DiRT Rally – Maak je borst maar nat

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
DiRT Rally – Maak je borst maar nat

Rally-games zijn weer helemaal hot. Een aantal jaar leken ze te zijn verdwenen, maar sinds een aantal maanden is het weer helemaal terug om in zo’n rammelende bolide te stappen en te hopen dat je er levend uit komt. Titels als WRC en Sebastien Loeb Rally laten zien dat rally leuk kan zijn, maar als je echt wilt weten wat rallyrijden is, is er maar één koning en dat is Codemasters DiRT-serie. Kijken dus wat de nieuwste telg van de serie, DiRT Rally, in huis heeft!

DiRT Rally is een beetje een vreemde eend in de bijt als het gaat om AAA-games. Eind april 2015 viel er plots een persbericht in onze inboxen met het nieuws dat er een nieuwe DiRT-game was. Niet dat er eentje was aangekondigd, maar dat spelers hem direct al op Steam als Early Access-titel konden kopen. DiRT Rally ging weer terug naar de roots van de serie en dat beloofde natuurlijk wat.

DiRT Rally - Hands-on - 4

De DiRT-serie, ooit nog begonnen als Colin McRae Dirt, leek namelijk de afgelopen jaren het pad flink kwijt te zijn. Van wat de kern van de serie was, zo snel mogelijk een uitgestippeld maar onvoorspelbaar parcours afleggen, was weinig meer te herkennen. In plaats daarvan moesten we door blokken heen racen, rondjes driften en andere gekkigheid. Leuk voor mensen die daar van houden, maar niet iets waar de echte rallyfan op zat te wachten.

DiRT Rally lijkt echter de daad bij Codemasters’ woord te voegen door een klassieke rally-ervaring af te leveren waar fans van kunnen genieten. De hoofdmoot is namelijk precies zoals de serie ooit begon: in een licht rammelend bakkie over veel te nauwe en donkere bochtjes racen in omstandigheden die allesbehalve ideaal zijn. Met momenteel zes verschillende locaties, waarbij iedere locatie ook nog twaalf verschillende ‘stages’ heeft, is er altijd wel een situatie om te overmeesteren.

DiRT Rally - Hands-on - 6

Overmeesteren is dan ook een sleutelwoord in de nieuwe game, aangezien dit er niet eentje is voor de kleinzerige. Je zult botsen, over de kop vliegen, wielen verliezen en zelden heelhuids over de finish komen, omdat DiRT Rally genadeloos is. Met goede reden, want rally racen is een van de lastigste takken uit de autosport. Gelukkig zit je zelden alleen in een auto en heb je bijna altijd wel een navigator bij je, een navigator die om de paar seconde termen roept die je uit je hoofd moet leren als je de race wilt overleven. Want het verschil tussen een R1 en R6 kan ook het verschil tussen een eerste en laatste plaats zijn.

Voor mensen die wat meer afwisseling zoeken heeft Codemasters, in updates, ook nog twee nieuwe modi toegevoegd: Hillclimb en Rally Cross. Beiden net wat anders dan de standaard rally race, maar beiden even lastig als de rest van de game. In Hillclimb, momenteel alleen beschikbaar op Pikes Peak, dien je zo snel mogelijk een berg op te rijden, waarbij nauwe wegen en slingerbochten je het leven zuur proberen te maken. De finish halen in deze 20 kilometer lange rit is dan ook vaker uitzondering dan regel. Waar je in Hillclimb echter tegen de klok racet, is het in Rally Cross de bedoeling om je tegenstanders op de baan voor te blijven. Op drie verschillende locaties kun je strijd aangaan met andere coureurs om te kijken wie er als eerste over de streep komt. Maar houd rekening met de joker-ronde die je moet maken, anders word je alsnog gediskwalificeerd.

DiRT Rally - Hands-on - 2

Het is misschien al wel duidelijk, maar realisme en authenticiteit zijn de pilaren van deze rally-game en dat is in alles goed te merken. Of je nu voor een ouderwetse Mini Cooper gaat of voor een nieuwe Citroën DS3, alle wagens zijn tot in details nagemaakt, zowel aan de buiten- als binnenkant. Dat betekent ook dat nagenoeg alles aan je wagen kapot kan gaan. Van ruiten die langzaam breken tot bumpers en andere onderdelen die langzaam van je wagen af vallen. Zelfs je banden zullen het niet overleven als je verkeerd op een steen knalt en je uiteindelijk het rubber terug kunt vinden op de baan.

Maar dit heeft natuurlijk ook weer impact op je wagen. Een kapotte band betekent minder grip, waardoor je nog sneller van links naar rechts zult glijden en je een echte topsnelheid wel op je buik kunt schrijven. Gaat je vering naar de knoppen, dan kun je een rustig ritje wel vergeten. En besluiten de weergoden om een flink pak sneeuw of een bak regen naar beneden te gooien, dan is het helemaal opletten geblazen. Iedere fout kost je namelijk gewoon secondes en dat is iets dat je niet wilt.

DiRT Rally - Hands-on - 8

Hoewel de pc-versie al een tijdje te spelen is, kunnen we vanaf volgende week ook aan de slag met de consoleversie van de game. We raden je dan ook zeker aan om dan weer terug te keren naar Pixel Vault, zodat je ons eindoordeel over DiRT Rally kunt lezen!