Dead Rising 3

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Dead Rising 3

Het kan aan mij liggen maar er is vreemd genoeg iets bevredigends aan het, gekleed in een beeldige jurk, bitch-slappen van een zombie met de arm van een etalagepop. Toch meer een liefhebber van de klassieke kettingzaag? Logisch, wel zo efficiënt: het blijft tenslotte een zaak van leven of ondood. Waar we het over hebben? Dead Rising 3 natuurlijk.

Er zijn maar barweinig gamers die een Zombie Apocalypse niet zien zitten. Tientallen spellen hebben over de jaren heen het thema gebruikt om ons klaar te stomen voor het onvermijdelijke. De dag dat de grond openbreekt en alle lijken de aarde (weer) bewandelen. Een soort van massawederopstanding waar Jezus nog een puntje aan kan zuigen.

Maar is dat cliché scenario wel zo geloofwaardig? Capcom vindt van niet en schetst in 2006 met Dead Rising een alternatief verhaal. Een verhaal met een hoofdrol voor fotoverslaggever Frank West. Het stadje Willamette in Colorado is hermetisch afgesloten door de National Guard en Frank wil hier het fijne van weten. Zo gezegd, zo gedaan (ja een legerblokkade is met een helikopter blijkbaar zo te omzeilen): de journalist loopt, à la Dawn of the Dead, binnen no-time tussen de hongerige shoppers in het winkelcentrum van de stad. Het winkelende publiek is echter niet uit op hippe kleding maar op menselijk vlees.

Hoe dat komt? Een wraakactie van ene Carlito Keyes. Carlito is namelijk niet heel blij dat zijn stadsgenoten uit Santa Cabeza uitgemoord zijn na een mislukte poging van de Verenigde Staten om op grote schaal vee te produceren voor de slacht. In plaats van een oplossing te bieden om de overdadige vleesconsumptie bij te blijven, resulteerde het experiment in de noodlottige mutatie van een lokale wespensoort. Wespen zijn al niet de meest geliefde wezens op de planeet; deze wesp is zo mogelijk nog minder aangenaam. Met de steek worden namelijk eitjes in het slachtoffer geïnjecteerd. De parasitaire larven uit deze eitjes slopen de gastheer en nemen vervolgens het lichaam over. Door een foutje van het laboratorium in Santa Cabeza is op deze manier de bevolking van het plaatsje volledig gezombificeerd. Als een van de weinige overlevenden kan Carlito deze misstand niet over zijn kant laten gaan en zal hij koste wat het kost Amerika met gelijke munt terugbetalen. Willamette is nog maar het begin: Carlito is van plan om het gehele continent in de Zombie Apocalypse te hullen. Tijd voor Frank om hem tot stoppen te brengen.

Het meest kenmerkende aan het spel is de lachwekkende manier waarop de zombies bestreden kunnen worden. Vrijwel alle attributen in en om het winkelcentrum kunnen in worden gezet als wapens tegen de hordes ondoden. De charme van het spel ligt dan ook niet zo zeer in het uitdragen van een sterk verhaal of het visueel verbluffen van de speler, maar in de mogelijkheid om doodleuk alles omver te maaien wat voor je voeten loopt. Anderzijds, een minder positief kenmerkend aspect voor het eerste deel in de Dead Rising-serie is ook overduidelijk aanwezig. Mocht men uiteindelijk toch beginnen met de missies om het verhaal achter alle dood en verderf te achterhalen dan komt de dramatische AI van Frank’s lotgenoten in het winkelcentrum al snel aan het licht. Het lijkt soms wel alsof de overlevenden niet gered willen worden.

