Rainbow Six Extraction

Bouke Siebesma op 19 januari 2022
Rainbow Six Extraction

Van terroristen naar aliens

Bijna vier jaar geleden konden spelers van Rainbow Six Siege aan de slag met het Containment-evenement. Voor een paar weken waren het niet de gebruikelijke terroristen waar men tegen streed, maar aliens. Nu anno 2022 trekken de operators van Rainbow Six opnieuw ten strijde tegen deze aliens. Ditmaal niet in een evenement, maar in een  voltallige spinoff: Rainbow Six Extraction.

In Rainbow Six Extraction wordt de wereld opgeschrikt door de komst van een parasiet die mensen verandert in een soort zombie aliens. Als speler ben jij lid van R.E.A.C.T., de mensheids laatste lijn van bescherming tegen deze aliens. Een mix tussen de tactische gunplay van R6 en een Left 4 Dead-achtige zombie shooter klinkt als een geweldige cocktail, maar het blijft de vraag of deze ook echt te drinken valt.

Gameplay

De kern gameplay loop van Rainbow Six Extraction is simpel: je moet op een map drie doelen volbrengen in drie verschillende delen. Elk deel wordt steeds een stukje moeilijker, maar de beloningen worden ook steeds hoger. Je kunt op elk moment ervoor kiezen om te ontsnappen door naar de extraction zone te gaan, maar dan loop je mogelijk wel beloningen mis.

Mocht het noodlot toeslaan en wordt jouw operator neergehaald, dan raak je hem kwijt. Op het moment dat je teruggaat naar hetzelfde level, is er een kans de vermiste operator te redden. Dit doe je door een ingewikkeld potje touwtrekken te spelen met een alien-boom. Weet je hem te bevrijden dan moet je zo snel mogelijk naar de extraction zone. Lukt dit, dan is het weer mogelijk de operator te kiezen.

Hoewel de gameplay simpel lijkt is niets minder waar. Per ronde verschilt welke doelen je moet bereiken, hoe de map is ingedeeld en welke type vijanden je tegenkomt. Hierdoor voelt het spel altijd bekend aan, maar af en toe wordt op een aanzienlijk pijnlijke manier het tapijt onder je weggetrokken. Vooral op de hogere levels is dit merkbaar doordat de vijanden ook nog verschillende mutaties kunnen hebben. Deze maken de vijanden bijvoorbeeld onzichtbaar, of levende boobytraps.

Endgame: als je het nog niet moeilijk genoeg vond

Als je denkt dat het spel nog te makkelijk is gooit Ubisoft er nog een schepje bovenop met de Maelstrom-modus. Waar je normaal drie doelen moet volbrengen achter elkaar zijn dat er in deze modus negen. Elke behaalde opdracht verhoogd de moeilijkheidsgraad.

Dit betekent niet dat deze modus onmogelijk is. Waar in de normale game de levels elke keer veranderen, blijven in Maelstrom voor een periode de levels precies hetzelfde. Dit betekent dat jij en je team een level door en door kunnen leren kennen en de perfecte route en speelstijl kunnen uitvogelen.

Maelstrom is Rainbow Six Extractions ranked-modus. Dit betekent dat je een speciale helm kunt ontgrendelen voor al je operators. Belangrijk is wel dat je moet blijven spelen om de helm te kunnen behouden. Nu kan ik begrijpen dat niet iedereen nou echt rechtop staat van een ‘mooie’ helm, maar in dit soort gevallen gaat het toch echt meer om de reis dan om de bestemming.

Leuk in je eentje, geweldig in een groep

Wanneer het spel echt tot leven komt, is tijdens het spelen met andere spelers. Het spel is prima in je eentje te spelen; de meeste potjes die ik tot nu toe heb gespeeld waren alleen. Toch verdubbelt het plezier echt als je het met andere spelers speelt. Jammer genoeg kun je het spel maar met maximaal twee andere mensen spelen. Dat wordt een ongemakkelijk gesprek met je vijftallige Rainbow Six Siege team.

