SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

De Zweedse ontwikkelaar Image & Form begon in 2010 met de SteamWorld-franchise in de vorm van SteamWorld Tower Defense. Vijf games later is de indie-ontwikkelaar uitgegroeid tot een studio die fans over de hele wereld heeft. SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech combineert de genres RPG en cardgame en brengt spelers opnieuw naar een wereld waarin mensen niet meer aanwezig zijn en de robots overheersen.

Wat zeer noemenswaardig aan de serie is, is dat de games qua gameplay bijna niks met elkaar te maken hebben. De een is een tower defense game, de volgende een platformer en deze keer hebben we dus te maken met een RPG cardgame. Image & Form is gek op de wereld die het bedrijf gecreëerd heeft, maar zoekt daarin wel de grenzen van het genre op. Iets wat ik alleen maar aan kan moedigen omdat het heerlijke diversiteit biedt.

Avontuur!

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech volgt een groep heldhaftige robots die de strijd aangaan met het kwaad in de wereld. Deze groep slechteriken wil een eeuwenoude duistere kracht tot leven wekken om zo de wereld over te nemen. Dit laten onze helden natuurlijk niet zomaar gebeuren en ze gaan op pad om deze lui tegen te houden. In het begin van het verhaal krijgen we te maken met Armilly, een zwaardvechter die gek is op avontuur, en Copernica, een slimme dame met de kracht van magie. Samen gaan ze op pad en ze weten onderweg nog wat andere helden op te duiken die zich bij hen aansluiten.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech 
 Pixel Vault

Nu is het verhaal slechts een lichte lijn door het avontuur waar je als speler induikt. Natuurlijk is deze steeds op de achtergrond aanwezig en door middel van cutscenes en gesprekken krijg je er meer over te weten, maar duidelijk is dat de ontwikkelaar de kern op de gameplay heeft gelegd. Deze is namelijk het meest prominent aanwezig en de verhalende stukken wat minder. De franchise staat bekend om diens droge humor en dat mag in dit deel ook niet ontbreken. Mijn favoriete stukken zijn de momenten waarop Armilly in de derde persoon over hun avontuur praat, alsof hij een verhaal voorleest. Dit tot de heerlijke irritatie van de andere personages.

Kamers vol gevechten

Het avontuur verloopt als een 2D sidescroller waarbij je alle richtingen gaan op kunt om een nieuwe kamer te betreden. Deze worden als vierkanten getoond op je minimap, waardoor je ongeveer kunt zien waar je bent. Naast alle duidelijke kamers kun je her en der ook verborgen kamers vinden met allerlei schatten. Het loont zich dus om goed te zoeken en om je heen te kijken.

Doelloos door de kamers rennen gaat echter niet. Vijanden zijn overal en ze zijn continu in de overtuiging dat ze jou kunnen verslaan. Gevechten aan de lopende band dus. Dit is waar het cardgame-aspect in actie komt. Elk personage heeft een eigen deck van acht kaarten en je kunt maximaal drie personages bij je hebben per gevecht. Elke beurt heb je zes kaarten tot je beschikking die je kunt spelen. Je hebt daarbij een groot verschil tussen de kaarten. Wanneer je sommige kaarten gebruikt krijg je een rondje op je powerbalk, vergelijkbaar met mana in andere cardgames. Andere kaarten hebben een nummer in de rechterbovenhoek en kun je alleen gebruiken als je het bijbehorende aantal (mana) op de powerbalk hebt.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech 
 Pixel Vault

Het is aan jou om zorgvuldig na te denken over hoe je je deck samenstelt. Kaarten waarbij je in moet leveren van de powerbalk doen natuurlijk veel meer schade, maar als je jouw hele deck daarmee volgooit, heb je geen kans om de powerbalk op te bouwen en loop je daarop vast. Een mengelmoes van alles is hoofdzaak en het is heerlijk om door je deck te scrollen en samen te stellen wat jij denkt dat je nodig hebt.

Verzamelen

Wil je een beetje een kans maken tegenover je vijanden, dan is het erg belangrijk om dingen te verzamelen. In alle ruimtes zijn er wel dingen aanwezig die stuk gemaakt kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan houten vaten. Hier zit een kleine hoeveelheid geld in. Kistjes weten je vaak ook genoeg te voorzien van healing items, geld of nieuwe kaarten om je deck mee aan te vullen. Daarnaast heb je een klein winkeltje, waar je je verzamelde geld kunt uitgeven aan nieuwe wapens. Sterkere wapens maken dat je kaarten weer meer schade aanrichten. Daarnaast kun je er nieuwe kaarten aanschaffen. Belangrijk om regelmatig te bekijken of je iets nieuws kunt kopen om jouw deck weer een nieuwe look te geven.

Ondanks alle dingen die deze game te bieden heeft, merkte ik toch dat ik de game wat eentonig vond. Je bent aan het rondlopen en vervolgens weer aan het vechten. Dit gaat continu zo door. De game is erg leuk om te spelen, maar dan wel in korte stukken. Kort gezegd is het niet een game die je een hele dag speelt op een regenachtige zondag, maar eerder een game waar je elke dag twee levels van speelt.

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech 
 Pixel Vault

Met bovenstaand puntje in het achterhoofd moet ik zeggen dat ik me ontzettend heb vermaakt met de game, die een waardig vervolg is binnen de SteamWorld-franchise. Ik vind het mooi om te zien hoe Image & Form elke keer weer met iets nieuws weet te komen en daarbij toch de glorie van de franchise weet te behouden. Ik kijk nu al uit om te zien wat de ontwikkelaar hierna voor ons in petto heeft.