Wat weten we van de Playdate?

Preview
Maxime Buitenhuis op 2 februari 2021
Wat weten we van de Playdate?

Panic’s ambitieuze gele handheld is bijna klaar voor de start

Aan grote consoles en handhelds is er gelukkig geen tekort, maar na een jaar vol PlayStation 5- en Xbox Series-releases is de tijd gekomen voor een nieuwtje uit de indiescene. De verkoop van de Playdate staat op het punt te beginnen en is een gedoodverfd succes. Met de unieke features en vrolijke kleur is het apparaatje alleen al een genot om naar te kijken, maar wat is er verder van bekend?

De Playdate werd in 2019 aangekondigd door Panic, de softwareontwikkelaar en uitgever die je misschien kent van Untitled Goose Game. Playdate is een ambitieus, geel kastje met een zwart-witscherm en een abonnement op gloednieuwe indiegames. Benieuwd geworden? Hieronder vind je alles wat we weten over de Playdate.

[image_with_animation image_url=”35020″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De releasedatum van de Playdate

First things first: de releasedatum. Hoewel Panic (nog) geen vaste datum heeft aangekondigd, weten we wel dat de Playdate in dit kwartaal zal verschijnen en dat de verkoop zeer binnenkort aanvangt. Je kunt je hier inschrijven voor de nieuwsbrief-slash-wachtlijst. In eerste instantie gaat het apparaatje nog niet in massaproductie, dus het is nog even afwachten wanneer er meer units aankomen – de vraag overstijgt het aanbod momenteel namelijk al. Het is volgens Panic niet de bedoeling dat de Playdate onverkrijgbaar wordt. Het bedrijf blijft daarom produceren zolang er vraag is. In eerste instantie zullen er 20.000 handhelds klaarstaan voor de verkoop, die zal verlopen op een first come, first serve-basis.

De Playdate kost USD $ 149 (omgerekend € 123,-). Dat is inclusief een twaalftal games dat in de loop van een seizoen – drie maanden – uitgebracht zal worden. Met behulp van de Wi-Fi-mogelijkheid die het gele kastje te bieden heeft, kun je elke game downloaden en spelen.

Helaas is er nog weinig bekend over de distributie van de handheld. Panic heeft nog niet aangekondigd in welke landen de Playdate uitgebracht wordt en hoe alle kosten daarop aangepast worden.

[image_with_animation image_url=”35019″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De Playdate is net zo opvallend als het aantrekkelijk is: een vrolijke kleine handheld met in het oog springende features.

Crank it up

Voor het ontwerp heeft Panic samengewerkt met de Zweedse ontwerpers van Teenage Engineering, die normaal gesproken vooral audio-gear produceren. Dat is ongetwijfeld goed bevallen, want de Playdate is net zo opvallend als het aantrekkelijk is: een klein, geel kastje met de standaard pijltjes- en A- en B-toetsen, een prachtig 2.7-inch zwart-witscherm en… een zwengel? Die laatste feature is natuurlijk een opmerkelijk stukje hardware, en ongetwijfeld een aansteker van menig originele game-control. 

Het 1-bit LCD-scherm van de Playdate heeft geen backlight en doet daarmee erg denken aan de handhelds van vroeger, zoals de GameBoy Color. Je hebt minstens een leeslampje nodig om goed te kunnen zien wat er gebeurt op het scherm, maar tegelijkertijd bieden de nieuwe technieken volgens Panic ongekende mogelijkheden wat betreft details en scherpheid. Door het kleine formaat van de 1-bit games is de 16MB RAM waarmee de handheld uitgerust is genoeg. 

De Playdate heeft USB-C- en 3.5mm-ingangen, respectievelijk bedoeld voor het opladen en als hoofdtelefooningang. Tot slot bevat het apparaatje een accelerometer waarmee het bewegingen op kan pikken. Door de Playdate te kantelen of te schudden, kun je in sommige games dus ook acties uitvoeren.

Seizoensgebonden oogst

Het plan van de uitgevers is om elke week een game uit te brengen, zodat je steeds iets nieuws hebt om naar uit te kijken. De games worden grotendeels geproduceerd door derde partijen. Panic houdt deze azen nog even in de mouw, maar maakt binnenkort wel al de titels van de games van het eerste seizoen bekend. Daaronder valt het al aangekondigde Crankin’s Time Travel Adventure (die voor de controls uitsluitend gebruikmaakt van de zwengel) en het door Panic zelf ontwikkelde b360.

De Playdate runt op een eigen OS, die speciaal voor het apparaat ontworpen is door Panic. Het bedrijf maakt de SDK (software development kit) van de Playdate binnenkort volledig openbaar, zodat iedereen eigen games kan ontwikkelen voor het platform. Momenteel zijn de ontwikkelingstools ervan nog in het bètastadium; een kleine groep ontwikkelaars is al druk aan de gang met de SDK én met de fysieke handheld. Daar komt volgens Panic al een hoop mooie creaties uit voort. En voor het geval je het jezelf afvraagt: ja, je kunt er Doom op spelen.

Volgens Panic maakt het niet uit of je een doorgewinterde ontwikkelaar of een beginner bent; het bedrijf streeft ernaar de software zo bereikbaar mogelijk te maken. Buiten de handheld en de software heb je eigenlijk niks nodig – de Playdate is zowel een console als een devkit. Je kunt je hier inschrijven als ontwikkelaar voor Playdate.

[image_with_animation image_url=”35017″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De Playdate belooft een unieke en interessante handheld te worden. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar alle mooie games die ontwikkelaars van over de hele wereld zullen aanleveren, én natuurlijk naar hoe het kleine apparaatje met de kenmerkende zwengel er in het echt uitziet.

[divider line_type=”No Line”]