De eerste slashes in Guilty Gear Strive

Hands-on
Ivo van Lemmen op 28 februari 2021
De eerste slashes in Guilty Gear Strive

Guilty pleasure of topkwaliteit?

Ooit iemand de grond in geslagen met een anker als wapen? Ik ook niet, tot ik Guilty Gear Strive tegenkwam. Ontwikkelaar Arc System Works en uitgever Bandai Namco bundelden hun krachten om ons alvast een voorproefje van hun nieuwe vechtspel te geven.

In de open beta kregen spelers de kans om een deel van de cast alvast uit te proberen in online en offline gevechten. De verhaalmodus en de andere aanvullende modi stonden nog achter slot en grendel, maar in een vechtspel vormen de gevechten uiteraard het gros van de gameplay. Wisten die gevechten te overtuigen, of is er nog werk aan de winkel voor het spel uitkomt?

Knokken zonder schuldgevoel

Guilty Gear Strive werd voor het eerst aangekondigd tijdens Evo 2018. De game wordt het zevende deel in de Guilty Gear-reeks en zal volgens de ontwikkelaar een brug slaan tussen beginnende en ervaren gamers. De diepte van de gameplay uit voorgaande delen wordt namelijk behouden, maar wel versimpeld – aldus Arc System Works.

Volgens fans houdt dit in de praktijk in dat de snelheid van de gameplay iets afneemt (en dus beter te behappen wordt), terwijl alle belangrijke spelelementen bewaard blijven. Zo kun je nog steeds gebruik maken van Roman Cancels en Psych Bursts – respectievelijk het vroegtijdig beëindigen van de animatie van je aanval en het doorbreken van de combo van je tegenstander.

De gameplay van Guilty Gear Strive

Als traditioneel vechtspel is het doel in Guilty Gear Strive vrij simpel: je tegenstander bedelven onder een laag aanvallen tot je een slash (lees: K.O.) bereikt. De Tension-balk is daarbij een van de elementen die Guilty Gear uniek maakt, vergeleken met andere franchises uit het genre. Speciale balken waarmee je sterke aanvallen kunt ontketenen zien we vaker, maar Tension is uniek in dat het wordt opgebouwd door agressieve risico’s te nemen. Als je bijvoorbeeld in de richting van je tegenstander dasht, word je daarvoor beloond.

Je moet daardoor echt balls-to-the-wall gaan om het onderste uit de Tension-kan te halen. Dit maakte de gameplay relatief intimiderend voor mij als nieuwkomer; een defensieve speelstijl, waar ik normaal gesproken fan van ben, lijkt in dit spel juist een handicap te zijn. De zeer karige tutorial slaagde er ook niet echt in om alle basiselementen van het spel toe te lichten. Als kers op de treurige taart registreerde mijn linkerjoystick telkens verkeerde bewegingen, waardoor ik de D-pad moest gebruiken. Hopelijk weet de ontwikkelaar dit probleem er in de uiteindelijke release uit te vissen.

Ondanks deze issues maakt de gameplay wel een aantal beloftes waar. Door de genoemde Tension-balk en elementen zoals counterattacks voelt de gameplay erg dynamisch aan. Je kunt je het absoluut niet veroorloven om stil te blijven staan, waardoor je constant in een spannend kat-en-muisspel met je tegenstander bent verwikkeld.

[image_with_animation image_url=”35385″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

(Rock-‘n-)Roll naar de spoedeisende hulp

Bovendien ziet de game er op visueel vlak indrukwekkend uit, wat in eerste instantie de reden was dat ik er geïnteresseerd in raakte. Kun je niet kiezen tussen 2D en 3D? Dan heb je geluk: Guilty Gear Strive combineert deze twee stijlen met flair. De gevechten worden over het algemeen weergegeven in 2D, maar tijdens slashes, speciale aanvallen en introducties word je getrakteerd op eigenzinnige 3D-animaties. Door de relatief zware hitstop – de tijdelijke slow-motion bij een rake klap – voel je bovendien echt de impact van je acties.

Ook het ontwerp van de wereld en de personages spat van het scherm. Net als in vrijwel elke andere game vind je hier genoeg standaard zwaarden, maar er zijn ook personages die vechten met een anker, een buitenmaatse scalpel of zelfs een gitaar. Guilty Gear Strive blijft daarmee trouw aan de Rock-‘n-Roll-invloeden en de uitbundigheid die de franchise kenmerken.

Deze uitbundigheid had voor mij wel een nadeel: de UI wordt op sommige momenten te chaotisch, vooral in de wat extravagantere levels. Bij een counterattack vult het woord ‘COUNTER’ soms je hele scherm, om nog niet eens te beginnen over alle vlammen, lichtflitsen, ontploffingen en… dolfijnen? Enfin, je moet ervan houden. Daarnaast vond ik de 3D-animaties soms niet soepel genoeg, al is dat wel randje muggenzifterij; de stijl is ongetwijfeld een van de belangrijkste selling points van de game.

[image_with_animation image_url=”35386″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

“Bij een counterattack vult het woord ‘COUNTER’ soms je hele scherm, om nog niet eens te beginnen over alle vlammen, lichtflitsen, ontploffingen en… dolfijnen?”

De releasedatum van Guilty Gear Strive

De game zou eigenlijk in 2020 uitkomen, maar corona gooide roet in het eten. Guilty Gear Strive wordt daardoor pas dit jaar uitgebracht op de PlayStation 4 en 5, op 9 april. Op dezelfde datum verschijnt de game ook op Steam.

Kun je echt niet wachten? Ga dan voor de Deluxe of Ultimate editie van de game. Deze kun je namelijk iets eerder betreden: 6 april. Bij deze versies krijg je bovendien wat extra’s, zoals toegang tot DLC en unieke palette swaps. Of er na de open beta – die eindigde op 23 februari – nog een demo wordt uitgebracht, is niet bekend.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

De trailers op een rijtje

Nieuwsgierig geworden naar Guilty Gear Strive? We hebben hier een aantal trailers voor je op een rijtje gezet: