Planet Coaster

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Planet Coaster

Pretpark simulatoren lijken echt weer hun comeback te maken. Eerder dit jaar zagen we de terugkeer van pretpark-koning Rollercoaster Tycoon. Toch was dit niet de comeback waar we op hoopten. Maar we hoeven onze hoop niet alleen bij de dames en heren van Atari te leggen. Want naast Kickstarter-projecten zoals Parkitect hebben we ook nog Planet Coaster, de pretpark simulator die momenteel hoge ogen lijkt te gooien. De game is vanaf volgende maand te koop, dus is dit het perfecte moment om in de wachtrij te gaan staan en vooruit te blikken op wat komen gaat.

Het principe van een pretpark simulator kennen we natuurlijk al sinds de hoogtijdagen van het genre met games als Rollercoaster Tycoon en Theme Park. Je krijgt een groot natuurgebied tot je beschikking met een enkele ingang en een flinke smak geld. Aan jou de taak om daarmee het park tot een enorm succes te maken met toffe attracties, leuke winkeltjes en vooral heel veel sfeer. Die formule lijkt Frontier Developments niet te veranderen en dat is misschien maar ook voor het beste. Het gezegde ‘Never change a winning team’ is er niet voor niets natuurlijk.

Planet Coaster 
 Pixel Vault

Net als in andere simulatoren krijg je een bak aan voorgeprogrammeerde attracties en winkels tot je beschikking die je kan plaatsen waar je maar wilt zolang je banksaldo toereikend is. Maar dat is niet waarmee Frontier de oorlog probeert te winnen. Want op die manier gaan ze de oorlog niet winnen, zo liet Atari eerder dit jaar nog al te pijnlijk zien. In plaats daarvan richt Frontier zich op de complete vrijheid van jou als manager van het pretpark. Jij mag jouw park bouwen precies zoals jij het voor je ziet, tot in de kleinste details.

De simpelste voorbeelden zijn natuurlijk de achtbanen die je compleet naar eigen hand kan zetten. Het team heeft een complete engine gebouwd speciaal voor het ontwikkelen van de achtbanen. Aan de hand van losse vooraf ontwikkelde onderdelen klik je zonder enige moeite een achtbaan in elkaar, maar je kan ook zelf de rotering van ieder onderdeel bepalen en het zo gek maken als je zelf wilt. Terwijl jij daar druk mee bezig bent, test de attractie zichzelf en zie je ook meteen of bezoekers zich er wel in zullen vermaken of enkel er kotsmisselijk uit komen. Heb je echter het gevoel dat het allemaal toch niet zo op rolletjes loopt, dan kan je het systeem vragen om je rit wat soepeler te maken en zo de ultieme achtbaan neer te zetten.

Maar die complete vrijheid beperkt zich zeker niet alleen tot de achtbanen van de game. Ook over alle andere elementen krijg je de complete vrijheid. Wat dacht je van je winkeltjes, eetsgelegenheden en informatiebalies? Natuurlijk kan je ook daarbij weer kant en klare blokken pakken, maar het is natuurlijk veel leuker om ze zelf te ontwerpen. Dus geeft Frontier je enkel de kern van je winkeltje, waarna jij zelf het frame er omheen mag bouwen en je creativiteit de vrije loop kan laten. Op deze manier zal geen enkel park hetzelfde zijn.

Ben je uiteindelijk tevreden met je creatie? Waarom zou je deze dan enkel voor jezelf houden? Het delen van je attracties, pretparken en zelfs zelfgemaakte constructies kunnen allemaal moeiteloos gedeeld worden via het Blueprints-systeem. Zo kunnen andere spelers ook gebruik maken van jouw creaties, of kan jij zelf een toffe creatie van een andere speler in je eigen park gebruiken. De mogelijkheden zijn vrij letterlijk eindeloos.

Planet Coaster 
 Pixel Vault

Het is dan ook precies met die eindeloze mogelijkheden dat Planet Coaster wel eens ver boven de concurrentie uit kan gaan steken en het genre echt weer op de kaart gaan zetten. Iets wat misschien wel hard nodig is na de teleurstelling van Rollercoaster Tycoon World. Of dit het team van Frontier ook zal lukken zien we op 17 november, dan ligt de game namelijk in de digitale schappen.