Wild Rift

Bianca van Steeg op 23 januari 2021
Wild Rift

League of Legends on the go

In het najaar van 2009 bracht Riot Games de MOBA League of Legends uit. Sindsdien is deze game uitgegroeid tot een van de meest gespeelde pc-games. Elf jaar na het origineel bracht Riot Wild Rift uit. Deze mobiele game bevat alle personages en gameplay van League of Legends, maar dan pocket-sized.

Door de jaren heen zijn er al meerdere MOBA’s uitgebracht voor de telefoon, met variërend succes. Een van de meest bekende hiervan is Mobile Legends, ontwikkeld door het Chinese Moonton en uitgebracht in 2016. Door veel mensen is deze game een rip-off van League of Legends genoemd en Riot Games heeft meerdere keren (tevergeefs) een rechtszaak aangespannen tegen het bedrijf. Nu heeft Riot daar dus op gereageerd door haar eigen MOBA uit te brengen voor Android en iOS. Hoe ziet de echte mobiele League of Legends er nou uit?

Eerste indruk

Toen ik de game downloadde, lagen mijn verwachtingen vrijwel onder de grond als ik eerlijk ben. Al jaren speel ik League of Legends op de pc en ik kon me niet voorstellen dat dit goed overgebracht kon worden naar een scherm dat tien keer kleiner is. Dit komt doordat het een game is waarbij je met veel tegelijkertijd bezig bent en waar je dus veel overzicht nodig hebt.

Het eerste wat opvalt zijn de graphics van de game. Deze zien er netjes uit, wat eigenlijk wel verwacht mag worden van een bedrijf zo groot als Riot Games. Sommige animaties zijn zelfs nog uitgebreider dan op de pc. Je kunt inloggen met je Riot-account dat je ook op je pc gebruikt, maar niks wat je hebt wordt overgedragen, behalve je screenname en vriendenlijst.

Het feit dat al je champions en skins niet worden overgedragen, is best jammer. Dit betekent dat je opnieuw geld uit zult moeten geven aan je favoriete skin wanneer je zowel mobiel als op pc wilt spelen. De voorheen uitgebrachte limited edition-skins zul je daarom ook niet kunnen krijgen in Wild Rift. Mijn eigen champion pool is ook redelijk beperkt, dus ik heb een hele beperkte keuze totdat ik voldoende Blue Essence heb om andere champions te kopen. Hierdoor ben ik wel gedwongen om nieuwe champions uit te proberen, wat van tijd tot tijd ook goed kan zijn.

Vingervlugheid is essentieel

Bij de eerste keer opstarten kom je meteen in de tutorial. Het aantal knoppen is meteen redelijk overdonderend. Links heb je naast je kaart nog drie knoppen, rechts heb je maar liefst negen verschillende knoppen. Met links doe je eigenlijk niks meer dan je champion bewegen over de battlefield en recallen naar je basis. Rechts is waar al je aanvallen, wards, pings en summoner spells zitten. Tijd om de vingervlugheid van je rechterduim te trainen dus.

Ondanks dat dit heel veel knoppen zijn, staat je scherm niet heel vol doordat elke knop erg compact is gemaakt. Dit heeft ook een nadeel: je drukt makkelijk op de verkeerde knop. Al helemaal als je een ability wilt levelen, want deze knopjes zijn nog kleiner. Je duimen kunnen ook nog je zicht verminderen, maar dit is maar heel beperkt. Verder bevat Wild Rift geen chatfunctie. Hier ga ik zeker niet wakker van liggen, kijkende naar de League of Legends-community.

In heftige gevechten kan het aanvallen nog al eens een probleem zijn. Je moet dan namelijk ontzettend snel reageren en zoals gezegd kun je makkelijk op de verkeerde knop drukken. In een spel als Wild Rift kan een keer de verkeerde aanval aanklikken al je dood betekenen. Voor de mensen die mobiele MOBA’s al meer gewend zijn, zal dit een stuk makkelijker zijn. Als je net als ik echter vanaf pc komt, ga je voor de eerste paar games een lastige periode in.

[image_with_animation image_url=”34538″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Is Wild Rift te vergelijken met League of Legends?

Als je een game opstart, kies je als eerste de champion die je wilt spelen. Dan kies je je loadout. Je loadout is de combinatie van runes, items en summoner spells. Deze kun je al eerder klaarmaken en ik raad je dit ook zeker aan, want tijdens het kiezen in dit scherm krijg je maar weinig tijd. De items in je loadout krijg je in je quickbuy bij de shop. De game raadt je dan het item aan wat binnen je budget is. De runes werken hetzelfde als in de pc-game. Deze runes geven je champion verschillende bonussen; dit kan in de vaardigheden zijn of je kunt items hieruit krijgen.

Waar ik me het meeste zorgen om maakte, was hoe lastig het zou zijn om je aanvallen goed te richten. Op pc moet je natuurlijk met je muis op je tegenstander klikken. De gedachte om op zo’n klein scherm gevuld met knopjes ook precies je tegenstander aan te moeten klikken, maakte me niet heel vrolijk. Uiteindelijk bleek dit mee te vallen.

Zowel je basisaanvallen als je abilities hebben namelijk auto-aim, gericht op de dichtsbijzijndste champion of minion. Door een aanval vast te houden en een richting in te slepen kun je ook zelf richten. Zo kun je met je basisaanval ook je focus schuiven naar een andere tegenstander. Door alleen op een aanval te klikken wordt er gebruik gemaakt van de auto-aim. Tijdens teamfights is het wel echt belangrijk dat je eerst je focus op de juiste champion zet.

De summoner spells zijn hetzelfde als in de pc-game. Je hebt zeven verschillende spells: Ghost, Heal, Barrier, Exhaust, Flash, Ignite en Smite. Bij het gebruik van de summoner spells die gericht zijn op tegenstanders (exhaust, ignite en smite) was ik bang dat het onmogelijk richten zal zijn, maar net als alle andere aanvallen hoef je hier enkel op te tikken en dan gaat de spell op de dichtsbijzijndste champion of de champion waar je je focus op hebt gelegd.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Na dit uitgeprobeerd te hebben, is bevestigd dat mobiele MOBA’s niet mijn ding zijn en ik League of Legends lekker op de pc zal blijven spelen. Wel overtrof Wild Rift mijn verwachtingen. Ben je zelf nog van plan om deze game een kans te geven of laat je hem ook links liggen?