The Division 2 – Warlords of New York

Kevin Rombouts op 22 maart 2020
The Division 2 – Warlords of New York

De stad die nooit slaapt en nooit veilig is

Toen we in 2016 met Ubisoft’s The Division aan de slag mochten, maakten we naast de Agents van de Division ook kennis met bad guy Aaron Keener. De slechterik verdween zonder al te veel bombarie van het toneel, om in de sequel enkel nog te verschijnen in wat opgenomen spraakberichten. Voor fans was het verhaal nog niet klaar en dus heeft Ubisoft besloten terug te keren naar de Big Apple in de nieuwe uitbreiding voor The Division 2: Warlords of New York.

Met Warlords of New York volgt Ubisoft het model dat Bungie al een paar jaren hanteert met de Destiny-franchise en dat we natuurlijk ook kennen uit de welbekende MMORPG’s zoals World of Warcraft. Spelers die de uitbreiding kopen, krijgen een hogere level-cap en nieuwe content om te spelen, maar de algemene verbeteringen blijven ook beschikbaar voor de spelers die de uitbreiding niet besluiten aan te schaffen. Wil je weten hoe het verhaal verder gaat, dan zal je in de buidel moeten tasten.

[image_with_animation image_url=”27795″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Met Warlords of New York volgt Ubisoft het model dat Bungie al een paar jaren hanteert met de Destiny-franchise en dat we natuurlijk ook kennen uit de welbekende MMORPG’s.

New York, New York

In de verschillende chapters (kleine stukjes van het verhaal die per seizoen werden uitgebracht) van het afgelopen jaar, kwamen we als Division-agenten te weten dat Aaron Keener verscholen zat in New York. Hoewel de viroloog Vitaly Tchernenko weer in handen is van The Division, wordt het al snel duidelijk dat Keener nog altijd plannen heeft in New York. Samen met agent Kelso spring je een helikopter in om richting de Big Apple te vertrekken, maar het duurt niet lang voordat je ook daar onder vuur komt te liggen.

New York is niet meer zoals we het kennen uit het origineel. Met de grote gangs zonder leiderschap en Keener uit het zicht, pakte de natuur zijn kans. Met de infrastructuur op zijn gat, kon de stad geen stand houden tegen de heftige stormen die de regio regelmatig treffen. New York is veranderd in een soort moeras, met als gevolg dat bepaalde delen niet meer toegankelijk zijn. De Post Office, jouw thuisbasis in het origineel, is ten val gekomen en The Division zit mondjesmaat verspreid door de stad.

Ontdek de stad

Het verhaal van Warlords of New York laat je een ander stukje van de stad zien. Upper Manhattan wordt vervangen door Lower Manhattan, met een viertal nieuwe wijken: Civic Center, Battery Park, Financial District en Two Bridges. Desondanks voelt de stad in de uitbreiding vertrouwd aan. De sneeuw mag dan gesmolten zijn, maar de kerstversiering hangt nog overal en de straten zijn nog steeds benauwd. In plaats van de open structuur van Washington D.C. zijn het in New York toch vooral kleine straatjes met veel hoge woningen die dicht op elkaar staan. Het geeft de stad een typisch sfeertje, dat na het natuurgeweld van de afgelopen maanden alleen maar onaangenamer is geworden.

Je weg door deze nieuwe gebieden vinden gaat niet vanzelf; de troepen van Keener hebben controle over de stad. Daarbij hebben ze ook de systemen van The Division onder handen, waardoor je zelf je weg zult moeten vinden. De game noemt dit de Fog of War, een term die we ook wel kennen uit strategische games. Door de straten te verkennen, wordt er steeds meer van de stad zichtbaar op je kaart en ontdek je ook verborgen activiteiten, SHD-caches en natuurlijk nieuwe gear.

Ook de missies zijn een kwestie van ontdekken. Het is aan jou de taak om de vier Warlords van Keener uit te schakelen voordat je het gevecht aan kunt gaan met de crimineel zelf. Natuurlijk liggen ze niet voor je op een presenteerblaadje, dus je moet beetje bij beetje ontdekken waar ze zich schuilhouden. Dit doe je door enclaves te ontdekken, side-quests te voltooien en dan de jacht te openen op de commandanten van Keener.

[nectar_video_lightbox link_style=”play_button_2″ nectar_play_button_color=”Default-Accent-Color” image_url=”27783″ hover_effect=”defaut” box_shadow=”none” border_radius=”none” play_button_size=”default” video_url=”https://www.youtube.com/watch?v=MkGmNf7wNc4″]

Terwijl ik al mijn munitie moest inzetten tegen een vijand, kon hij zijn armor zonder problemen opnieuw aanvullen en mij met een handpistool en enkele kogels uitschakelen.

