Razer Kaira for Xbox

Kevin Rombouts op 17 februari 2021
Razer Kaira for Xbox

Maak je Xbox-setup compleet

Waar bij vorige generaties consoles de accessoires vaak schaarser waren dan de consoles zelf, zet deze generatie de boel helemaal op zijn kop. Er zijn dan ook genoeg nieuwe accessoires om te testen, waaronder de Kaira-headset van Razer. Deze headset richt zich net als de recent door ons geteste Arctis 7X op Microsofts nieuwe console. Tijd dus om de Xbox weer eens aan te slingeren en te kijken wat de Kaira te bieden heeft.

Wanneer je tal van gaming-headsets hebt mogen testen, beginnen juist de kleine verschillen meer en meer op te vallen. De ene hoofdtelefoon zit net wat lekkerder, de andere klinkt juist wat beter of gaat wat langer mee. Zaken die niet opvallen als je altijd dezelfde headset gebruikt, maar die in het steeds drukker wordende landschap van gaming-headsets wel het verschil kunnen maken waar jij uiteindelijk voor kiest. Razer richt zich met de Kaira pc, de Xbox One en de Xbox Series X/S. Hierdoor valt een groot gedeelte van de gamers al snel af voor deze hoofdtelefoon.

Hyperfocus

Die focus van Razer op de Xbox-consoles kan je niet ontgaan vanaf het moment dat je de headset in handen krijgt. Naast dat het letterlijk in de naam van de headset zit, wordt het ook in de kleuren van de hoofdtelefoon duidelijk. Het bekende groen van zowel Razer als Xbox hebben een duidelijke rol in de headset, al is het maar voor de accenten: de hoofdband en de randen van de oorkussen zijn voorzien van een felle groene kleur. De rest van de headset is in typisch matzwart plastic afgewerkt, waardoor het contrast met het groen altijd duidelijk aanwezig is.

Het feit dat de headset is gemaakt voor de Xbox-consoles zie je ook terug in de verbindingsmogelijkheden van de headset: in tegenstelling tot een dedicated dongle zoals SteelSeries deed met hun Xbox-headset, kiest Razer voor Microsoft’s eigen systeem. Hierdoor verbind de headset net als een controller draadloos met de console: druk op het synchronisatie-knopje op zowel de headset als de Xbox en je hebt een verbinding. Het voordeel is dan ook dat de console meteen aangaat wanneer je de headset aanzet, net zoals zou gebeuren met een controller.

Helaas stoot Razer hiermee ook meteen een heel groot publiek af, want andere verbindingsmogelijkheden zijn gelimiteerd tot Windows-computers. Dit kan verder alleen wanneer je een draadloze Xbox-dongle hebt om ook controllers mee te verbinden. Heb je die niet, dan blijft het bij een Xbox-headset, aangezien ook een 3,5 millimeter aansluiting mist op de headset. Gebruiken met je telefoon, Switch of PlayStation zit er dan ook niet in.

Aan de knoppen

Wanneer je de headset met een Xbox-console gebruikt, haal je ook meteen het meeste uit de functies van de hoofdtelefoon. De belangrijkste daarvan is het ChatMix-wieltje wat je op de rechter oorschelp van de headset vindt. Hiermee vind je gemakkelijk de perfecte balans tussen het getetter van je medespelers en het gekletter van je wapens in een game. Moet je bijvoorbeeld even je teamgenoten horen in een raid, dan gooi je gemakkelijk het geluid van de game helemaal uit.

Qua andere knoppen tref je op de rechter oorschelp alleen de synchronisatie knop voor het verbinden met je console aan. Deze knop verbergt echter extra functionaliteit, want de headset bevat standaard vier audioprofielen waar je met een dubbele druk op de knop tussen wisselt. Heb je ook de speciale Razer Headset-app op je console of pc, dan kun je deze ook nog precies op je eigen smaak afstellen.

De linkerkant is wat drukker bezet: daar tref je de aan-uitknop, een volumewiel, USB-C-oplaadpoort, microfoon en microfoonschakelaar. Helaas is deze laatste een schuifknop in plaats van een drukknop. Hierdoor kun je niet blindelings voelen of je microfoon op stil staat of niet, iets wat wordt verergerd doordat er ook geen andere indicatoren zijn dan geïrriteerde teamgenoten die weer zuchtend zeggen dat ze je niet horen.

Over het geluid van de microfoon wanneer je wel te horen bent, valt niet te klagen. Tijdens mijn testen was ik volgens teamgenoten altijd duidelijk te horen zonder gekraak of wegvallend geluid. Dat was echter alleen het geval wanneer ik ook echt op de Xbox aan het gamen was. Wanneer de headset werd gebruikt met een Windows-pc en Xbox-dongle, wist Windows wel het geluid van mijn microfoon te registreren, maar Discord niet. Of dit een bug in Discord is, een probleem met mijn headset of een vuile manier van Microsoft om spelers te dwingen Xbox Live-chat ook op de computer te gebruiken, kon Razer ons niet vertellen.

[image_with_animation image_url=”35231″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Voor de dedicated Xbox-setup

Het moge duidelijk zijn: PlayStation- en Switch-gebruikers moeten lekker verder kijken wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe headset. Mocht je echter Xbox-only gamen, dan is de Kaira zeker het overwegen waard. De toegewijde Xbox-functies zoals de gemakkelijke verbinding, het inschakelen van je console en de ChatMix-functie maken het een goede toevoeging voor je setup.

Het gebrek aan functies voor andere consoles, of zelfs gemakkelijk gebruik met je pc zorgt dat Razer wel in de prijs heeft kunnen snijden. Voor 119,99 euro krijg je een volledig draadloze headset, wat een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld de Arctis 7X van SteelSeries. Het is daarbij wel belangrijk dat je de draadloze functionaliteit echt belangrijk vindt, want anders zijn er een hoop opties voor minder geld te vinden op de markt.