Devil May Cry 5

archief
Jessica de Haan op 20 januari 2020
Devil May Cry 5

Toen in 2008 Devil May Cry 4 uitkwam, smaakte dat naar meer. Toen in 2013 in plaats van Devil May Cry 5 de reboot van Ninja Theory op de markt verscheen, werd dit door veel fans niet gewaardeerd. De vraag naar Devil May Cry 5 bleef bestaan, totdat Capcom de game tijdens E3 2018 eindelijk officieel aankondigde.

Devil May Cry 4 eindigde op een andere manier dan zijn voorgangers, waardoor fans benieuwd waren naar hoe dit in een potentieel vervolg aangepakt zou worden. Dit is namelijk de eerste game uit de reeks waarin je niet alleen als de demonenjager Dante speelt, maar ook als Nero. Nu blijkt dat deze dynamiek voortgezet wordt in Devil May Cry 5. Op gamescom mochten wij opnieuw aan de slag met Nero.

Nero’s wedergeboorte

Ergens tussen Devil May Cry 4 en Devil May Cry 5 heeft Nero een metamorfose ondergaan. Dit is het geval voor zowel zijn uiterlijk als zijn persoonlijkheid. Hoewel hij altijd al een beetje een attitude had, waren zijn dialogen iets meer getemd en serieuzer. In het gesprek dat Nero met de eindbaas van de demo houdt, blijkt echter dat hij een stuk speelser is geworden. Wellicht heeft zijn relatie met Dante hem veranderd (of misschien wilden de ontwikkelaars hem gewoon anders laten overkomen).

Devil May Cry 5

Op het gebied van zijn uiterlijk zijn er twee grote veranderingen. Ten eerste speelt er het feit dat Capcom met Devil May Cry 5 voor een grafische stijl kiest die realistischer is. Hierdoor zien alle personages er anders uit, maar vooral Nero was moeilijk te herkennen aan het begin. Ten tweede is er de verandering van zijn arm. Waar Nero voorheen een demonisch arm genaamd Devil Bringer had, heeft hij nu een robotarm die juist Devil Breaker heet. Hoe hij hier precies aan gekomen is en waarom hij zijn vorige arm kwijt is geraakt, is nog niet helemaal duidelijk. Wat we wel al te zien kregen, is de invloed die dit heeft op de gameplay.

Vier keer is scheepsrecht

Er zijn verschillende soorten Devil Breakers. Deze hebben elk hun eigen aanvallen. Naast de typische aanvallen van slaan en schieten, kun je namelijk ook Nero’s Devil Breaker inzetten tijdens een gevecht. Dit bestaat uit een basisaanval die oneindig vaak ingezet kan worden en een krachtige aanval.

Deze krachtige aanval heet de Break Away. Hiermee vernietig je echter ook de arm zelf en installeert Nero de volgende arm die hij op dat moment bij zich heeft. Je kunt aan het begin maximaal vier Devil Breakers bij je dragen, dus met wat slechte timing kan het zomaar gebeuren dat Nero tijdens een gevecht met een eindbaas een arm minder heeft.

Devil May Cry 5

Naast het verbruiken van een Devil Breaker met zo’n speciale aanval kunnen ze ook op andere manieren kapotgaan. Zo gaan ze namelijk ook stuk wanneer je geraakt wordt tijdens het gebruiken van de normale aanval. Ook dan moet je op zoek gaan naar een nieuwe arm. Gelukkig liggen er overal reservestukken die je op kunt rapen om zo opnieuw het gevecht aan te gaan met de verschillende demonen in Devil May Cry 5.

SSStylish!

Hoewel de Devil Breaker een groot deel uitmaakt van de combat, is dat niet het enige waar het om draait. Devil May Cry is een hack-and-slash-franchise en daar draait het allemaal om de combo’s. Dit is dan ook niet anders in Devil May Cry 5, waar al je gevechten een rating krijgen aan de hand van hoe je varieert met je aanvallen en het ontwijken van tegenstanders.

Tijdens de demo werd het echter niet helemaal duidelijk hoe die combo’s precies in elkaar zitten. In de vorige games in de reeks had het hoofdpersonage altijd een bepaalde move set. Afhankelijk van de knopcombinaties die je indrukte, voerde het personage een andere aanval uit. Deze combo’s zaten echter niet in de demo, al kan het zijn dat ze in de full release wel voorkomen. Vooral gezien ook Dante speelbaar is en hij een heel arsenaal aan wapens heeft, is dit goed mogelijk.

Devil May Cry 5

Om combo’s gaande te houden, moet je tijdens het vechten vaak aanvallen ontwijken. Helaas verliep dit in de demo niet bepaald soepel. Om weg te rollen moet je namelijk meerdere knoppen tegelijk indrukken, wat niet intuïtief aanvoelde. Vooral in combinatie met de vele andere knoppen die je al indrukt om schade aan te richten, ging dit niet bepaald lekker. Dit terwijl een heleboel knoppen op de controller simpelweg (nog) niet in gebruik waren.

Het bloed van Sparda

Van het verhaal van Devil May Cry 5 was in de demo weinig te zien. De eindbaas van de demo gaf aan krachtiger te willen worden zodat hij kon heersen over de onderwereld. Aangezien hij in de demo zat, is het duidelijk dat hij niet als de eindbaas van de game zelf handelt. Wel is het mogelijk dat hij dit doel van iemand boven hem heeft ontvangen en dat dit dus daadwerkelijk het doel van de antagonist is.

Wel kregen we via de eindbaas van de demo een officiële bevestiging van het feit dat Nero het bloed van de machtige demon Sparda in zich heeft, iets wat we eigenlijk al langer wisten. Zijn uiterlijk is altijd reden voor speculatie geweest omdat hij op Dante lijkt. In juni 2018 bevestigde Capcom officieel dat Dantes (gestorven?) tweelingbroer Vergil inderdaad de vader van Nero is.

Devil May Cry 5

Fans vragen zich af of Vergil zijn terugkeer zal maken in de nieuwste game uit de reeks. Daar lijken echter nog geen aanwijzingen voor te zijn. Ook wie de mysterieuze derde persoon op de cover van de game is, werd niet duidelijk uit de demo. Waarschijnlijk krijgen we over dit alles meer informatie zodra de releasedatum nadert.

Terug naar de goede, oude tijden

Hoewel er een heleboel veranderingen in de game zitten, waaronder de nieuwe grafische stijl en Nero’s Devil Breaker, zijn er ook een paar dingen die hetzelfde zijn als wat we van de eerdere Devil May Cry-games gewend zijn. Zo bestaat de muziek nog steeds uit de heerlijke, harde mix van elektronische elementen en metal. Deze soundtrack zorgt er al sinds de eerste Devil May Cry-game voor dat spelers de perfecte achtergrondmuziek hebben om lekker op dreef te raken en hele hordes aan demonen neer te slaan.

Nog iets dat spelers aan het goede oude Devil May Cry zal doen denken, zijn de cutscenes. Deze zitten, zoals we dat gewend zijn van de serie, vol met over de top actiescènes. Explosies en auto’s die over de kop gaan zijn dagelijkse kost voor Nero, die dan ook duidelijk onaangedaan lijkt door al het spektakel. De bedenkers van deze creatieve scènes verdienen dan ook een gouden ster. Hopelijk zitten er nog veel meer van zulke momenten in de game zelf.