Star Wars Jedi: Fallen Order

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Star Wars Jedi: Fallen Order

Na de aankondiging van Star Wars Jedi: Fallen Order op Star Wars Celebration vlogen de complottheorieën ons om de oren. Waar linkt deze game met de huidige canon. Tijdens het evenement kregen we geen gameplay, maar een trailer te zien. Gelukkig beloofden ze ons dat tijdens E3 2019 de eerste gameplaybeelden getoond zouden worden. Ons wachten werd gelukkig beloond met dertien minuten aan in-game beeldmateriaal. Wordt het tijd om te vertrekken naar een sterrenstelsel hier ver, ver vandaan of hopen we dat de game net als de Jedi wordt afgeslacht?

De Star Wars-franchise is al jaren een gevoelig onderwerp. Niet gek ook, aangezien de franchise al meer dan veertig jaar oud is. Buiten het feit dat sommige mensen totaal niet snappen wat er zo leuk is aan Star Wars, zijn er ook intern de nodige botsingen. Denk hierbij aan de vraag welke trilogie het beste is: de originele, de prequels of de nieuwe sequels. Daarnaast wordt alles wat met Star Wars te maken heeft onder een enorm vergrootglas gelegd door de fans zelf. Verschijnt er een setfoto, dan wordt elk detail zorgvuldig uitgeplozen en worden er tal van YouTube-videos geüpload over allerlei mogelijke complottheorieën. Is die persoon op de achtergrond een undercover slechterik of waarom horen we ergens in de muziek een herkenbaar deuntje. De teleurstelling is des te groter als blijkt dat een geliefde theorie niet de waarheid blijkt te zijn. Denk maar aan alle commotie rondom Star Wars: The Last Jedi. De eerste gameplay-beelden zeggen gelukkig wat anders.

Jedi Falen Order 
 Pixel Vault

Geen kantoorbaantje

Niet raar ook want er zijn een aantal elementen die fans herkennen. Het verhaal speelt zich een aantal jaren na Revenge of the Sith af. We volgen oud-Jedi Padawan Cal Kestis die de gevolgen wist te overleven van Order 666, de massale genocide op de Jedi in opdracht van de Keizer. Om zich gedeisd te houden heeft Cal een baantje aangenomen als berger van de oude Venator Class Star Destroyers. Samen met een team snijdt hij het reusachtige schip in stukken en voert de onderdelen aan een Sarlacc Pit (je weet wel, dat gat met tanden uit Return of the Jedi). 

Als tijdens een van zijn werkdagen een ongeluk gebeurt, moet Cal noodgedwongen de Force gebruiken om een van zijn vrienden te redden. Helaas voor hem heeft een Imperial Probe Droid het hele gebeuren gefilmd en doorgestuurd naar het keizerrijk. Het duurt dan ook niet lang voor Cal op de hielen wordt gezeten door de Second Sister, een van de Inquisitors opgeleid door Darth Vader met als doel de overgebleven Jedi af te slachten. 

Padawannabe

Wat mij gelijk opvalt in de gameplaybeelden zijn de vaardigheden van Cal. Een padawan is een leerling van een ervaren Jedi en moet nog veel dingen leren. Opvallend is dan ook hoe krachtig Cal overkomt. Hij kan bijvoorbeeld de tijd vertragen of  een grote metalen deur omver blazen. Ik vraag mij dan ook af of we iets te zien krijgen van zijn voorgeschiedenis. 

Jedi Falen Order 
 Pixel Vault

Gelukkig hoeft Cal het niet helemaal alleen te doen, maar krijg je hulp van je trouwe droid BD-1. Zoals al in Battlefront 2 te zien was, is deze droid handig om beveiliging te hacken of om een kaart van de omgeving te zien. Ook zien we een aantal oude bekenden uit andere media. Zo is de extremist Saw Gerrera (Forest Whitaker) te zien. Saw is bekend uit de Star Wars-animatieseries en de film Rogue One. De Second Sister is nog nooit eerder vertoond, maar haar collega’s wel. Zo zagen we de Fifth Brother, Sixth Brother, Seventh Sister, Eighth Brother, Ninth Sister en Tenth Brother al voorbij komen in Star Wars Rebels, een aantal boeken en de game Star Wars Rebels: Recon Missions. 