Het vervolg op Dead Rising arriveert in 2010. Dead Rising 2 speelt zich af 5 jaar na de gebeurtenissen uit het succesvolle eerste deel. Dead Rising 2 vertelt het verhaal van Chuck Greene, voormalig motorcrosskampioen, weduwnaar en vader van dochter Katey. Chuck heeft geld nodig om zijn dochter van Zombrex, het anti-zombificatie-medicijn, te voorzien en doet daarom mee aan een controversiële spelshow met de naam Terror Is Reality: deelnemers slachten voor het oog van de camera een flink aantal zombies af in ruil voor roem en rijkdom. Natuurlijk gaan de dingen niet zoals gepland en krijgt Chuck de schuld van de hel die losbarst.

Waar het slapstick-gehalte in deel 1 vaak al flink hoog ligt, doet deel 2 er nog een schepje bovenop: wapens en attributen kunnen worden samengevoegd om bizarre combinaties te vormen. De een nog meer hilarisch dan de ander.

Maar dan het derde deel in de serie. Dead Rising 3 zal november van dit jaar verschijnen als exclusieve launch title voor de Xbox One. Het concept van het spel blijft grotendeels hetzelfde als dat van zijn voorgangers. Ditmaal kruipen we echter in de huid van protagonist Nick Ramos, een jonge monteur die op zijn beurt, tien jaar na de gebeurtenissen in Fortune City, in de fictieve stad Los Perdidos de zombies te slim af poogt te zijn.

Het eerste dat opvalt is de visuele stijl: waar deel 1 en 2 erg kleurrijk waren en speels oogden is Dead Rising 3 duidelijk een stuk grauwer. Op grafisch vlak is zoals verwacht wel weer vooruitgang geboekt en het spel ziet er dan ook op dit aspect veelbelovend uit. Het is echter te hopen dat de vrij sombere stijl niet afdoet aan de komische ondertoon waar de voorgaande delen zoveel kracht uit putten.

Het spel bouwt verder op het wapencreatiesysteem uit Dead Rising 2 en belooft daarbij nog meer bizarre combinaties te bieden. Een groot voordeel is dat men niet meer gebonden is aan een werkbank om de verschillende items te combineren: vriendelijke vriend Nick kan dat on-the-go. Nog een pluspunt van een monteur als hoofdpersonage is natuurlijk de vaardigheid om aan voertuigen te sleutelen. Omdat Dead Rising 3 gebruikmaakt van het openwereld-principe belooft dit geen ongunstige bijkomstigheid te zijn.

Als exclusieve Xbox One-titel is het niet onlogisch dat Microsoft zijn (nieuwe) speeltjes met Dead Rising 3 heeft doen versmelten. Zo is er de optie toegevoegd om de zombies een zeker bewustzijn van de omgeving te geven door input van de speler via de Kinect: geluiden die de speler maakt kunnen van invloed zijn op het gedrag van de zombies in de directe omgeving. Het voegt een interessante, extra dimensie toe aan het spel, maar wellicht een waar we niet zo op zitten te wachten.

Ook kan Xbox SmartGlass door de speler als hulpmiddel in worden gezet. De SmartGlass-integratie biedt onder meer toegang tot exclusieve missies die speciale applicaties binnen SmartGlass unlocken, zoals het aansturen van luchtaanvallen en drones of flares om duizenden zombies tegelijk af te leiden. Tevens dient SmartGlass als interactieve kaart waarop speciale items en handige wapens te spotten zijn, maar waar ook waypoints op te zetten zijn.

Dan moet er ten slotte nog een opmerkelijke gameplay-verandering vermeld worden: waar in deel 1 en 2 de speler met een soort race tegen de klok bezig was om het verhaal tot een passend einde te brengen, is de tijdslimiet in deel 3 verdwenen. Om toch de klassieke, sadistische Dead Rising-ervaring te bieden, is er voor veteranen wel de Nightmare-modus toegevoegd die alsnog deze herkenbare elementen in het spel brengt.

Al met al lijkt de serie een waardig vervolg te krijgen. Helaas zullen we in ons kikkerlandje, dankzij het uitstel van de Xbox One-release, nog een paar maanden langer moeten wachten op Dead Rising 3. We moeten dus nog even wat tijd zien te doden…