gamenieuws Log in

Battlefield 5 | Pixel Vault

Terug naar waar het begon

Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat we de release zagen van een nieuw deel in de Battlefield-serie, dus het is niet vreemd dat Electronic Arts en Dice dit voorjaar de jongste telg uit de doeken deden. Zoals al werd verwacht keren we deze keer terug naar de Tweede Wereldoorlog, waar het voor de heren van het Zweedse Dice bijna zestien jaar geleden begon. Tijd om vooruit te blikken op de game aan de hand van wat uurtjes in de gesloten alfa van Battlefield 5.

Terwijl we voorafgaand aan de E3 al een flinke bak informatie kregen over Battlefield 5, bleef het tijdens de grote show zelf angstvallig rustig rondom de titel. Buiten wat trailertjes en de aankondiging dat ook Battlefield 5 na release een battle royale-modus krijgt kwamen we namelijk weinig te weten. Dat veranderde allemaal met het verschijnen van de eerste hands-on verslagen en nu ook wij toegang hebben gekregen tot de gesloten alfa van de game, kunnen we daar over meepraten.

Op naar het koude noorden

Tijdens de officiële onthulling van Battlefield 5 maakte Dice al bekend dat het zich zou focussen op de minder bekende locaties uit de Tweede Wereldoorlog. Waarschijnlijk dus geen D-Day of Operation Market Garden, maar wel misschien het bombardement van Rotterdam of de strijd in Scandinavië. Met die laatste maken we dan ook direct kennis in de gesloten alfa: de haven van Narvik, Noorwegen, staat centraal in de eerste levels die we kunnen spelen.

De ijskoude haven vormt het theater voor de Slag om Narvik, die zowel in de multiplayer als in de War Stories een centrale rol speelt. Hoewel we van de singleplayer War Story alleen nog een trailer hebben gezien, voelt de stad in de multiplayer aan als een goed voorbeeld van wat we allemaal in oktober mogen verwachten: veel verticale verschillen en nauwe straatjes, maar ook open vlaktes en hoge bruggen. Het is iets wat veel fans zoeken in een Battlefield-game en waar ik ook zeker van kan genieten.

Grand Operations zijn ook echt grand

De belangrijkste toevoeging aan de multiplayer van Battlefield 5 die we tot nu toe hebben kunnen ondervinden zijn de Grand Operations. Deze modus vormt als de evolutie van de Operations-mode uit Battlefield 1 een samenkomst van meer dan vijftien jaar Battlefield-ervaring door de heren van Dice. Gedurende een periode van meerdere dagen in meerdere gebieden van een level ga je de strijd aan en doe je jouw stinkende best om zo goed mogelijk te verdedigen of aan te vallen.

In de gesloten alfa waren twee van de vier dagen van de Slag om Narvik te spelen. In die twee dagen begin je met de luchtinvasie door de Britten. Terwijl de Britse troepen met honderden uit de vliegtuigen springen om artillerie op te blazen, moeten de Duitsers alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen. Dat betekent dus niet alleen dat de grondtroepen moeten worden uitgeschakeld, maar dat ook de vliegtuigen uit de lucht moeten worden geschoten.

Battlefield V | Pixel Vault

Deze dynamiek is direct vanaf het begin goed te merken. Als soldaat aan de Britse kant sta je niet magisch al direct op de grond, maar begin je in het ruim van het vliegtuig, wachtend op het moment dat je moet springen. Daarbij heb je zelf de keuze om jouw sprong te timen: ga je meteen zodra het licht op groen gaat, of wacht je liever met de kans dat het vliegtuig uit de lucht wordt geschoten. Hetzelfde gaat op voor de Duitse troepen: deze moeten tactisch kiezen tussen het verdedigen van doelen en bemannen van de luchtafweergeschutten.

Het vernuftige aan deze modus is dat de strijd pas over is zodra de versterkingen van de Britten op zijn of de vier artillerie posities zijn opgeblazen met speciale explosieven. Lukt het de Britten om vroegtijdig alle posities uit te schakelen, dan gaan de resterende troepen mee als bonus naar de tweede dag. Op dat moment verandert de strijd in een klassiek Operation-gevecht: de verdedigende partij moet continu twee punten vasthouden, terwijl de aanvallende partij de tegenstander terug kan drukken door deze punten te veroveren. Zijn alle punten veroverd, dan wint de aanvallende partij.

Meer skill, minder lone wolves

Hoewel moeilijkheidsgraad vaak een gevoelsmatig iets lijkt te zijn, voelt Battlefield 5 wel degelijk lastiger dan zijn voorganger. Doordat de wapens wat moderner en stabieler zijn, zijn ze natuurlijk ook dodelijker geworden en dat valt goed te merken. Binnen enkele schoten ga je tegen de vlakte en begint het wachten. Net als in voorgaande delen heeft een fataal schot namelijk niet altijd direct de dood tot gevolg, hoe vreemd dat ook moge klinken.

Battlefield V | Pixel Vault

In Battlefield 5 begin je op het moment dat je wordt neergeschoten te bloeden, waarna net als in voorgaande delen een medic je weer op weg kan helpen. Daarbij loopt wel een timer, die je alleen kan rekken door om een medic te roepen en druk uit te oefenen op de wond. Dit gaat allemaal in realtime, waarbij je nog om je heen kunt kijken om te zien of er toevallig iemand in de buurt is.

Grote verandering aan het systeem in vergelijking tot het voorgaande deel is dat niet alleen de medic je weer op weg kan helpen: ook iemand uit je squad kan de nodige hulp toepassen. Dit is natuurlijk niet zonder keerzijde. Wanneer een squad-genoot je weer op de been helpt, kost dat meer tijd. Tijdens deze animatie ben je daarnaast beide kwetsbaar, dus word je geraakt door een kogel, dan ga je alsnog terug naar het selectiescherm. Samenwerken loont dus, maar komt niet zonder gevaar.

Kogels tellen

Nog een opvallende verandering in de gameplay is de hoeveelheid munitie die je meekrijgt. Voorheen ging je zonder problemen met meer dan honderd kogels op pad, zelfs als je een wapen had met slechts ruimte voor tien kogels in het magazijn. In Battlefield 5 is dat verleden tijd: wanneer je het slagveld op gaat, heb je vaak maar twee reservemagazijnen bij je. Een sniper kan dus maar zo’n twintig keer afgevuurd worden voordat je op zoek moet naar munitie.

Battlefield V | Pixel Vault

Die verse munitie kun je natuurlijk op verschillende manieren verkrijgen. Allereerst zijn er je teamgenoten die je kunnen voorzien van nieuwe kogels als ze als support spelen. Een andere nieuwe optie zijn munitie- en gezondheidspunten waar je zowel wat verband, als een paar nieuwe magazijnen op kan halen. Als laatste zijn er ook nog de restanten van tegenstanders. Hoewel deze vaak in ruime aantallen aanwezig zijn op het slagveld, leveren ze je meestal maar enkele nieuwe kogels op. Handig voor een benarde situatie, maar niet ideaal voor de lange termijn.

Een audiovisueel spektakel

Waar de Battlefield-serie (zeer terecht) vaak voor wordt geprezen is het audiovisuele niveau van de game en in Battlefield 5 is dat niet anders. Hoewel de alfa-build van de game nog regelmatig buggy is met rare glitches en vreemde animaties, knalt de game van het beeldscherm af. Of beter gezegd: je hoofdtelefoon uit. Want vooral op het gebied van audio is de game nu al fenomenaal. Vooral met een goede hoofdtelefoon voel je de schokgolven van het luchtafweergeschut bijna door je lijf heen gaan. Regelmatig moest het geluid wat zachter omdat het op momenten te overweldigend was.

Battlefield V | Pixel Vault

Ook visueel ziet de game er piekfijn uit: hoewel de levels uit de Slag om Narvik vooral veel wit bevatten, is alles prachtig uitgewerkt. Of het nu gaat om de nachtelijke aanval op de artillerie en alle bijkomende effecten, de ingestorte treinbrug of de nauwe straatjes kapotgeschoten met tanks, het is allemaal indrukwekkend. Vooral wanneer er voor je neus een tank door een huis raast en er niet veel meer dan een schoorsteen blijft staan, weet je wel dat het goed zit.

Battlefield 5 ligt vanaf 19 oktober in de winkels voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Ben jij al nieuwsgierig naar het nieuwste deel in de serie? Laat het ons weten in de reacties.



Tags:

Lees verder:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *