The Crew 2

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
The Crew 2

Bij te land, ter zee en in de lucht denk ik al snel aan een reclame voor Defensie of dat programma met Ron Boszhard, maar gelukkig hebben we er nu een prettige associatie bij: The Crew 2.

Ubisoft laat geen gras over de nog verse bandensporen van The Crew groeien en kondigde begin deze zomer The Crew 2 aan. De voornaamste sprong voorwaarts in deze sequel ligt in de grote verscheidenheid aan voertuigen, waarmee je wederom door een op schaal gemaakte Verenigde Staten mag racen, varen en vliegen.

Los van de grond

Waar The Crew het vooral moest hebben van een gigantische spelwereld om te verkennen, ligt de nadruk in The Crew 2 op de promotie van de verscheidenheid aan voertuigen. Net zoals in het eerste deel kun je weer met een breed scala aan landvoertuigen aan de slag, zoals tuner-wagens voor in de stad en buggy’s. Dit is uiteraard ook weer het geval in The Crew 2, maar het gaat ook een stapje verder.

Waar The Crew 2 innoveert, is de toevoeging van vliegtuigen en boten. Dan hebben we het uiteraard niet over het besturen van een Boeing of een plezierjacht, maar racemonsters die zo uit een door Red Bull georganiseerd evenement komen. Op het water scheer je tussen markeringen door en vlieg je over schansen. In de lucht haal je met stuntvliegtuigen capriolen uit, terwijl je ondertussen ook gewoon de wedstrijd probeert te winnen. Denk aan het vliegen tussen wolkenkrabbers en ondersteboven onder bruggen door duiken en je krijgt een aardig idee wat voor een spektakel Ubisoft in gedachten heeft voor de luchtraces.

The Crew 2

World bending

Het bijzondere aan de verschillende vervoerswijzen is de naadloze overgang tussen de drie. Wanneer je aan het vliegen bent in de vrije modus, kun je met een druk op de knop overschakelen naar een boot. Je dropt dan uit de lucht zo het water in en kunt verder varen. Hetzelfde geldt voor rijden op de snelweg: druk op de knop en je kunt zo opstijgen met je stuntvliegtuig om de wereld vanuit de lucht verder te verkennen.

Om extreme switches van land naar lucht en water mogelijk te maken, lijkt op sommige momenten de wereld letterlijk gebogen te worden. Het ziet er nogal Inception-achtig uit en het wordt afwachten hoe dit in de game gaat werken. Dat The Crew 2 in ieder geval lekker over de top gaat met hun arcade-actie, mag duidelijk zijn.

Het wisselen tussen de verschillende voertuigen kan overigens niet alleen in de vrije modus, maar ook tijdens specifieke races. Bij wijze van gemotoriseerde triatlon worden de verschillende disciplines gecombineerd. Je begint dan bijvoorbeeld in een Porsche midden in de stad, stijgt net buiten de bebouwde kom op met je stuntvliegtuig, om uiteindelijk het laatste stuk over water naar de finish af te leggen. Mocht je alleen vaardig zijn met vier wielen onder je kont, dan kun je je ook gewoon beperken tot de autoraces. Vooralsnog lijkt Ubisoft ons vrij te laten in hoe we ons door de wereld voortbewegen.

Arcadefeestje

Net als in het vorige deel hebben sommige steden in de Verenigde Staten een specifieke specialisatie gekregen. Ditmaal zijn er vooralsnog vier disciplines bekend: Street Racing, Freestyle, Pro Racing en Off Road. Als speler sluit je je bij een van deze disciplines aan en dat wordt je race family. Dat wil niet zeggen dat je als straatracer geen off-roading doet, maar meer hoe je je manifesteert naar de rest van de online community van The Crew 2.

Het lijkt erop dat aan deze vier families ook het verhaal verbonden is, al lijkt Ubisoft afstand te nemen van de verhalende campagne uit het eerste deel. The Crew 2 moet vooral gaan over heel veel snelle lol hebben in een grote wereld. Meer details volgen ongetwijfeld in de komende maanden tot de release begin 2018. Je kunt je al opgeven voor de bèta die later dit jaar plaats moet vinden.