Call of Duty: WWII Multiplayer bèta

archief
Jordy Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Call of Duty: WWII Multiplayer bèta

Het is 2017 en dit jaar komt alweer de veertiende mainline Call of Duty op de markt, daarbij dus niet meegerekend de spinoffs en remastered edities. We gaan weer vele jaren terug in de tijd om mee te doen aan de Tweede Wereldoorlog. Een oorlog die sinds Call of Duty: World at War niet meer is aangeraakt. Is het een goede zet van Activision?

Om eerlijk te zijn heeft Call of Duty mij de afgelopen jaren wat teleurgesteld met de recentere spellen als Infinite Warfare en Black Ops III. De games werden steeds futuristischer en op een gegeven moment wist je niet meer waar je de vijand moest zoeken. Deze konden zich namelijk 360 graden om je heen bevinden en hierdoor waren de gevechten heel chaotisch.

Call of duty WWII 2 
 Pixel Vault

Boots on the ground

Ik pak maar meteen de slogan van Call of Duty: WWII erbij: ‘Boots on the ground’. Dit is namelijk waar Activision zich met Call of Duty: WWII op richt. Geen rare wall-running en jetpacks, gewoon weer lopen en rennen. Ik moet bekennen dat dit misschien wel de beste keuze is die Activision heeft kunnen maken. De community schreeuwt al tijden dat zij graag terug wilde naar dit tijdperk en zal blij zijn dat er naar hen geluisterd wordt.

Je zult ook geen gekke wapens zien, want we gebruiken gewoon weer de oude M1 Garand en de PPSh-41. Als je denkt dat hierdoor de gevechten langzamer gaan verlopen, dan is niets minder waar. Call of Duty heeft altijd bekend gestaan door zijn fast-paced actie en in dit deel is dat ook niet veranderd.

Divisies

Het aanpassen van je load-out is in Call of Duty: WWII ook weer flink veranderd sinds voorgaande delen. Waar je voorheen een aantal punten kreeg om load-out samen te stellen, is het nu opgedeeld in een aantal divisies, die ieder zijn eigen voor- en nadelen heeft. Ik kan ze denk ik het best beschrijven als Infantry (assault), Mountain (sniper), Airborne (submachine gun), Armoured (light machine gun) en Expeditionary (shotgun).

Call of duty WWII 3 
 Pixel Vault

 

Elke divisie heeft zijn eigen kracht op het veld, aangezien je jouw divisie ook kan levelen. Zo kan bijvoorbeeld de Airborne-divisie langer en sneller rennen. Elke divisie heeft ook een aparte skill die de andere divisies niet hebben. Zo heeft de Infantry de mogelijkheid om met je bajonet aan te vallen als melee aanval. Hiermee storm je als het ware op een vijand af, om vervolgens de bajonet in zijn lichaam te duwen.

Grauwe omgevingen

Weg zijn de futuristische gebouwen en grote robots en terug zijn de grauwe omgevingen van Normandië en de Ardennen. De grote gaten in gebouwen van de artillerie en de gestrande tanks zorgen ervoor dat je weer volledig kan inleven in de Tweede Wereldoorlog. Activision is goed bezig geweest om alles zo historie trouw te maken en dat is ook duidelijke terug te zien in de maps. Het is nog even wachten hoe dit eruit gaat zien in de singleplayer.

Het level design is weer strak en het is belangrijk om je goed te positioneren op de kaart. De hoofden van vijanden komen weer boven de muurtjes uit, met de hoop dat ze niet worden neergeschoten door een sniper die op de loer ligt. De high-ground hebben is dus wel degelijk van belang.

Call of duty WWII 
 Pixel Vault

Voorlopig oordeel

Het enige waar ik op dit moment nog een beetje twijfels over heb, is de werking van de bolt-action rifles. Deze leggen het al gauw af tegen de snellere smg’s en lmg’s. Volgens mij zijn deze wapens net iets te accuraat als je het realistisch bekijkt. Het kan zijn dat er nog multiplayer maps komen waar deze wapens beter tot hun recht komen of dat er nog wat gebalanceerd moet worden.

Al en met al zit deze game al goed in elkaar en speelt het weer lekker weg. De laadtijden zijn snel en de tijd tussen de potjes is ongeveer een minuut. Nu maar wachten tot 3 november om te zien of de singleplayer en zombies ook lekker werken. Call of Duty: WWII komt uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.