Presentatie Microsoft – Weinig verrassingen, toch ijzersterk

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Presentatie Microsoft – Weinig verrassingen, toch ijzersterk

In juni draait heel de game-industrie maar om één ding: de E3 in Los Angeles. Maar niet lang daarna pakt iedereen het vliegtuig richting Europa, om tijdens de gamescom vaak dezelfde presentatie te geven. Microsoft besloot dit jaar om het eens anders aan te pakken. Geen copy-paste, maar een compleet nieuwe presentatie. Nu natuurlijk de vraag of Microsoft die belofte kon inwisselen.
Gregor Bieler, hoofd van Consumer Producten voor Microsoft Duitsland, trapte de presentatie in het Duits af. Het was echter nog voordat de ondertitels waren verdwenen, dat Phil Spencer op het podium stond. Volgens Spencer zou de focus van de presentatie niet alleen op Xbox-games liggen, maar ook op Windows 10. Een belofte die we al vaker hebben gehoord en zeker zal worden nagekomen, al kwam dat pas veel later. De presentatie begon namelijk met een game die we al een tijdje niet meer hadden gezien en eigenlijk ook niet meer herkende: Quantum Break.

GC_Microsoft_QuantumBreak

Wat leek te beginnen als een wat langzamere detective-actie game lijkt nu namelijk compleet te zijn veranderd in een actie-game zoals we die al vaker hebben gezien. Het is niet een slecht iets, maar we hadden heel andere verwachtingen. De nadruk lijkt nu heel erg te liggen op je standaard shoot-outs met daarin het stoppen van tijd als centrale feature. Hoe zit het dan met die TV-show waarover zo hoog van de toren werd geblazen? Die is er ook nog, maar heeft een andere functie gekregen. Remedy heeft er namelijk voor gekozen om met de game het verhaal van de good guys te vertellen, terwijl de serie het perspectief van de bad guys laat zien. Zeker een interessante insteek, maar alleen de tijd kan ons leren of het ook een slimme keuze was. Volgens de trailer gaan we de game op 5 april zien, tegelijk met de tv-serie.

Een andere game waarvan we wisten dat deze aanwezig zou zijn, was Crackdown, nu officieel Crackdown 3 genoemd. Toen we de behind-the-scenes beelden zagen, waren we gezamenlijk bang voor een herhaling van EA’s presentatie van vorig jaar. Die angst was echter voor niets: in een zeer korte trailer kregen we een glimp van de destructie die je kan aanrichten tijdens het gamen. Het lijkt er echter wel op dat je voor het spelen van de game altijd in verbinding moet staan met het internet. Voor het berekenen van de destructie maakt de game namelijk niet alleen gebruik van je Xbox One, maar ook van Microsoft-servers. Wanneer we de game gaan zien is onduidelijk, maar naar verwachting is dit een release voor het najaar van 2016.

GC_Microsoft_Scalebound

De derde game die al was bevestigd voor aanwezigheid door Microsoft is Scalebound, het nieuwe project van Platinum Games. Hier kregen we meer beelden van te zien met een stuk gameplay, ‘gespeeld’ door Hideki Kamiya zelf. De wereld van de game lijkt een interessante combinatie van de moderne tijd en de middeleeuwen te worden. Over de gameplay hebben we echter nog onze twijfels. De beelden laten zien hoe jij in gevecht bent terwijl je wordt gesteund door een enorme draak. Echter trekt de draak al snel de aandacht, waardoor het de vraag is wat er voor jou nog overblijft. Wat we wel weten is dat de game in het najaar van 2016 zal verschijnen en een vier-speler co-op zal bevatten.

Bij een presentatie als deze kan echter niet alles om de games draaien natuurlijk. Daarom werd er ook uitgebreid gesproken over andere functies van de Xbox One en Windows 10. De eerste vernieuwing aan het systeem vinden we terug in het tv-gedeelte van de console. Vanaf 2016 kan je namelijk niet alleen tv kijken via je Xbox One, maar ook opnemen en streamen naar je pc of ieder ander Windows 10-apparaat. Dat is pas echter voor 2016 en dus krijgen we ook dit jaar nog wat verbeteringen. Zo zagen we een vernieuwde Xbox Chatpad, waarmee je makkelijk berichten kan typen op je controller. Ook hebben we een releasedatum voor de backwards compatibility: november 2015 voor alle gamers met een Xbox One. Daarbij werd ook direct de belofte gedaan dat alle games binnen de Games for Gold-serie backwards compatible zullen worden. Als laatste vernieuwing aan de console kregen we ook nog te horen dat het nieuwe besturingssysteem voor de console vanaf november beschikbaar zal zijn.

GC_Microsoft_KillerInstinct

Terug naar de games, daar draait het immers om. Het leek er echter op dat de versnelling was gevonden, want de games kwamen plots in een hoog tempo voorbij. Zo zagen we een aankondiging voor het derde seizoen van Killer Instinct, welke in maart 2016 zal beginnen. Om spelers tot die tijd echter zoet te houden, kunnen ze vanaf vandaag Battletoad als nieuwe vechter downloaden voor de game.

