Sid Meier’s Civilization VI

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Sid Meier’s Civilization VI

Het is inmiddels alweer bijna 6 jaar geleden dat Sid Meier’s Civilization V het daglicht zag op de pc en aangezien nummer VI op de planning staat om op 21 oktober 2016 uit te komen, gingen Kevin en ik tijdens de gamescom op bezoek bij de booth van 2K om alvast een voorproefje te krijgen van het alweer zesde deel uit de Civilization game-serie. We kregen een presentatie voorgeschoteld waarin werd besproken wat er in het nieuwe deel verandert ten opzichte van het voorgaande deel en wat voor invloed dit heeft op de speelervaring. Daarna mochten we de game nog een kwartier spelen, wat ons goed is bevallen, al is het een beetje te weinig om er een hands-on over te kunnen schrijven.

Zo is bijvoorbeeld het steden bouwen totaal op de schop gegaan. Het is niet langer alleen zaak om een stad strategisch te plaatsen louter in de buurt van grondstoffen, maar nu dient er rekening gehouden te worden met uitbreidingsruimte voor je districten. De speler moet nu keuzes gaan maken wat voor type een stad gaat worden voordat hij gebouwd wordt, want je hebt ruimte nodig om je districten te kunnen bouwen. In vorige games zat alles gewoon in een stad, zonder dat ze een aparte tegel nodig hadden. In Civilization VI zijn de steden uiteen gehaald en hebben districten een tegel nodig, waardoor het belangrijk is om zowel de ligging goed te bepalen, als het type district(en) dat een stad gaat hebben. Het is dus een keuze die je moet maken en dit is totaal nieuw. Dit zorgt ervoor dat het zaak is om voor het bouwen van een stad, goed na te denken over de functie die het moet gaan vervullen en hoe dit op de lange termijn het spel beïnvloed. De plaatsing van districten is cruciaal, want op de juiste plaats bouwen levert nabijheid-bonussen op. Ook is er restrictie op het aantal wonderen dat je kunt bouwen, omdat deze naast het desbetreffende district gebouwd moeten worden waarvoor ze dienen.

CivlizationVI_Screenshot_FilmStudio

De hoofdpartijen in Civilization VI zullen onder andere vertegenwoordigd worden door Pedro II van Brazilië, Montezuma van de Azteken, Philip II van Spanje, Cleopatra van Egypte, Tomyris van Scythië en Teddy Roosevelt van Amerika. Deze partijen zijn elk onderling erg verschillend en ontwikkelen zich in de loop van een spel ook allemaal op hun eigen manier. Ook werd er nog een, op dat moment, exclusieve partij bekend gemaakt op gamescom, namelijk Frederick Barbarossa van Duitsland. Deze factie krijgt een combat bonus tegen steden, kan een extra district bouwen in zijn steden en heeft een unieke U-boat unit die bonussen krijgt in diep water.

Grafisch gezien is de game ook wat veranderd. De texturen en grafische vormgeving van bijvoorbeeld een akker lijken zachter te zijn. Dit komt absoluut ten goede aan het uiterlijk van de game, omdat dit zorgt voor een overzichtelijker speelveld, waarbij Civilization V in mijn ogen soms nogal druk en rommelig overkwam als er veel grondstoffen op een kleine plek gesitueerd waren. Dit is dankzij de vernieuwde grafische vormgeving niet meer het geval en het gevolg daarvan is dat het speelveld naar mijn mening veel rustiger is geworden voor de ogen.

2KGMKT_CivilizationVI_Screenshot_Minas_2

In Civilization VI maak je als beschaving gebruik van zogenoemde beleidsvormen om richting te geven aan het soort samenleving dat je probeert te bouwen. Er is keuze uit een aantal verschillende beleidsvormen voor bijvoorbeeld militair, cultuur, handel of religie. Bij het kiezen van policies, is het mogelijk om deze op een later tijdstip te wijzigen. Iets dat handig is omdat je zo voor korte of lange tijd kunt focussen op een bepaald beleid, bijvoorbeeld om militaire units sneller te produceren en later om te switchen naar wetenschappelijk beleid om je universiteit een spurt te geven. Dit zorgt er ook voor dat het echt mogelijk is om een overwinning te boeken met alle beleidsvormen, dus niet alleen cultuur of militair maar alles is even haalbaar. Om een voorbeeld te geven; wanneer je als speler in een vroeg stadium de focus legt op religie en je deze verspreid middels missionarissen naar steden van andere facties, dan kun je hiermee winnen als in elke grote stad op het speelveld jouw religie 50% of meer aangehangen wordt door de populatie. De keuze hierin is erg ruim, je kunt zelf elke religie aanmaken die je zelf wilt, of dat je nu de zon aanbid of kakkerlakken, het kan allemaal.

Kevin en ik hebben hierna nog even mogen spelen maar zoals een Civilization game betaamt kun je in een kwartiertje gameplay nog lang geen goede indruk krijgen van het complete product. Daarvoor moeten we nog even wachten tot 21 oktober en er dan de nodige uurtjes aan spenderen.