Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

We hoeven nog maar een kleine maand te wachten tot we aan de slag kunnen met het tweede deel van Ni No Kuni. Sinds dat Ni No Kuni: Wrath of the White Witch uitkwam, is er echter veel veranderd. Studio Ghibli werkt niet meer mee en er is een nieuw gevechtssysteem geïntroduceerd. Dat kan voor enige twijfels zorgen bij de fans. Wij mochten alvast twee uur aan de slag en onden kijken wat wij van deze game vonden.

Voordat we in diep in het spel duiken, is het wel zo handig dat iedereen weet wat Ni No Kuni II: Revenant Kingdom precies is. Revenant Kingdom is een third-person action JRPG met een anime art style, waarbij de speler het verhaal volgt van Evan Pettiwhisker Tildrum. Hij is een jonge koning die van zijn troon wordt verstoten en deze probeert terug te winnen. Hierbij wordt hij ondersteund door een bezoeker van een andere wereld, genaamd Roland, en de dochter van een groep luchtpiraten, genaamd Tani.

Een gokje wagen

Ik mocht aan de slag met het derde hoofdstuk van het spel en kon vanaf daar twee uur lang zo ver mogelijk spelen. Wat direct opvalt, is dat je in de menu’s bij quests ziet dat de hoofdstukken verdeeld zijn in vijf onderdelen. Laten we het in dit geval paragrafen noemen. Elke paragraaf is een missie die je krijgt, die je vervolgens helpt om de overkoepelende missie te volbrengen, waardoor je weer verder komt in het verhaal.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom Chapter 3 
 Pixel Vault

In het derde hoofdstuk is het Evan’s doel om af te reizen naar een door Azië geïnspireerd koninkrijk om daar een gunst te vragen van de koning. De koning is corrupt en belazert al zijn onderdanen. Voor mij speelde het verhaal echter tweede viool, omdat ik helemaal werd meegezogen in de omgevingen die stralen dankzij prachtige belichting. Dankzij de belichting komen de neon-paarse letters van een bord nog mooier uit de verf en keek ik mijn ogen uit.

De omgevingen in het Aziatisch geïnspireerde koninkrijk Goldpaw hebben een mix van traditionele structuur met de moderne uithangborden die je bij de casino’s in Las Vegas ziet. De inspiratie is ook terug te zien in de cultuur van het koninkrijk, want in dit koninkrijk wordt heilig geloofd in de Godin van Geluk. De fysieke manifestatie hiervan is dan ook erg toepasselijk: een Boeddhistisch geïnspireerd beeld dat dobbelstenen in haar hand heeft. Deze kleine details doen me vreugd en zorgen er goed voor dat ik zo lang mogelijk verder wil spelen.

Oud en vertrouwd

Nadat ik een uur gespeeld had, merkte ik dat de karakters een leuke dynamiek hebben. Het is niet verwonderlijk dat dit even duurt, want je moet de karakters eerst leren kennen. Ni No Kuni II is en blijft natuurlijk een JRPG en dat betekent dat er genoeg dialogen zijn. Van het kleine beetje dat ik heb mogen spelen, kan ik zeggen dat ik me daar geen zorgen meer over hoef te maken. De karakters hebben een leuke babbel onderling en zorgen onder andere daardoor voor genoeg komische momenten.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom 
 Pixel Vault

Dit was natuurlijk in het vorige deel ook al het geval, net als de overworld. In Revenant Kingdom keert namelijk de overworld terug die het eerste deel ook al had. Deze voelde in Ni No Kuni: The Wrath of the White Witch altijd een tikje te sloom aan en dat gevoel is nog niet volledig weg. Wel ziet deze er dankzij de nieuwe chibi-stijl een stuk mooier uit en voelt deze ook levendiger dankzij het scala aan geheimen die je kunt ontdekken en de monsters die met je willen stoeien.

Een nieuw gevechtssysteem

Misschien wel het grootste verschil met haar voorganger is dat Ni No Kuni II een compleet nieuw gevechtssysteem heeft. Ditmaal is er namelijk sprake van een meer traditionele active combat vanuit het third-person perspectief. In plaats van dat je in The Wrath of the White Witch steeds monsters voor je liet vechten, is het nu gewoon de protagonist Evan waarmee je vecht. Evan staat er gelukkig niet alleen voor, want bij elk gevecht heb je een party van drie.

Daarmee doet het iets weghebben van de combat in Kingdom Hearts. Ni No Kuni heeft namelijk ook de speciale skills die je kunt gebruiken om nog sterkere aanvallen uit te voeren. Het grote verschil is dat je in Ni No Kuni II: Revenant Kingdom van karakter kunt wisselen en kunt vechten als ieder personage dat in je party zit.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom Chapter 3 omgeving 
 Pixel Vault

Dit voegt dan ook zeker wat toe, want elk karakter speelt heel verschillend. Dit zal dan ook zeker doorslaggevend zijn om je eigen speelstijl te ontwikkelen. Waar ikzelf meer van de snelheid van Tani houd, kun je ook vechten als Evan die meer een beetje van alles heeft of als Roland die meer bereik lijkt te hebben. Je party blijft echter niet bij drie personen, want je kunt in het menu namelijk ook je party aanpassen en andere karakters een kans geven op het strijdtoneel. Doe dit echter wel voordat je een gevecht begint, want anders gaat dat je niet meer lukken.

Van de kleine twee uur die ik heb mogen spelen, kan ik opmaken dat we zeker vol verwachtingen uit mogen kijken naar Ni No Kuni II: Revenant Kingdom. Dankzij de art style die charmeert en het vernieuwde gevechtssysteem dat geweldig speelt, kan ik niet meer wachten tot 23 maart. Vanaf die datum is Ni No Kuni II: Revenant Kingdom in de schappen te vinden voor de PlayStation 4 en pc.