That Dragon, Cancer haalt nauwelijks omzet door Let’s Plays

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
That Dragon, Cancer haalt nauwelijks omzet door Let’s Plays

In een uitgebreide blog op de website van That Dragon, Cancer-ontwikkelaar Numinous Games blijkt dat de game nog maar nauwelijks winst heeft gemaakt. Ryan Green, ontwerper van de game, zegt dat dit vooral te doen is door Let’s Play-video’s van gamers die de game wel hebben gekocht.

In een blog genaamd “On Let’s Plays” spreekt Green voornamelijk richting videomakers die hun playthroughs en video’s op YouTube en andere kanalen hebben gezet. Volgens de ontwerper, en tevens een van de personages uit de game, is het een begrijpelijke keuze omdat dit veel mensen de game laat ervaren, zonder er geld voor neer te leggen. Echter zorgt dit er wel voor dat er nauwelijks geld binnenkomt:

Deze enorme taak vereiste dat we investeringen maakten en we hebben besloten om onze schulden zo snel mogelijk af te betalen. Maar we hebben onderschat hoeveel mensen voldoening zouden halen uit het enkel kijken naar de game in plaats van deze te spelen.

Volgens Green, die zijn jonge zoontje verloor aan kanker en in het verwerkingsproces besloot deze game te maken, heeft That Dragon, Cancer ondertussen miljoenen views op YouTube behaald. De meeste daarvan zijn van Let’s Play-video’s die een gedeelte of de complete game laten zien. Doordat zo veel mensen echter kijken, maar niet kopen, loopt het team veel inkomsten mis. Een poging om toch nog wat inkomsten binnen te halen door Content ID’s aan de muziek van Jon Hillman te hangen, viel ook in verkeerde aarde:

Het was nooit onze bedoeling om copyright claims te maken of mensen te forceren hun video’s offline te halen. We hoopten enkel dat Jon wat inkomsten kon krijgen voor de soundtrack die hij had gemaakt voor onze game waar we onze harten in hebben gestort.

Toch hoopt Green dat spelers hun ervaring blijven delen over de game, maar op een dergelijke manier dat het niet enkel de gameplay van de game is. Daarnaast is het nooit het hoofddoel geweest van de game om winst te maken. Maar mocht de studio de game en zijn publiek willen uitbreiden, dan zal deze de financiële ondersteuning van spelers moeten hebben.