Forza Horizon 4

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Forza Horizon 4

Als er een wetboek voor de gamesindustrie bestond, dan stond daar sinds 2011 in dat er elk jaar een Forza-game moet verschijnen. Het ene jaar is het de beurt aan Turn 10 Studios met een nieuwe Forza Motorsport, het andere jaar mag Playground Games los met hun Forza Horizon. Dit jaar is het tijd voor Forza Horizon 4.


Het was vlak voor de E3 niet de vraag of er een nieuwe Forza Horizon aangekondigd ging worden, maar vooral waar deze zich ging afspelen. De fans van de raceserie hadden hun hoop gevestigd op Japan, dat altijd een grote invloed heeft gehad op de autoindustrie en de liefhebberij die zich daaromheen heeft gevormd. Helaas werd tijdens de persconferentie van Microsoft duidelijk dat we niet naar Japan gaan, al schrijven wij Horizon 4 daarom zeker nog niet af.

Keep calm and bear left

Het goede nieuws is dat we wel gewoon links mogen blijven rijden. Net als in Japan en Australië rijdt men in Groot-Brittannië ook aan de verkeerde kant van de weg. Aangezien Horizon 3 zich in de Outback afspeelde, hoeven we daar niet opnieuw aan te wennen.

https://www.youtube.com/watch?v=VmQNo8xtcAg
De vraag is wel in hoeverre de smalle Britse wegen zijn overgenomen in Forza Horizon 4. Ondergetekende heeft namelijk al enige moeite om elke auto met meer dan 200 pk op de weg te houden, zeker tijdens pogingen tot “driften”. Het scheelt wel dat we uit de trailer kunnen opmaken dat er meer kapot kan in de omgeving van Horizon 4. De typisch Britse, lage, stenen walletjes rijd je zo aan stukken met een Land Rover en ook het kreupelhout langs de weg lijkt makkelijker te wijken voor je bumper.

Verder hebben ze bij Playground wederom gekeken naar welke locaties in Groot-Brittannië geschikt zijn voor raceplezier en hebben deze zonder pardon samengetrokken tot één grote racewereld. Dat betekent dat we straks door de Schotse Hooglanden kunnen crossen, om vervolgens een toerritje te maken door de Welshe valleien om te eindigen bij een car meet in Edinburgh.

Even veel ambities als Vivaldi

Het probleem met Groot-Brittannië is dat het nogal een reputatie heeft om eindeloze regenbuien op haar inwoners los te laten. Nu is racen in de regen soms wel leuk, maar het is toch wel fijn om op zijn tijd wat droog asfalt onder de wielen te hebben. Gelukkig wordt Forza Horizon 4 gemaakt door Britten en die weten wel dat het stereotype van regenland dat aan Groot-Brittannië hangt niet klopt, althans niet helemaal.

Forza Horizon 4
Ze hebben aan de andere kant van Het Kanaal namelijk gewoon vier seizoenen en deze vier seizoenen gaan we terugzien in Horizon 4. De game kent een lente, zomer, herfst en winter en zal elke week veranderen naar een nieuw seizoen. Dit heeft een grote impact op de wereld en zorgt ervoor dat er elke week (IRL) verschillende soorten races actief zijn, naast de hoofdmoot aan activiteiten. Denk aan een race over een bevroren meer in de winter en een rallyrace door dikke modder in de herfst. Playground heeft de complete wereld in Forza Horizon 4 uniek gemaakt voor alle vier de seizoenen en als het goed is, is de race-ervaring daarom ook elke week anders.

Het mogelijke nadeel hieraan is dat je soms een week vast zit aan een seizoen dat je helemaal niet tof vindt. Hoewel we er niet aan twijfelen dat Playground de winter tof heeft gemaakt, kunnen we ons zo voorstellen dat niet iedereen zin heeft om eens in de vier weken over gladde, besneeuwde wegen te racen. De keuzevrijheid hierin lijkt vooralsnog beperkt, omdat het wisselen van de seizoenen te maken heeft met de gedeelde online wereld.

Samen van de regen in de drup

Forza Horizon 4 gaat namelijk meer nadruk leggen op multiplayer. Uit de statistieken bleek dat veel spelers samen kwamen in online free roam sessies om samen te racen, driften of gewoon elkaars auto’s te checken tijdens online meetups. Daarom heeft Playground ervoor gekozen om de hele Forza-ervaring een gedeelde ervaring te maken in dit vierde deel.

Forza Horizon 4
Waar je dus normaal een drivatar (jouw profiel als coureur in Forza) van een andere speler zag rijden, zal dit nu een echte speler zijn. Hierdoor moet het veel makkelijker worden om interactie met mederacers te krijgen. Voordat je doembeelden ziet a la GTA Online, waarin je constant van de weg gebeukt wordt; andere spelers verschijnen enkel als ‘ghost’ in je game. Behalve als je samen instemt om collision aan te zetten, is griefen dus niet mogelijk. Mocht je alleen de aanwezigheid van anderen al storend vinden, dan kun je ook gewoon solo spelen.

Het is nog niet bekend met hoeveel spelers je tegelijk in een gedeelde wereld rondrijdt, maar het worden er aanzienlijk meer dan de twaalf spelers die je in free roam sessies in Forza Horizon 3 kon hebben. Wel heeft Playground al harde uitspraken gedaan over hoe het weer en de dag- en nachtcyclus gesynchroniseerd worden: deze zijn hetzelfde voor alle spelers, waar ook ter wereld. Daarnaast is het de bedoeling dat er constant evenementen plaatsvinden die samenspel bevorderen. Dit noemt Playground ‘Horizon Life’ al is het nog niet duidelijk wat dit precies gaat omvatten.
Forza Horizon 4 komt op 2 oktober 2018 naar Xbox One en Windows 10.