Ook indie-games waren natuurlijk weer aanwezig, maar dat ging in net zo’n snel tempo. Zo zagen we Koji Igarashi, ontwikkelaar van Bloodstained: Ritual of the Night, met een zweep op het podium. Dat was echter wel het enige bijzondere: echte informatie bleef uit bij deze presentatie. Hetzelfde gold voor het bezoek van Ron Gilbert, bedenker van onder andere Maniac Mansion. Binnen twee zinnen toonde hij zijn nieuwe project Thimbleweed Park, een point-and-click adventure in de oude stijl.

Nadat deze en andere indie-titels hun opwachting hadden gemaakt, was het echter weer tijd voor de grote jongens. Dat werd duidelijk met een gameplay-trailer van Dark Souls III, waarbij de serie weer terug lijkt te gaan naar zijn roots. Eén ding is duidelijk: geduld en skill zullen vereist zijn bij het spelen van deze game. Hij gaat namelijk alles behalve makkelijk worden.

GC_Microsoft_Homefront

Opvallend aan de presentatie was de grote hoeveelheid games waar we al langere tijd niets meer van gehoord hebben. Naast Scalebound, Quantum Break en Crackdown 3 zagen we namelijk ook plots Homefront: The Revolution verschijnen. Met een mooie CGI-trailer kregen we de boodschap dat de game ook speelbaar is op de beursvloer. Het is dan ook niet verrassend dat gameplay-beelden volgde. Hierin zagen we de open wereld in de stad Philadelphia, waarin een speler op een motorfiets door de stad scheurde, om uiteindelijk het vuur te openen op de vijand. Daarin zagen we een systeem terugkomen uit een andere game van Crysis: het on-the-go aanpassen van je wapen. De game belooft veel actie dus we gaan hem dan ook zeker zelf proberen op de beursvloer de komende dagen.

Een titel die in Europa natuurlijk niet mag ontbreken, is FIFA 16 en deze was dan ook uitgebreid aanwezig. Naast de belangrijke verbeteringen die we in Los Angeles al zagen, ging EA opvallend veel in op Ultimate Team. De populaire modus keert namelijk terug in FIFA 16 en brengt een hoop nieuwe verbeteringen met zich mee. Ook zien we veel nieuwe legendes die aan de modus toegevoegd zullen worden.

GC_Microsoft_Halo5

Wat volgde was een selectie van de grootste najaarsknallers voor Microsoft en dat zijn er nogal wat. Belangrijkste titel misschien wel: Halo 5. Waar het bij de E3 echter ging om de singleplayer, ging het in Keulen vooral om de multiplayer en dan vooral het professionele aspect ervan. Zo kregen we bijna een complete multiplayer-match te zien op een nieuw level genaamd Colloseum. Ook kondigde 343 Industries het Halo World Championship aan met een prijzenpot van 1 miljoen dollar.

Een andere knallende game is natuurlijk Just Cause 3 en deze kon dan ook niet ontbreken. Veel nieuwe informatie over de game was er niet. De nadruk lag vooral op de explosieve gameplay, met een knallende releasedatum: 1 december 2015.

GC_Microsoft_Forza6

Gamers die liever knallende uitlaten zien over puur zwart asfalt konden ook hun hart ophalen. Forza Motorsport 6 kreeg namelijk ook een plekje in de spotlight. De game zal vanaf 15 september beschikbaar zijn en brengt een hoop verbeteringen met zich mee. Zo is er dit jaar extra gekeken naar de multiplayer en heeft het team van Turn 10 zogeheten Leagues geïntroduceerd waarbij spelers kunnen stijgen in ranking, niet alleen op basis van hun snelheid, maar ook op basis van hun professionaliteit. Daarnaast lijkt er erg veel aandacht te zijn besteed aan de regen in de game, die wagens extra zal beïnvloeden. Of dat ook echt zo is, zullen we deze week uitzoeken op de beursvloer.

Ook Ubisoft maakt nog haar opwachting, ditmaal met Rainbow Six Siege-gameplay. Uit de trailer blijkt dat we niet alleen met Duitse soldaten aan de slag kunnen, maar ook in een Duitse haven als nieuw level. Opvallend was dat Assassin’s Creed: Syndicate tijdens de presentatie echter schitterde in afwezigheid.

GC_Microsoft_TombRaider

Tomb Raider, als najaarsknaller, kan natuurlijk niet ontbreken op deze presentatie. Gelukkig krijgen we meer gameplay te zien dan tijdens de E3, want dat stelde natuurlijk niets voor. Waar de E3 trailer zich echter leek te richten op verkenning, gaat deze gameplay meer in op stealth en gevechten. Het ziet er naar uit dat Lara haar ervaring uit de eerste game goed zal gebruiken, want ze is gevaarlijker en dodelijker dan ooit.

Phil Spencer sloot de presentatie af, maar niet voordat er nog één laatste verrassing komt. In 2016 keert namelijk Halo Wars terug uit de stallen van 343 Industries en Creative Assembly naar zowel Xbox One als Windows 10. Veel krijgen we er nog niet van te zien, buiten een CGI-trailer. Maar we weten nu eindelijk wat de bekende strategie-serie is waar Microsoft aan werkte.

GC_Microsoft_HaloWars2

In anderhalf uur zijn we overdonderd met toffe games die we gaan zien in de komende anderhalf jaar. Geen heel grote verrassingen, buiten Halo Wars natuurlijk. Microsoft heeft bewezen dat je niet altijd op grote verrassingen hoeft te bouwen om toch ijzersterk uit de hoek te komen.