Uit de beelden valt op te maken, dat de game erg leunt op actie en de verschillende krachten. Zo zien we force push/pull, het gooien van een lightsaber en het  vertragen van de tijd. Eerder werd gehint dat het verbeteren en verkrijgen van nieuwe krachten ook in de game is verwerkt. Ik hoop dan ook dat Respawn Entertainment een goed progressiesysteem heeft ontwikkeld, waarbij je niet meteen hele legers aan Stormtroopers kunt rondsmijten. 

Pluizige haarballen en iets met spinnen

Het is al bevestigd dat de game geen open wereld krijgt, maar dat je je een weg moet banen door lineaire levels. Dit hoeft niet meteeen een slecht teken te zijn. De gameplay laat ons denken aan een mix tussen The Force Unleashed en de Uncharted-franchise. We zien Cal bijvoorbeeld een AT-AT beklimmen, maar ook via muren omhoog rennen. De levels worden regelmatig onderbroken door cutscenes, die het verhaal verder vertellen.

Jedi Falen Order 
 Pixel Vault

De omgevingen zien er in ieder geval levendig uit. Zo zien we voldoende flora en fauna voorbij komen. De geliefde Wookiees (bekend geworden door Chewbacca) bijvoorbeeld moeten bevrijd worden en ik verwacht dan ook dat zij je te hulp gaan schieten wanneer jij het nodig hebt. Een opvallende vijand vond ik de reusachtige spin die in het moeras opdook. Deze insecten gaan je regelmatig bespringen en je een lichte hartverzakking bezorgen. Gelukkig heb je een lightsaber, want een opgerolde krant werkt niet bij deze jongens.

Planeten die hun opwachting maken zijn onder andere: Kashyyyk (Thuisplaneet van de Wookiees), Bracca, Mygeeto (Revenge of the Sith) en Umbarra (The Clone Wars). Ook worden er nieuwe werelden toegevoegd die nog nooit eerder zijn vertoond.

Ik wil een Rocky-montage

Zoals ik hierboven al beschreef heeft Cal flink wat vaardigheden waarmee hij vijanden kan verslaan. Dit kan ervoor zorgen dat je binnen no-time een supersterke Jedi wordt die alles en iedereen kan verpulveren. Denk hierbij aan de vermakelijke maar vrij overdreven krachten in The Force Unleashed. Wat ik uit de beelden kan opmaken, is dat je echter wel tactiek moet gebruiken om je vijanden te verslaan. Twee Stormtroopers gaan geen probleem vormen, maar als je een Purge Trooper voor je neus hebt staan wel. Deze soldaten zijn namelijk speciaal getraind om een Jedi te verslaan. 

Jedi Falen Order 
 Pixel Vault

Aan het einde van de video zien we zelfs een KX-series security droid. Deze droids (bekend geworden door K-2SO in Rogue One) kunnen je in twee klappen uitschakelen. Het wordt dan ook een hels karwei om deze neer te krijgen. Wat ik wel erg jammer vond om te zien was het matige effect van een lightsaber. Als je een normale Stormtrooper raakt met een lightsaber, dan moeten de ledematen je om de oren vliegen. Dit was echter niet het geval en ik vraag me dan ook af of dit is gecensureerd door Disney. Al met al heb je genoeg mogelijkheden om je vijanden uit te schakelen. Mocht Cal toch razendsnel heel sterk worden, dan eis wel ik een vechtmontage zoals in Rocky te zien is plus foute jaren 80 muziek. 

Nog een Order 66 uitvoeren?

Op basis van de beelden en de informatie die we tot nu toe hebben, lijkt Star Wars Jedi: Fallen Order een titel te worden die ons omver blaast of enorm tegenvalt. Er zijn de nodige vragen die ik bij de game blijf stellen. Hoe lineair zijn de levels? Heb je als speler meerdere mogelijkheden om met een situatie om te gaan of dwingt de game je een bepaalde kant op? Gaan we een Super Saiyan-Jedi krijgen die alles met gemak omlegt? 

Daarnaast is het de vraag of Respawn Entertainment het voor elkaar krijgt om de sfeer van de trailer vast te houden. Heb je constant het gevoel dat je opgejaagd wordt? Wat krijgen we mee van de werelden die we al kennen? En is dit een waardevolle toevoeging aan de franchise?

Om antwoord op deze vragen te krijgen moeten we wachten tot 15 november 2019. Voorlopig hoop ik dat EA met Star Wars Jedi: Fallen Order zijn imago oppoetst en dat wij eindelijk weer het gevoel krijgen een echte Jedi te zijn.