Chronicle: RuneScape Legends – Kiest voor een ander pad

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Chronicle: RuneScape Legends – Kiest voor een ander pad

Trading card games, ook wel TCG’s, zijn weer helemaal hot aan het worden, voornamelijk door gigant Blizzard die met Hearthstone een toegankelijke, maar diepgaande game op de markt heeft weten te zetten. Natuurlijk moeten we ook Magic: The Gathering niet vergeten in dit rijtje, wat al jaren dé game is op het gebied van TCG’s. De studio Jagex probeert zich nu ook in die strijd te mengen. Wellicht doet de naam al een belletje rinkelen en als ik RuneScape zeg, zul je waarschijnlijk de aha-erlebnis krijgen die alles op zijn plek laat vallen. Nou ja, de voornaamste vraag is natuurlijk: Valt de collectible card game (CCG) van Jagex genaamd Chronicle: RuneScape Legends wel op zijn plek?

Wij mochten in Arnhem aan de slag met de game, die tevens ook al in open bèta te spelen is, en hebben een goede drie uur met de game mogen doen en laten wat we wilden, onder begeleiding van twee medewerkers van Jagex. Nu moet ik eerlijk bekennen dat, hoewel ik van de game had gehoord, deze nog niet bij mij op de radar stond. Bij mij rees dan ook gelijk de vraag hoe deze game zich weet te onderscheiden van de grote jongens. Daar kwam ik maar al te snel achter toen ik plaatsnam achter de moddertje vette pc die op ons stond te wachten in Arnhem en begon te spelen.

CRSL_04

Waar ik namelijk een tabletop verwachte waar ik mijn kaarten op kon plaatsen, kreeg ik een driedimensionaal speelveld voorgeschoteld waar mijn karakter over liep, niet alleen mijn karakter, maar ook het karakter van de tegenstander. Vervolgens was het tijd om mijn kaarten onder de loep te nemen, die erg veel info bevatten. Zonder te weten wat ik deed selecteerde ik de kaarten om te spelen. Ze lijken mij namelijk geschikt om mijn tegenstander een kopje kleiner te maken, maar ik werd al snel een halt toe geroepen met de woorden: You will kill yourself… Toen viel het dus allemaal op zijn plek voor mij: in Chronicle: RuneScape Legends spelen de kaarten niet voor jou, maar speel jij tegen de kaarten. Volg je ‘m nog?

Het klinkt vrij abstract en ingewikkeld misschien, maar het is gewoon een kwestie van doorhebben wat het concept is. Het is namelijk wél een concept waarmee Jagex hun Chronicle: RuneScape Legends weet te onderscheiden van de rest en de game zo een eigen smoel in de markt geeft. Er zijn namelijk veel zaken waarmee je rekening moet houden in de game, maar laten we bij het begin beginnen.

CRSL_05

De game is erg kleurrijk en dat zijn de kaarten dus ook. Naast al dat tierelantijn staat er ook de nodige info op de kaarten, die nogal belangrijk is. Zo heb je kaarten die munten kosten om te spelen, of monsters die een bepaalde hoeveelheid leven hebben en damage doen. Wat de kaarten kosten om te spelen of om te verslaan, staat bovenin. Waar doe je dat nu eigenlijk voor dan? Voor hetgene dat onderin staat: de rewards die je krijgt voor het verslaan van een kaart. Dit kunnen muntjes zijn, maar ook extra leven, een schild, een tijdelijk wapen of een permanente damage upgrade.

Als je dit systeem eenmaal doorhebt, is het tijd om te spelen! Een pot bestaat uit vijf rondes, waarbij je elke ronde een maximum van vijf kaarten kunt opleggen. De kaarten in Chronicle: RuneScape Legends zijn erg divers en nodigen dan ook uit om te wisselen tussen decks en verschillende klassen, die op hun beurt weer een eigen speelstijl hebben. In de vijf rondes, die in de game “hoofdstukken” worden genoemd, moet je zorgen dat je tegenstander tussendoor het loodje legt, zorgen dat je zelf in leven blijft en, mocht het erop aankomen, dat je klaar bent voor het eindgevecht. Is er namelijk na vijf ronden geen winnaar, dan vindt er een één-op-één-gevecht plaats waarin alles wat je in de vorige rondes hebt gespeeld van levensbelang kan zijn.

CRSL_03

Dit alles vindt plaats op een driedimensionaal speelveld, waarbij twee karakters over het veld rennen, maar waar jijzelf wel als ‘groot karakter’ boven de tafel hangt en de kaarten opwerpt. Je tegenstander kan jou dan ook aan de andere kant van de tafel zien staan, wat een ontzettend toffe look aan de game geeft. Hierdoor realiseer je je ook dat je op enorm veel zaken moet letten. We hebben het nu wel de hele tijd over de kaarten gehad die je zelf op dient te werpen, maar wat dacht je van opletten wat je tegenstander op zijn pad neerlegt? Je moet dus niet alleen jezelf voorbereiden op het eindgevecht, maar ook in de gaten houden wat je tegenstander doet en daar je beslissingen op afwegen.

In de game zijn er tot dusver vier modi. Een modus waarin je kunt oefenen tegen AI, een modus waar je casual kunt spelen tegen andere spelers, een ranked modus en Dungeoneering. Drie van deze modi houden niets anders in dan dat je je deck kiest en gaat spelen, alleen de manier waarop en het niveau verschilt. Dungeoneering vormt een soort Arena-modus zoals we die kennen uit Hearthstone. Aan het begin kies je een klasse uit twee willekeurig gegeven opties. Vervolgens is het aan jou om in vijftien rondes door telkens twee uit vijf kaarten te kiezen een deck te vormen, waarna je zolang mogelijk moet zien vol te houden. Hoe langer je dit volhoudt, hoe beter de rewards. Toch leek in deze modus het vormen van het juiste deck een grotere uitdaging te zijn dan de potjes zelf, want, zeker in het begin als je de kaarten nog niet kent, zorgt de dynamiek er juist ook voor dat je bij het samenstellen van een deck met ontzettend veel dingen rekening moet houden.

CRSL_01

Waarschijnlijk is de gameplay nog steeds heel erg abstract, maar hopelijk nodigt dit je uit om zelf aan de slag te gaan met de game. Deze is namelijk nu in open bèta en het checken van de game is dus ook een kleine moeite. Ben je een fan van CCG’s, maar wil je eens iets anders dan de traditionele tabletops, dan is Chronicle: RuneScape Legends misschien wel de game die een oplossing voor je kan bieden. Hopelijk kan de game met wat extra modi een frisse wind laten waaien over het speelveld der CCG’s en eerlijk gezegd denk ik dat dat, met de passie van de jongens van Jagex, wel goed gaat komen.