gamescom 2014 – EA heeft voor ieder wat wils

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
gamescom 2014 – EA heeft voor ieder wat wils

Als laatste was Electronic Arts aan de beurt om een persconferentie te geven op gamescom 2014, maar was niet de minste. EA bracht een mix van het verwachte en het onverwachte en gaf uiteindelijk een goede show met voor elk wat wils. Wat er getoond werd imponeerde, zelfs als je het al van mijlenver zag aankomen.

Met EA weet je het eigenlijk wel; ze vertrouwen al een tijdje op de vaste formule. De nieuwste editie van alle sportgenres zijn vertegenwoordigd zoals Madden, NHL, NBA en natuurlijk FIFA. Ook is Battlefield de laatste jaren vaste prik op de conferenties van EA. Gamescom 2014 was niet anders maar nergens was een slechte game te bekennen. EA verbaasde me met een gelikte presentatie en puike games. Er was zelfs een verrassing in de vorm van Shadow Realms te bekennen.

Fifa15

Het is gemakkelijk om EA voor de gek te houden en ze af te schrijven als die ene uitgever die elk jaar dezelfde games op de markt brengt waarvan alleen het nummertje is aangepast. Hoewel EA in sommige gevallen inderdaad meer moeite zou mogen doen, lijken de nieuwe versies van FIFA en NHL een grote stap vooruit te hebben gemaakt nu dat EA meer power uit de nieuwe consoles weet te trekken. Hoewel het allebei games zijn die mij niet aanspreken, zullen ook deze versies wel weer in de smaak vallen.

De niet-sport-gerelateerde games zijn de games waar men natuurlijk echt op zat te wachten. Met Dragon Age: Inquisition lijkt BioWare revanche te willen nemen op het teleurstellende tweede deel in de Dragon Age-serie. De grootste additie in de gameplay komt voort uit de party die je samen kunt stellen en wat veel verschillende manieren van spelen oplevert. Teamplay lijkt een must te worden en de demo die werd getoond gaf dit prachtig weer. Grafisch was de game ietwat teleurstellend. Hoewel de game er goed uitzag, overtrof het nergens de verwachtingen en deed het me over het algemeen denken aan een Diabo 2-kloon in 3D. Al is daar natuurlijk helemaal niks mis mee.

DragonAge

The Sims 4 maakte daarentegen maar een povere indruk. Ik heb veel genoten van het eerste en tweede deel van The Sims, al heb ik wisselende berichten gehoord over deel drie. De toevoegingen van deel 4 bieden veel nieuwe dingen, al ging de gedachte: “had Maxis nou echt vier delen nodig om dít in de game te krijgen?” continue door mijn hoofd. De serie lijkt babystapjes te nemen zonder dat de kern van de game aangepast wordt. Wellicht is dat de reden waarom men het nog zo graag speelt, maar als speler die het origineel in 2000 al speelde, vraag ik me af waarom ik me er nog eens aan zou moeten wagen?

Het was in ieder geval niet zo beschamend als de Knight of the Old Republic aankondiging. Dat de game nog draait was op Shadow Realms na de grootste verrassing van de EA-persconferentie. Er zou later dit jaar meer content aan de MMO-game worden toegevoegd, al leek niemand in de zaal onder de indruk. Toen de woordvoerder nog begon over dat ze trots waren dat “1 miljoen mensen” nog maandelijks inloggen, werd het een beetje pijnlijk. Niet alleen was de game net break-even op z’n hoogtepunt, de game is inmiddels al een tijd lang free to play en het aantal gebruikers neemt af. Al is dat iets wat alle MMO-games momenteel ondergaan.

BattlefieldHardline_04

De verrassing van de EA-show was natuurlijk Shadow Realms. Er is maar weinig over bekend want meer dan een trailer en wat uitleg van één van de BioWare-leden hebben we niet gekregen. Men lijkt te gaan voor een klassieke westerse RPG, gemixt met bovennatuurlijke krachten. Het deed me veel denken aan een hedendaagse Vampire: The Masquerade. Veel mensen krabden hun hoofd en wisten niet wat ze ervan moesten maken. Groot gelijk, maar de game was nog verre van af en volgens de BioWare vertegenwoordiger was de game nauwelijks in alfa. To be continued.

De singleplayer van Battlefiend: Hardline werd getoond en ik was denk ik één van de weinige aanwezigen die niet onder de indruk was. De game probeert een realistische toon neer te zetten door wapens zo perfect mogelijk neer te zetten en te laten klinken. Ook de gameplay leunt meer naar wat een agent zou moeten doen. Waarom schiet je in de singleplayer dan nog steeds in je eentje een overmacht neer? Ik snap dat het natuurlijk niet zo leuk is als de game volledig realistisch zou zijn, maar neem dan niet een realistische aanpak. Grafisch gezien was de game absoluut geen push-over en stond de roemruchte engine z’n mannetje. Charactermodels kenden veel detail en omgevingen waren net zo goed ontworpen als dat het kapot te maken was. De demo eindigde onder veel gejuich. Ik deed niet mee; dit was simpelweg geen game voor mij.

Wat niet betekende dat ik het niet naar mijn zin had. Net als ik in het begin van dit verslag schreef: de presentatie wist zo’n beetje alle hokjes af te vinken. Niet alle games spraken iedereen aan, maar er was voor iedereen wel iets om van te genieten of om naar uit te kijken. Er was helaas geen nieuws over toekomstige Star Wars-games en naast Shadow Realms waren er geen nieuwe aankondigingen. Het had stukken beter gekund, maar het had ook vele stukken slechter gekund.