Horizon: Zero Dawn

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Horizon: Zero Dawn

We wisten al maanden dat het Amsterdamse Guerrilla Games aan iets nieuws bezig was. Een project weg van de grauwe en grijze wereld van Killzone. Toch was men bang dat het weer een grijs en grauw verhaal zou worden. Wat kun je anders verwachten van een studio die zolang als we kunnen herinneren niets anders hebben gedaan? Nou, zoiets als Horizon: Zero Dawn bijvoorbeeld.

Gedurende de E3-presentatie van Sony zat iedereen op het puntje van zijn stoel. Dat kwam voornamelijk omdat de Japanse gigant besloot te openen met The Last Guardian. Dat is immers een titel waar iedereen al jaren op wacht. Plots verscheen er echter een Guerrilla-logo op het beeld en het was meteen duidelijk: we kregen eindelijk te zien waar de studio de afgelopen jaren aan heeft gewerkt. De naam: Horizon: Zero Dawn. De game? Een geval apart.

Horizon Zero Dawn 002

Het wordt al snel duidelijk dat het niet goed is gegaan met de mensheid. De eerste trailer van de game vertelt ons hoe van de een op de andere dag de elektriciteit uit ging op aarde en nooit meer aanging. Iets dat de mensheid zoals we die vandaag kennen, tot zijn einde bracht. Honderden, zo niet duizenden, jaren gingen voorbij en de natuur heeft het grootste gedeelte van het land weer terug geclaimd. De mensheid ten einde, de cyclus opnieuw, zo is de gedachten.

Het resultaat: kleine groepjes mensen verschijnen her en der. Ze bouwen kleine dorpjes, leven van het land en richten zich op de jacht.  Die jacht is echter iets anders dan dat wij dat tegenwoordig gewend zijn. De gebruikelijke diersoorten, waar we tegenwoordig nog altijd op jagen, lijken namelijk compleet verdwenen in de toekomst van Horizon: Zero Dawn. Herten, konijnen en koeien van vlees en bloed hebben plaatsgemaakt voor robots in dierlijke vormen, die ons niet alleen doen denken aan herten, maar ook aan dino’s.

Horizon Zero Dawn 001

Ondanks dat er weinig vlees aan de robots lijkt te zitten, ziet het er naar uit dat de jacht cruciaal is, zo blijkt ook uit de eerste beelden. In die eerste beelden maken we ook meteen kennis met Aloy, een jonge dame op jacht naar verse robots. Opvallend is hoe Aloy zich gedraagt tegenover de robots: wanneer ze een kleine, snelle Watcher neerschiet met haar pijl en boog, fluistert ze de robot toe alsof het een levend wezen is. De manier waarop de robots zich gedragen heeft dan ook veel weg van levende dieren.

De jacht zal niet alleen een cruciale rol spelen voor de mensheid, maar ook voor de game. In de eerste gameplaybeelden zien we hoe Aloy jacht maakt op hert-achtige robots met grote vaten op hun rug waarin ze vloeistof verzamelen. Wat die vloeistof precies is, weten we nog niet, maar als we berichten mogen geloven gaat dat een belangrijke rol spelen. Het jagen doet Aloy met een boog bestaande uit een hoop verschillende losse metalen onderdelen, wat aan een steampunk-achtige stijl doet denken. De pijlen die bij de boog horen, hebben verschillende variaties. Zo zijn er pijlen die puur schade aanrichten, terwijl andere pijlen aan een koord vastzitten die Aloy in de grond kan vastzetten. Schiet een paar pijlen op de goede plek, prik ze in de grond en voordat je het weet, gaat een enorme dino-robot tegen de vlakte.

Horizon Zero Dawn 008

Eerlijk is eerlijk: mijn eerste mening over de game is compleet gebaseerd op een video van zes minuten, waarvan er maar vier gameplay waren. Toch kan ik met een gerust hart voorspellen dat, gezien de reputatie van Guerrilla, ook Horizon: Zero Dawn een pareltje gaat worden op de PlayStation 4. Wanneer we meer van de game zullen zien, is nog niet bekend. Wel zou de game al in 2016 op de markt moeten komen, wat betekent dat je nog even geduld zult moeten hebben.