Waar andere spellen van dit genre je A.I. teamleden meegeven als je in je eentje speelt, doet Rainbow Six Extraction dit niet. In plaats daarvan vermindert het de hoeveelheid vijanden licht en maakt het de te behalen doelen makkelijker. Veel makkelijker wordt het er niet door maar het maakt het wel behapbaar. Een gadget die je in je eentje absoluut bij je wilt hebben is de revival kit, die het mogelijk maakt om jezelf terug overeind te helpen.

In je eentje is stealth je beste vriend, maar met andere spelers erbij kun je gewaagder spelen. Ook kun je elkaar helpen door bijvoorbeeld giftige mijnen van elkaar af te schieten. Een belangrijke opmerking hierbij is dat vriendelijk vuur gelukkig is uitgeschakeld.

Links met Rainbow six siege

Rainbow Six Extraction is in alles duidelijk verwant aan het populaire Rainbow Six Siege. Dit is geenszins negatief want de gameplay van R6 staat hoog aangeschreven. Er zijn weinig spellen die wapens zo realistisch doen aanvoelen.

Daarnaast zijn tactische gameplay elementen verrassend goed te combineren met de chaotische gameplay die normaliter aan dit soort games verbonden zit. Een goed voorbeeld hiervan zijn de verstevigingen die je op muren kunt plaatsen waarmee je vijanden kunt dwingen via bepaalde routes te moeten.

Een andere duidelijke link met Siege zijn de operators waaruit je kunt kiezen in Extraction. Tot nu toe bestaat de keuze uit achttien operators die stuk voor stuk uit Siege komen. Hier zitten publieksfavorieten tussen zoals Tachanka, Fuze en Jäger. Ubisoft heeft al aangekondigd dat er in de toekomst meer operators hun intrede zullen doen. Het wordt interessant om te zien of dit opnieuw operators zijn uit Siege of dat het team van Extraction ook eigen operators gaat creëren.

Ruwe eindjes

Hoewel het merendeel van de game positief is zitten er nog een aantal ruwe eindjes aan de game. Alle drie de testers binnen ons team kwamen hun eigen game-brekende bugs tegen. Gelukkig waren dit slechts enkele gevallen, maar ze zijn toch noemenswaardig. Een van de bugs kostte een operator zijn kop en bij een andere was het noodzakelijk de hele computer opnieuw op te starten.

Het is aannemelijk dat deze bugs er kort na de launch uit zullen worden gewerkt, maar een ander probleem zit hem in de hitboxes en dan vooral van de Spores. Dit zijn een soort kleefmijnen die aan je operator vast komen te zitten. Als je er te veel op je hebt zitten, ontploffen ze en laten ze een giftig gas achter. Hoewel je de mijnen gelukkig van veraf kunt spotten is het verwijderen toch wat ingewikkelder. De hitboxes van deze mijnen zijn namelijk zo klein en raar geplaatst dat het in enkele gevallen een heel magazijn kost om er vanaf te komen.

Zorgen voor de toekomst

Natuurlijk zijn deze laatste punten kleine dingen die in het grotere geheel weinig uitmaken. Een groter probleem kan in de toekomst opdagen. Een probleem dat veel van dit soort spellen met zich meebrengen is dat het na kort spelen al saai aan kan voelen. Extraction weet deze dans te ontspringen door veel variatie in hun game te gooien, maar de vraag is hoelang deze variatie echt nieuw blijft.

Ubisoft heeft al aangekondigd om het spel langdurig te ondersteunen met nieuwe operators, spelmodussen en events. De tijd zal dus uitwijzen of deze leuk genoeg zijn om spelers vast te houden. Ubisoft heeft al duidelijk doorgehad dat wat ze leveren een beperkte ervaring is en dat is ook terug te zien in de prijs van de game. Waar Ubisoft standaard om zestig euro voor hun games vraagt is het in het geval van Extraction veertig euro.

Toch moet ik zeggen dat ik na al redelijk wat uren te hebben gespeeld, het spel bij lange na niet het gevoel geeft dat ik mijn geweren weer in de kluis wil opbergen. Dit is dan ook het effect van hoe de game is opgebouwd. Het spel is makkelijk om in te komen, maar verdomd moeilijk om te meesteren.