Nieuwe gezichten, oude bekenden

Hoewel de commandanten van Keener nieuwe gezichten zijn in het verhaal, zijn de troepen die ze aansturen dat niet. Twee van de gangs uit het origineel keren in de uitbreiding namelijk weer terug in de vorm van de Cleaners en de Rikers. Hoewel ze na de gebeurtenissen in The Division zonder leiderschap zaten, hebben de commandanten het op zich genomen om weer wat leiderschap terug te brengen, inclusief nieuwe variaties in je vijanden.

Dat betekent dat de gangs wat extra archetypes hebben gekregen, zoals de Rikers met een sniper-type vijand. Ook hebben beide gangs een nieuwe heavy-type vijand gekregen. Niet dat al deze toevoegingen een daverend succes zijn, want de heavy-vijand van de Rikers loopt rond met een praktisch onverwoestbaar schild en een spijkerpistool dat mijn agent menigmaal aan het beton heeft vastgeprikt. Vooral wanneer er meerdere van dit soort vijanden op het veld zijn, verdwijnen jouw kansen op een succesvolle missie als sneeuw voor de zon.

Daar zit misschien ook wel het grootste probleem met deze uitbreiding: de power-balans tussen jouw personage en de vijanden. Wanneer je aan de uitbreiding begint, kom je tot de conclusie dat je huidige gear helemaal niets meer waard is. Je excotics zijn slechts proppenschieters in verhouding tot de simpelste wapens die je in New York vindt. Hierdoor voelt het alsof een jaar aan werk voor niets is geweest, helemaal voor fanatieke spelers. Voor spelers van een MMO is het echter geen onbekend concept en het is dan ook duidelijk dat ook Ubisoft een stap richting dit genre zet.

Daarnaast zijn de vijanden onevenredig sterk. Hoewel ze meeschalen met jouw level, heb ik toch altijd het gevoel gehad dat ze vijf levels boven mijn niveau zaten. Vooral de niet-verhaalgedreven vijanden, zoals de Bounties, zijn enorme kogelsponzen. Terwijl ik al mijn munitie moest inzetten tegen een vijand, kon hij zijn armor zonder problemen opnieuw aanvullen en mij met een handpistool en enkele kogels uitschakelen. Ontwikkelaar Massive heeft aangegeven dat ze gaan kijken naar de balans, maar dit soort dingen hadden vooraf getackeld moeten worden door het team.

[image_with_animation image_url=”27796″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Door de seizoenen heen

Hoewel we niet te veel over de rest van het verhaal willen verklappen, rondt de uitbreiding het verhaal van Keener af en krijgen we na vier jaar dus eindelijk afsluiting. Ubisoft zou Ubisoft niet zijn als er geen plottwist aan het einde van het verhaal zou zitten. Je moet als speler immers nog wat te doen hebben… Dit doen ze met de introductie van de Seasons als onderdeel van de uitbreiding. In die seizoenen open je de jacht op verschillende Rogue Agents, waarbij je gedurende een aantal weken werkt om het verhaal voort te zetten.

Deze jacht bestaat net als de uitbreiding uit verschillende stappen, waarbij je eerst de commandanten van je doelwit moet uitschakelen voordat je het daadwerkelijke slachtoffer zelf kan benaderen. In tegenstelling tot het verhaal van de uitbreiding zijn dit geen nieuwe missies, maar verschillende doelen in Washington en New York die je eerder ook al hebt aangevallen: bounties, controlepunten, missies en bolwerken van de vijand. Met het voltooien van deze missies kom je niet alleen dichter bij je doel, maar stijg je ook in je Season-level. Met ieder level krijg je nieuwe gear, extra materialen en cosmetische toevoegingen voor je agent. Natuurlijk is er ook nog een extra Season Pass te koop, waarmee je extra dingen krijgt per level.

Oneindig grinden

Voor fanatieke spelers was er na het verhaal en de raid in The Division 2 niet bijster veel meer te doen in Washington D.C. Hoewel er genoeg wapens waren om te verzamelen, was het gevoel van progressie weg. Om dit te bestrijden, komt Warlords of New York met het SHD-level. Wanneer je het nieuwe level 40 hebt bereikt, krijg je als speler toegang tot deze nieuwe levels.

Speel genoeg en je stijgt in level, waarbij je punten tot je beschikking krijgt om toe te delen aan verschillende kernattributen. Denk aan de hoeveelheid schade die je doet, hoe snel je jouw wapen herlaadt, hoeveel health en armor je hebt en ga zo maar door. Deze punten zijn maar eenmalig toe te wijzen en dus moet je flink grinden om alle attributen optimaal te benutten. Zo is er ook de komende maanden nog genoeg te doen.