game nieuws Log in

Rise of Industry | Pixel Vault

Van aardappelboer tot biermagnaat

Terwijl het publiek op de woensdag al in de rij stond voor Assassin’s Creed, Call of Duty of een andere grote titel, ging Robert op bezoek bij Dapper Penguin Studios op gamescom. Daar kreeg hij meer te zien van Rise of Industry en begon hij plannen te smeden voor zijn eigen industriële revolutie.


Er verandert op dit moment heel veel, heel snel in de wereld door de komst van het internet en snellere computers. Het kan goed zijn dat over een halve of hele eeuw de geschiedenisboeken dit moment beschrijven als de periode waarin het meeste is veranderd in het leven van de mens. Vooralsnog is deze titel voorbehouden aan de industriële revolutie en gaat Rise of Industry dus niet over het uit de grond stampen van een internetonderneming, maar over het bouwen van een industrieel imperium. Nu is de game zelf nog in ontwikkeling, maar al wel beschikbaar via early access op Steam.

Brouwerij Bocht

Een imperium in Rise of Industry begint met een procedureel gegenereerde landkaart, wat afgelegen dorpjes en een zak met geld waarvan verwacht wordt dat je deze dollar voor dollar terugbetaalt. Verder mag je het vooral zelf uitzoeken. Je mag helemaal zelf weten waar je je mee bezig gaat houden en hoe je dat aan gaat pakken.

Rise of Industry | Pixel Vault

Ik koos om te investeren in een van de primaire levensbehoeftes: bier. Dat leek me makkelijk genoeg om mee te beginnen en een product waar je sowieso geld mee kunt verdienen. Het eerste ingrediënt is hop, dus ik bouwde een boerderij die dit ging produceren. De boerderij had echter water nodig, dus er moest ook een water siphon geplaatst worden. Dat betekende meteen een flink verlies, maar dat was slechts de broodnodige investering voor mijn jonge bierbrouwerij.

Vervolgens moest er gist geproduceerd worden, dat wordt gemaakt uit bessen en suiker. Dus bouwde ik een bessenboerderij en een suikerrietplantage, met hun eigen watervoorziening. Tot dusver ging alles prima, behalve dan dat ik sneller door mijn cash heen ging dan de gemiddelde toerist op het Leidseplein. Gelukkig had ik nog maar één ingrediënt nodig en dat waren de vaten om het bier in te doen.

Aardappelboer

Voor een stevig houten vat had ik niet alleen wat ruw hout nodig, het hout moest na het kappen naar een zagerij gebracht worden om er planken van te maken en dan moesten de planken op hun beurt weer naar de vatenfabriek. Dit vergde een dergelijk grote investering dat ik over de kop ging. Met een hele voorraad gist en hop ging ik failliet zonder ook maar een vat bier gebrouwen te hebben.

Rise of Industry | Pixel Vault

In mijn tweede poging besloot ik het daarom iets anders aan te pakken en een product te kiezen dat wat minder ingrediënten nodig had of liever nog: gewoon meteen aan de markt verkocht kon worden. Dus deed ik wat marktonderzoek en ontdekte twee belangrijke dingen: 1) er was in geen velden of wegen een kroeg of slijterij te bekennen, dus er was nog helemaal niemand om mijn bier af te nemen; 2) Iedereen wil aardappelen.

Nu is het zo dat je in de toekomst ook vraag kunt creëren in Rise of Industry door middel van advertenties, maar voor nu moest ik me richten op dat wat de mensen wilden: aardappelen. Ik stampte zes grote boerderijen uit de grond en kon meteen aan vier omliggende dorpen mijn waren kwijt. Het enige wat je nodig hebt om aardappelen te produceren is water, dus het was niet de boeiendste productielijn, maar ik had wel meteen cashflow.

Een vrije markt

Welke producten je ook naar de dorpen op de kaart gaat verschepen, je ziet meteen dat de gemeenschappen groeien. Hiermee brengt Rise of Industry mooi in beeld dat de industriële revolutie niet alleen heeft gezorgd voor een gigantische groei in productie, maar dat de bevolking heel snel gaat groeien. In de steden in het bijzonder.

Rise of Industry | Pixel Vault

Wat eerst een klein boerendorpje is, spreidt zich al snel als een olievlek over de kaart uit als je er elke week honderden kilo’s aardappelen naar vervoert. Het voordeel voor jou als speler is natuurlijk dat er dan meer mensen bij komen om aardappelen te eten en dat je meer kunt afzetten. Tegelijkertijd willen grotere gemeenschappen ook meer producten. Zo groeide mijn dorpje voor aardappeleters als kool en wilden ze na enige tijd wel bier hebben. Door de cashflow van mijn aardappelboerderijen kon ik dit keer wel alle ingrediënten produceren en verzamelen om de eerste vaten bier af te kunnen leveren.

Wat Rise of Industry heel goed doet is de speler een eigen focus laten kiezen. Je kunt onmogelijk alle productielijnen in een keer opstarten, maar bent tegelijkertijd vrij om een specialisatie te kiezen. Sterker nog: als je helemaal niets wil produceren, kun je er ook voor kiezen om je op transport te richten. Hoewel er een einddoel is waarbij je een complex prototype moet bouwen met ontzettend veel ingrediënten, is het aan de speler of je je daar überhaupt op wil richten. Wanneer je gewoon wil produceren en verder wil bouwen, dan kun je dat tientallen uren doen zonder verveeld te raken.

Productieplannen

Ze werken bij Dapper Penguin Studios hard aan een release in het begin van 2019. Voor die tijd moeten er nog een aantal functies bij komen zoals een beter financieel overzicht en de mogelijkheid om de markt te beïnvloeden met marketing. Ook willen de ontwikkelaars nog speciale scenario’s toevoegen, waarin je wel aan bepaalde eisen moet voldoen om het level verder te kunnen spelen.

Rise of Industry | Pixel Vault

Waar de kracht van Rise of Industry echt moet liggen, is de community. Vanaf release moet de game volledige Steam Workshop-ondersteuning krijgen en is alles te modden in de game. Dit betekent dat modders nieuwe producten en productielijnen kunnen toevoegen of de game andere textures kunnen geven. Al is dat laatste niet direct nodig, want de game ziet er al erg mooi uit in de low-poly-stijl.

Na de release begin volgend jaar, hebben ze bij Dapper Penguin Studios nog plannen voor ruim twee jaar content, wat dit precies gaat inhouden konden ze echter nog niet zeggen. Je kunt de game op dit moment al spelen in early access via Steam. De game komt uiteindelijk naar zowel Windows, Mac en Linux.




Tags:

1 reactie

  1. Bart Reageer

    Volg het spel al een tijdje maar ben bang dat mij dit toch na een tijd gaat vervelen zonder militair aspect.
    Het lijkt mij op een uitgebreidere versie van anno 1404 of banished. Anno 1404 heb ik 800 uur in omdat je uiteindelijk je kan vermaken met andere spelers te verslaan en banished was ik ‘redelijk snel’ op uitgekeken.
    Hopen dat ROI me net zo boeit als Anno 1404

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *