XCOM 2

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
XCOM 2

Bij de meeste games komt er na de dood gewoon een respawn. Snelle actie zonder al te veel consequenties. Andere games zijn echter wat minder vrijgevig en gaan iets strikter om met de regels der natuur. Games waarbij dood ook echt gewoon dood is. XCOM is een van die games: de enige manier om het opnieuw te proberen, is om het echt gewoon opnieuw te proberen. Geen reloads, geen retries, alleen maar terug naar het begin. Voor liefhebbers van dit soort games is er goed nieuws, want XCOM krijgt een vervolg. Op de gamescom zagen we een stukje, dus tijd om daar dieper in te duiken.

Het is 20 jaar na de avonturen uit XCOM: Enemy Unknown. Hoe erg je je best ook hebt gedaan, het was niet voldoende. De aliens hebben overwonnen en de mensheid is verslagen. Maar in plaats van de totale vernietiging van onze blauwe aardbol of het uitmoorden van de totale wereldbevolking, heeft het buitenaards gespuis enkel de leiding overgenomen. Zo lang je dus volgens hun regeltjes speelt, is er vrij weinig aan de hand. Maar, zoals met iedere dictatuur, blijft dat niet heel lang goed gaan. Deze opstand wordt gevormd door wat er over is van het ooit zo machtige XCOM.

XCOM 2 03

Zoals we gewend zijn van de serie mag ook dit keer jij, als speler, aantreden als de commandant van deze speciale eenheid, of wat daar tenminste van over is. Waar je voorheen in een ondergrondse basis werkte met steun van overheden wereldwijd, werk je nu vanuit de schaduw; voor zover dat mogelijk is tenminste: je ondergrondse basis is vervangen door een gekaapt ruimteschip, wat natuurlijk een hoop nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt. Die alien-technologie heeft namelijk niet alleen maar nadelen. Zo zal je als speler veel nieuwe gadgets en wapens kunnen ontwikkelen die je helpen in de strijd. Een van de nieuwe gadgets die we bijvoorbeeld zagen in de demo is een kleine drone die niet alleen spullen kan verzamelen van het veld, maar ook het vuur kan openen mocht dat nodig zijn.

Die schaduwen waar ik het net over had zijn niet alleen spreekwoordelijk bedoeld. Met XCOM 2 wordt de serie namelijk geïntroduceerd aan het concept van stealth. Wanneer je aan een level begint zal je niet direct ontdekt worden door de vijand. In plaats daarvan kan je jezelf nu tactisch opstellen om vijanden in de val te lokken en ze op een andere manier uit te schakelen dan met veel herrie en grof geweld.  Dat is dan ook wel nodig, omdat je vaak in beperkte aantallen het veld zal betreden en de vijand je in nog grotere getallen zal proberen te stoppen. Plus: de klassieke kern blijft behouden. Sterft een van je soldaten op het veld, dan zal je die niet meer terug zien. Dood is immers dood.

XCOM 2 04

Maar niet alles zal om stealth draaien in XCOM 2. Volgens ontwikkelaar Firaxis zal XCOM 2 namelijk een stuk sneller spelen dan zijn voorganger en regelmatig de speler “hit-and-run”-missies voorschotelen. In vlot tempo een aanval uitvoeren, een doel bereiken en weer vertrekken uit het level, nog voordat de vijand zich kan mobiliseren. Je bent immers niet meer aan de winnende hand, maar in het verliezende team. Overmacht is er niet meer en je zal het moeten hebben van de kleine overwinningen.

Het mooie aan XCOM: Enemy Unknown waren natuurlijk de levels. Stuk voor stuk waren ze handgemaakt door Firaxis en zagen ze er prachtig uit. Het nadeel was echter dat levels daarom snel repetitief werden. Die fout wilde Firaxis niet opnieuw maken. Aan de andere kant wilde de studio niet volledig vertrouwen op willekeurig gegenereerde levels, omdat die te generiek kunnen worden. Dus is er voor de middenweg gekozen: deels vooraf opgebouwd, deels willekeurig gegenereerd.

XCOM 2 05

Firaxis heeft dit voor elkaar gekregen door levels in grove lijnen op te zetten. Denk aan hoe groot een gebied is en bepaalde sleutel-elementen. Andere gaten in het level worden echter op willekeurige wijze opgevuld. Dit kan dus betekenen dat de eerste keer dat je een level begint je direct voor je een gebouw ziet, de tweede keer een weg en wat auto’s en de derde keer een afgezet stuk wegdek met turrets. De grote fontein die erachter staat zal er echter iedere keer staan omdat die is vastgezet door Firaxis. Zo blijven levels dus herkenbaar, maar zijn ze iedere keer weer net een beetje anders.

In tegenstelling tot zijn voorganger zal XCOM 2 enkel voor de pc verschijnen. Firaxis heeft hiervoor gekozen om zich specifiek te kunnen richten op het platform waar ze het beste mee werken. Daarnaast willen ze gebruik maken van de kracht in je pc, bijvoorbeeld voor die willekeurig gegenereerde levels. Dat was iets wat op tablets en andere platformen niet mogelijk was. Het voordeel hiervan is echter dat mods volledig ondersteund zullen worden en dat Firaxis bij release dan ook de Unreal Development Kit voor spelers ter beschikking zal stellen.

XCOM 2 staat voor november 2015 op de planning en je kan er dan ook op rekenen dat je tegen die tijd een review ziet verschijnen, hier op Pixel Vault!