Steelseries Arctis 7X

Kevin Rombouts op 23 november 2020
Steelseries Arctis 7X

Gemaakt voor Xbox, geschikt voor iedereen

Met het grote aanbod gaming platformen waar je tegenwoordig uit kunt kiezen, is het niet makkelijk om de juiste headset te vinden. De verschillende consoles gebruiken immers hun eigen technieken en protocollen om accessoires verbinding te laten maken. Voordat je het weet eindig je met een lade vol kabels, hoofdtelefoons en verloopstukjes. De Steelseries Arctis 7X is dan ook enigszins onverwacht een geschenk uit de hemel. Hoewel de headset is ontworpen voor Microsoft’s consoles, werkt tie stiekem met zo’n beetje ieder modern platform.

De Arctis-serie van Steelseries is voor ons bij Pixel Vault ondertussen geen onbekende meer: in het verleden hebben we meerdere modellen van de Deense hardware-fabrikant mogen testen. Hier ging het echter vaak om de goedkopere modellen waarbij compromissen aan de orde van de dag waren. Wie bereid is om wat dieper in de buidel te tasten, hoeft zich geen zorgen te maken om deze compromissen. Dit wil Steelseries duidelijk maken met de nieuwe ‘next-gen’ headsets: de Arctis 7P voor PlayStation-gamers, en de Arctis 7X voor Xbox-fans.

[image_with_animation image_url=”33689″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Lang leve de skiband

Voor wie al eerder een Steelseries-headset in zijn of haar handen heeft gehad, zal weinig meer opkijken van het design van de Arctis 7X. Ook dit keer heeft de fabrikant gekozen voor de pilvormige oorschelpen, die aan elkaar worden gehouden door een stevige stalen hoofdband. Gelukkig drukt dit staal nooit tegen je hoofd aan, want de ondertussen herkenbare skiband maakt ook op de Arctis 7X weer zijn opwachting. Deze elastische band zorgt samen met de oorschelpen voor voldoende druk zonder dat deze gaat irriteren.

De toeters en bellen van de headset vinden we aan de onderkant van de oorschelpen. Aan de linkerkant is de microfoon te vinden, welke je gemakkelijk in en uit de headset schuift. Op de microfoon zit ook een led-lampje welke aangeeft wanneer je de microfoon -via een losse knop op de linker schelp- op stil zet.

Verder vinden we op links nog het volumewiel, een USB-poort om de headset op te laden, een tweede USB-poort om je headset met een 3,5 millimeter headphone-jack op je controller aan te sluiten en een standaard 3,5 millimeter audiopoort om onderweg ook via je telefoon naar muziek te luisteren. De rechterkant is een stuk rustiger: enkel een knop om de headset in en uit te schakelen en een ChatMix-wieltje waar we zo op terug komen.

De constructie van de Arctis 7X kan ik dan ook niet anders omschrijven dan stevig. De stalen hoofdband en de plastic oorschelpen voelen alsof ze tegen een stootje kunnen en kraken niet, ook niet wanneer je er wat druk op zet. Er zijn qua constructie slechts twee punten waar ik mijn twijfels over heb: de microfoon en het draaimechanisme voor de oorschelpen. Bewegende onderdelen zijn immers fragiel en het zou voor mij niet de eerste keer zijn dat een dergelijke uitschuifbare microfoon kapot gaat. Of dit ook echt zal gebeuren, kan alleen de tijd ons leren.

"Speciaal" voor de Xbox

Zoals eerder aangegeven kun je de nieuwe console-varianten van de Steelseries Arctis 7 in twee modellen krijgen: de Arctis 7P voor de PlayStation en de Arctis 7X voor de Xbox. Veel verschil tussen de twee is er echter niet op de headset zelf, alleen de functie van het ChatMix-wiel is op de 7P anders dan op de 7X. Waar de 7X je op de Xbox laat kiezen tussen het geluid van de game en het geluid van je party-chat, geeft het wieltje op de 7P je controle over het ‘monitoren’ van je microfoon-geluid.

Nee, het grootste verschil tussen de twee is de compatibiliteit met verschillende apparaten. Beide modellen ondersteunen naast hun respectievelijke consoles ook de pc, Android-telefoons en de Nintendo Switch. Wanneer je echter de 7X op USB-modus zet, ondersteunt deze ook de PlayStation 4 en PlayStation 5. Het enige ‘obstakel’ is dat je de draadloze receiver regelmatig moet verplaatsen tussen consoles, maar als dat ervoor zorgt dat ik een headset op alle platformen kan gebruiken, hoor je mij niet klagen.

Hiermee wordt de 7X een echte all-rounder, terwijl de 7P door het ontbreken van de Xbox-modus geen ondersteuning biedt voor Microsoft’s consoles. Tenzij je dus per se een headset in de kleuren van de nieuwe PlayStation 5 wilt – of gewoon een hekel hebt aan alles Xbox – is de 7X duidelijk de betere deal.

[nectar_image_comparison image_url=”33693″ image_2_url=”33694″]

Kraakhelder

Waar het bij een headset natuurlijk om draait is uiteindelijk hoe goed je dingen hoort en zelf te horen bent wanneer je met anderen speelt. Het is dan ook prettig om te merken dat Steelseries de trend uit andere headsets voortzet. De Arctis 7X biedt over het algemeen een prettig geluid, al is het op geen enkel vlak ‘bijzonder’ te noemen. De bass is duidelijk aanwezig, maar domineert niet. Ook de hoge noten zijn helder, maar niet extreem sprankelend. Het is een prima ervaring of je nu aan het gamen bent of gewoon even naar wat muziek zit te luisteren.

Ook vanuit de andere kant zijn er geen klachten gekomen: clangenoten spraken over een helder geluid dat door de microfoon komt. Op de pc kan het natuurlijk niet op tegen mijn Rode NT1, maar op consoles was er sprake van een duidelijke vooruitgang. Het feit dat het daarbij natuurlijk op beide consoles ook allemaal draadloos gaat zijn alleen maar bonuspunten voor de headset.

Voor de hele generatie?

Gekscherend zegt Steelseries in hun promotievideo voor de headset dat de Arctis 7X zo stevig is, dat deze tot de volgende next-gen consoles mee kan. Een gedurfde uitspraak natuurlijk, maar ook een die haast wel nodig is. Met een prijskaartje van 179,99 euro wil je immers niet dat de headset nog voor het einde van het jaar al in stukken ligt.

Dat de stalen hoofdband de komende zeven jaar prima door gaat komen, daar twijfel ik niet aan. Maar fragiele onderdelen zoals de microfoon en de verbindingspunten tussen de oorschelpen en de hoofdband: daar heb ik nog mijn twijfels over.

Wanneer je meerdere consoles op je bureau of onder je tv hebt staan, is het in ieder geval fijn dat je niet drie headsets hoeft te hebben omdat ieder platform net weer anders werkt. Daarnaast is het een prettig gevoel om weg te lopen van je computer of console zonder dat je headset nog aan een kabel blijft haken en je de boel over de vloer sleept.