Assassin’s Creed: Origins

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Assassin’s Creed: Origins

Assassin’s Creed gaat alweer een tijdje mee en na een jaartje stilte rondom de serie zijn ze terug met Origins. Ubisoft pakt het gelijk slim aan, want de setting is deze keer honderden jaren voor de originele Assassin’s Creed. Door dit te doen heeft Ubisoft meer vrijheid rondom het verhaal en alle bekende gameplay-elementen. In het oude Egypte mag je dus weer een rits aan vijanden omleggen.

Omdat het verhaal zich deze keer rondom de begindagen van de Assassins afspeelt, krijgen spelers voor het eerst een kijkje over hoe alles is ontstaan. Ook de vijandige Templars bevinden zich in hun begindagen.

Farao’s en hun volgelingen

Als speler neem je de rol aan van Bayek, de laatste van de legendarische Medjay. De Medjay zijn een groep krijgers uit Nubië die jarenlang in dienst waren van de farao’s om hen met hun leven te beschermen. In de stad waar Bayek vandaan komt, prijzen ze hem de hemel in, maar in de rest van Egypte zien ze hem liever verdwijnen.

Door de komst van de Grieken verliezen de farao’s hun macht en zijn de Medjay dus niet meer nodig. Door deze situatie zie je dat er langzaam een soort van Brotherhood ontstaat. Dit zou een belletje moeten doen rinkelen.

Assassin's Creed: Origins 
 Pixel Vault

Afgestofte gameplay

Dat er veel herkenbare zaken in de game zitten komt niet geheel als een verrassing. Deze keer hebben ze vooral de gameplay elementen vertaald naar het oude Egypte waardoor je dus geen high-tech wapens tot je beschikking hebt.

Wel heeft het vechtsysteem een kleine make-over gehad en voelt dit af en toe  meer als een hack en slash game. Zo hoef je nu niet meer netjes te wachten op je vijand om een aanval te blokkeren en is het ontwijken wat soepeler geworden. Het gebruik van een pijl en boog werkte prima en je kunt aardig wat mooie slowmotion kills maken als je de lucht in springt en je pijl afvuurt.

Zo is er bijvoorbeeld de Eagle Vision, waarmee je normaal kon zien waar de vijand zich bevond totaal op de schop gegaan. Deze keer heb je je trouwe adelaar Senu altijd in de buurt. Deze vogel kun je wanneer je maar wilt oproepen om vervolgens vanuit zijn ogen de omgeving te verkennen. Dit werkt verrassend goed en soepel. Zo kon ik makkelijk van een veilige afstand mijn doelwit bespioneren, en zo een strategie uitstippelen om hem om te leggen.

Assasins Creed Origins 
 Pixel Vault

Senu kan tevens worden ingezet om nieuwe missies te vinden of om bepaalde vijanden af te leiden, waardoor jij zonder problemen het gebied kunt betreden. Ook was Senu meerdere malen handig bij het zoeken van een missie doel. Ik moest twee verloren rekwisieten zien te vinden in de oceaan maar dit werd niet goed aangegeven. Door Senu te gebruiken kon ik de locatie precies lokaliseren.

Meer dan een ruïne

Wat ik vooral geweldig vond aan de andere delen uit de Assassin’s Creed-serie waren de herkenbare locaties. Zo kon je in Venetië gebouwen herkennen die er nu nog steeds staan of bevind je je tussen de herkenbare gebouwen van Parijs. Alleen Black Flag was een uitzondering hierop, tot nu.

Natuurlijk kennen we allemaal de Piramides en de Sfinx, maar de daadwerkelijke steden zijn nu niks meer dan een paar ruïnes en losse elementen. De beschaving van toen was gigantisch en ontwikkelde zich razendsnel. Het is dus mooi om te zien dat je nu zelf daartussen kunt lopen. Daarnaast zijn de vele goden en mysteries rondom deze beschaving perfect voer voor een actiegedreven verhaal.

Assassin's Creed: Origins 
 Pixel Vault

Genoeg kansen

Deze hele nieuwe omgeving is tevens reusachtig. Tijdens mijn speelsessie heb ik een kustplaats en omliggende boerderijen kunnen verkennen en dit voelde al vrij en groots aan. De uiteindelijk map is tientallen keren groter, en biedt dus flink wat kansen om verschillende settings te creëren. De voor velen  favoriete zeeslagen van Black Flag zijn deze keer ook weer terug, maar dan met Egyptische schepen. Hoe en wat deze precies inhouden is nog even de vraag.

Hoewel ik zeer blij ben met deze frisse wind in de serie, heb ik nog wel mijn vraagtekens bij heel veel elementen. Zo vraag ik mij af of de vernieuwingen genoeg worden doorgevoerd om het interessant te houden en of het verhaal boeiend genoeg is om in deze setting te willen blijven spelen. De demo liet in ieder geval veel oude elementen zien, en ik kreeg nog niet echt het gevoel veel boeiende nieuwe toepassingen te zien.

Hoe de game uiteindelijk wordt afgeleverd kunnen we pas vanaf 27 oktober beoordelen. De keuze om naar de roots van de Brotherhood te gaan en het toevoegen van zeeslagen is in ieder geval een stap in de juiste richting.