Mario Kart Live: Home Circuit

Robert Zomers op 21 oktober 2020
Mario Kart Live: Home Circuit

De Grand Prix van je eigen woonkamer

Na Pokémon en Minecraft krijgt ook Mario een eigen Augmented Reality-game met Mario Kart Live: Home Circuit. Dit keer is het geen mobiele game waarvoor je de deur uit moet, maar is het juist de bedoeling dat je thuisblijft en door je eigen woonkamer racet. Wij verbouwden onze woonkamer om te kijken of Mario Kart in het echt net zo leuk is als de volledig virtuele versie van de raceserie.

Als kind was het al een droom om Mario Kart in het echt te kunnen spelen en dat het liefst op net zulke bijzondere locaties als in het spel. In 2020 is de techniek zo ver dat je met een bestuurbare auto kunt Mario Karten, alleen is het wel gewoon in je eigen woonkamer. Ook al heb je erg dure meubels, je eigen woonkamer is natuurlijk allesbehalve bijzonder. De toepassing van augmented reality (AR) is dat wel.

Alsnog op een schermpje racen

Het bijzondere aan Mario Kart Live: Home Circuit is natuurlijk de fysieke kart met daarin Mario of Luigi die door je woonkamer heen rijdt. Het gekke is dat je deze bestuurbare kart vervolgens via je Nintendo Switch bestuurt. Via een camera op de kart wordt er een beeld van waar de kart rijdt naar je Switch gestreamd en de input van je Switch wordt teruggestuurd naar de kart. Hoewel je met een fysiek autootje rijdt, kijk je dus voornamelijk op het scherm van je Switch of televisie.

Wanneer je voor het eerst door je woonkamer wilt gaan racen, moet je de kart linken met je Switch. Dit doe je door de gratis game te downloaden en op te starten. Vervolgens laat de game een QR-code zien die je met de camera op de kart moet scannen. Een ingenieuze manier om randapparatuur te linken, moet ik zeggen.

Vanaf dat moment kun je vrij door je woonkamer heen rijden en bijvoorbeeld achter je kat aan, als je die hebt. Dit voelt meteen heel erg aan alsof je in een gewone Mario Kart-game rijdt en je kunt net zo snel rondrijden als op Rainbow Road.

De veiligheid van je woonkamer is een illusie

Mario Kart Live: Home Circuit is natuurlijk niet bedoeld om een beetje doelloos door de kamer te rijden: er moet vooral geracet worden. Hiervoor moet je eerst een circuit uitzetten met de vier poortjes die zijn meegeleverd met de game. Deze zet je op volgorde door je woonkamer en zijn de waypoints waarlangs je met je kart moet rijden om een ronde te voltooien.

Voor je de race begint rij je eerst een keer proef, zodat de computergestuurde tegenstanders ook weten hoe ze ongeveer moeten rijden. Tot slot kun je nog twee bordjes neerzetten die aangeven dat je de bocht om moet, bijvoorbeeld bij een U-turn. Als de proefronde met succes is afgelegd, moet je een startpositie innemen bij het eerste poortje en dan kan de race beginnen.

Net als in de gewone Mario Kart-games wordt er netjes afgeteld en kun je een superstart krijgen als je op het juiste moment begint met gas geven. Je hebt een snelle start ook nodig, want dat je een thuiswedstrijd speelt betekent niet dat je niet geraakt kunt worden door een rood schild. De meeste power-ups uit Mario Kart 8 zitten namelijk ook in deze versie en als je over een banaan rijdt, dan zie je op je scherm de kart gewoon in de rondte vliegen. Als je dan even je woonkamer inkijkt zie je dat je kart in het echt gewoon stilstaat, maar de achterstand die je erdoor oploopt is allesbehalve een illusie.

[image_with_animation image_url=”32611″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

“Dat je een thuiswedstrijd speelt betekent niet dat je niet geraakt kunt worden door een rood schild”

Een zwak signaal is het nieuwe lekrijden

Je woonkamer wordt dus in beeld gebracht via de camera op de kart en de kwaliteit van deze stream is afhankelijk van de sterkte van een WiFi-signaal tussen de kart en je Switch. Als je een extra lang parcours uitzet dat bijvoorbeeld door een kamer loopt waar de WiFi net wat minder is, merk je dat ook meteen tijdens de race. De stream wordt bij matig bereik al snel korrelig en als je echt te ver buiten het signaal rijdt, dan komt je kart helemaal stil te staan.

Daarnaast is er ook een grens qua wat er met AR mogelijk is op dit moment. Dit is vooral merkbaar aan de computergestuurde tegenstanders die jouw woonkamer natuurlijk niet door en door kennen. In plaats daarvan moeten zij de baan volgen die je in de proefronde rijdt. De baan verspringt tijdens de race alleen nog wel eens een centimeter of tien en daarnaast loopt deze op sommige punten ook dwars door objecten heen. Het is dus maar goed dat deze virtuele tegenstanders niet tegen een tafelpoot kunnen botsen.

Mario Kart Live: Home Circuit heeft dus zeker nog zijn technische limieten, maar ontstijgt absoluut het niveau van AR-gimmick game. Het is echt een bijzondere ervaring om rond te rijden in een Mario Kart-game waarin je eigen huis het circuit is. Daar moet je alleen wel wat voor over hebben, want de wagentjes kosten 120 euro per stuk en wanneer je met meerdere spelers wil spelen zal elke speler zijn eigen wagentje en Switch mee moeten brengen.

Correctie: Eerder werd er in deze review gesuggereerd dat de verbinding tussen de kart en je Switch via de router liep, dat is onjuist. De kart maakt direct verbinding met je Switch en de sterkte van het signaal is afhankelijk van de afstand tussen de Switch en de kart.