game nieuws Log in

Overpass | Pixel Vault

Eens een keer niet ‘vol gas’

Als je in het portfolio van uitgever Bigben Interactive kijkt, zie je regelmatig hyper-realistische racegames. Denk aan de World Rally Championship-games, Monster Energy Supercross en TT Isle of Man. Ook dit jaar krijgen deze titels weer een vervolg, maar een nieuwe naam viel bij ons op: Overpass. Dus klopten we op gamescom 2019 aan bij de uitgever en schoven aan bij ontwikkelaar Zordix Racing om met de opvallende titel aan de slag te gaan.

Wij kijken niet raar op als je nog nooit van Zordix Racing hebt gehoord. Dat had ik namelijk ook niet kort voor onze afspraak bij de studio. Deze kleine Zweedse ontwikkelaar is in het verleden verantwoordelijk geweest voor enkele kleinere racegames zoals Aqua Moto Racing Utopia en Snow Moto Racing Freedom, maar daarmee heb je de meest opvallende namen wel gehad. Nu werkt Zordix aan Overpass voor de PlayStation 4, Xbox One, Switch en Windows pc. Het mooie is dat de ontwikkelaar echt iets nieuws probeert te doen.  Het is een race-ervaring die ik nog niet eerder had beleefd en dat zorgde al snel voor een glimlach op mijn gezicht, ondanks dat de game nog verre van af is.

Rustaaagh

Hoewel Overpass het label van racegame draagt, wordt het mij al snel duidelijk gemaakt dat het er niet om gaat als eerste over de finish te komen. Ontwikkelaar Zordix noemt het dan ook net zo lief een puzzelgame als een racegame. Het is namelijk aan jou om een baan vol met natuurlijke en gefabriceerde obstakels te trotseren en heel over de finish te komen. Als je daar ook nog een leuke tijd bij weet neer te zetten, is het helemaal mooi.

Het gaspedaal volledig naar beneden drukken is dan ook in 99% van de gevallen niet aan te raden. Langzaam over een heuveltje gaan in de hoop je wagen recht te houden is vaak verstandiger dan er vol gas overheen te vliegen. Overpass heeft namelijk een realistisch physics-model waardoor je auto schommelt, stuitert en kantelt wanneer je te enthousiast over de modder en stenen klettert. Dit wordt lastig gemaakt door de verschillende voertuigen die vaak een hoog zwaartepunt hebben, waardoor ze snel op het dak liggen.

Overpass | Pixel Vault

De game hanteert een garage van 25 verschillende voertuigen, waarvan er eentje een eigen creatie van de studio is, terwijl de rest bestaande voertuigen zijn. Buggy’s en quads van merken als Yamaha, Suzuki en Arctic Cat zullen de revue passeren, waarbij ieder voertuig zijn eigen voor- en nadelen zal hebben op verschillende soorten terrein. Daarbij krijg je zelf de controle over het differentieel van de auto of quad, iets wat je maar weinig ziet in racegames. Dit heb je nodig wanneer je net even wat meer grip moet hebben op de rotsige heuvels en steile hellingen. Zet het differentieel vast en je hebt meer grip en tractie, maar sturen wordt lastig. Zet het weer los en je kan een bochtje makkelijker nemen, maar een obstakel kan weer lastig worden. Al met al zorgt dit systeem ervoor dat je niet alleen moet nadenken over je wagen, maar ook over de ‘puzzel’ die voor je ligt.

Over de heuvels en door de modder

Gedurende de demo die ik door Zordix kreeg voorgeschoteld waren er twee verschillende uitdagingen voor mij beschikbaar: een vooraf uitgestippeld parcours en een hill-climb. Daarbij is meteen goed te merken dat verschillende disciplines ook verschillende kwaliteiten vereisen. Hoewel de ontwikkelaar van de game er vooral van overtuigd was dat de hill climb de moeilijkste uitdaging zou worden, bleek in mijn geval de obstakelbaan de meeste problemen op te leveren.

De obstakelbaan in Overpass kun je het beste vergelijken met de gameplay van de Trials-serie. Het is aan jou om zo snel mogelijk de verschillende obstakels te trotseren, zonder buiten de baan te raken of te moeten resetten. Deze zaken kosten je namelijk allemaal kostbare seconden die je nodig hebt om de snelste tijd neer te zetten. Hoewel de obstakels wat minder overdreven zijn dan in die eerdergenoemde serie, bieden ze wel allemaal pittige uitdagingen. Een helling met rollers dwingt je om een extra ‘aanloopje’ te nemen met je wagen, terwijl rioolbuizen je laten nadenken over het feit dat recht eropaf rijden niet de beste keuze is. Daarbij duurde dit level in de demo ruim vijftien minuten, waardoor ik ook voor langere tijd geconcentreerd moest blijven op de baan.

Overpass | Pixel Vault

De hill-climb daarentegen is een stuk simpeler: je begint onderaan een steile heuvel en moet je voertuig naar de top van de heuvel zien te krijgen zonder om te slaan, achteruit te rollen of vast komen te staan. Dit vergt vooral controle over de snelheid van je wagen en het kiezen van de juiste lijn. Overpass laat spelers namelijk relatief vrij in het kiezen van een route: er staan overal omheiningen langs de baan om je de juiste kant op te sturen, maar bij ieder obstakel zijn er eigenlijk altijd wel twee of drie verschillende opties om verder te komen.

Nog niet af

Op gamescom 2019 heeft Zordix laten weten dat het heeft besloten de game uit te stellen tot het begin van 2020. Een verstandige keuze, want tijdens mijn demo werd duidelijk dat de game nog niet af is. Vooral wanneer er veel op het scherm gebeurde, stotterde de camera regelmatig. Iets wat volgens de ontwikkelaar een gebrek aan optimalisatie was en het feit dat ze op de beurs geen PlayStation 4 Pro hadden, maar een regulier model. Daarnaast haalde mijn auto regelmatig bizarre capriolen uit, vooral wanneer deze op de zijkant lag. Dan begon deze spontaan te draaien, iets wat een auto normaliter niet in die staat hoort te doen.

Ondanks de schoonheidsfoutjes wist de korte demo mij wel degelijk te vermaken. Dit komt vooral doordat het nu eens geen ‘standaard’ off-road racegame is, waar het devies vooral vaak is: vol gas, dan kom je er wel. Overpass dwingt je na te denken over je auto, je obstakels en de tijd die je neer wilt zetten. Een hersenkraker als racegame: wie had dat nou ooit gedacht! Overpass staat voor februari 2020 op de planning, met een release voor de PlayStation 4, Xbox One, Switch en Windows pc.




Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *