game nieuws Log in

Day of Infamy | Early Access | Pixel Vault

Hoewel we de afgelopen jaren heel veel moderne of futuristische shooters hebben gezien, lijkt het verleden weer helemaal hot te worden. Met games als Battlefield 1, Verdun en Batallion 1944 worden de Europese slagvelden opnieuw rood gekleurd. Sinds een aantal dagen mag ook Day of Infamy aan dat lijstje toegevoegd worden. Nu de game in Early Access is, hebben we maar meteen weer de wapens opgepakt om te kijken of we de Tweede Wereldoorlog nog niet verleerd zijn.

De kans is groot dat je nog nooit van ontwikkelaar New World Interactive hebt gehoord. Wij moesten ook weer even twee seconden nadenken voordat er een kwartje viel. Wanneer je echter tegen een shooter-fan op de pc de naam Insurgency zegt, gaat er wel een lampje branden. Inderdaad: New World Interactive is het team achter de populaire shooter die ooit als mod van Counter-Strike begon. Net als in Insurgency ligt de nadruk in Day of Infamy weer op realisme en dat is aan alles te merken.

Day of Infamy is namelijk geen game voor kogelsponzen. Mensen die het liefste als een Rambo door het leven gaan, zullen het niet lang volhouden. De nieuwe shooter, waarin de Tweede Wereldoorlog centraal staat, is namelijk pittig. Kijk er maar niet van op dat je met een enkele goedgeplaatste kogel wordt neergeschoten, zonder dat je ooit ook maar enig idee zal hebben waar deze vandaan kwam. Dingen als een mini-map of een killcam zijn namelijk niet aanwezig in de shooter. Dat hadden ze immers zeventig jaar geleden ook niet.

Zo zijn er meer mechanics die leunen op de authenticiteit van de grootste oorlog die we ooit hebben gezien. Je kan maar een beperkte uitrusting meenemen, waarbij je ook nog moet letten op het gewicht van alle spullen. Wil je per se een vizier op je geweer, dan kan dat. Maar dan zal je wel de beslissing moeten nemen om minder magazijnen mee te nemen, of een granaat achter te laten. Denk ook maar niet dat je over de velden van België, de bossen van Duitsland of de straten van Italië kan rennen om nieuwe kogels te verzamelen. Leeg is leeg en na ieder schot herladen is de grootste misdaad die er is. Maar het is wel verstandig om je schoten te tellen, want pas als je wapen ‘klik’ zegt, weet je dat je magazijn leeg is. Er is geen cijfer, meter of icoontje die dit aan zal geven.

Day of Infamy | Early Access | Pixel Vault

Wat wel meteen opvalt is dat Day of Infamy, voor een Early Access-game, meteen al goed gevuld is. Iets wat we tegenwoordig wel vaker zien met games die officieel nog niet af zijn, maar toch vanaf het moment dat ze beschikbaar zijn al een lekkere bak content hebben. In het geval van Day of Infamy zijn dat zes verschillende gebieden in België, Duitsland, Frankrijk en Italië. Deze levels zijn te spelen in zeven verschillende modi, opgesplitst in singleplayer, co-op en competitieve multiplayer.

In singleplayer probeer je met verschillende bots missies te voltooien, waarbij als je doodgaat je de rol overneemt van een nog levende bot. In de co-op modi ga je met een groep van acht aan de slag. Hierin heb je de modus Stronghold, waarbij je je van checkpoint naar checkpoint verplaatst. Gaan er teamgenoten dood, dan krijg je pas bij het volgende checkpoint versterking. In Patrol ga je op patrouille, maar is dood ook echt dood. Geen tweede kansjes hier. In Entrenchment zal je in de verdediging moeten terwijl er hordes vijanden jouw punten proberen te veroveren. Ga je in deze modus ten onder, dan zal het team terug moeten zakken om weer versterking te krijgen.

Day of Infamy | Early Access | Pixel Vault

In de competitieve multiplayer kan je met 32 man het slagveld op. In Frontline strijden beide teams om het veroveren van verschillende punten. Daarbij krijgt het team dat een punt weet te veroveren weer een extra lading respawns die nodig zijn wanneer soldaten neer gaan. In Liberation proberen twee teams naar het midden te werken, om uiteindelijk alle punten te veroveren. Wanneer je echter een punt weet over te slaan en achter de linie van de vijand een punt weet te veroveren, krijgt je team meer versterkingsrondes. Offensive is vergelijkbaar met Stronghold uit de co-op, waarbij één team in de aanval gaat, terwijl het andere team de opmars van de tegenstander probeert te voorkomen.

Om dit voor elkaar te krijgen heb je als speler toegang tot drie verschillende legers: de Duitsers, de Britten en de Amerikanen. Het valt wel op dat er is gekozen voor puur Westerse troepen en locaties. Of er in de toekomst nog meer legers en locaties zullen verschijnen wilt het team nog niet uit de doeken doen, maar ze geven andere ontwikkelaars wel de ruimte om mods te ontwikkelen. Zo zouden we in de toekomst misschien nog wel op de bruggen van Arnhem kunnen vechten, maar dat is vooral toekomstmuziek.

Tot die tijd heeft New World Interactive al een aardig gevulde game staan voor een titel die net in Early Access is. We gaan de game dan ook de komende maanden zeker in de gaten houden om te kijken wat er nog gaat komen voor Day of Infamy.




Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *