Pro Cycling Manager 2021

Robert Zomers op 21 juni 2021
Pro Cycling Manager 2021

Wind tegen

De kalender voor professionele wielerkoersen is dit jaar weer goed gevuld. We hebben er al een mooie Giro d’Italia op zitten en de toprenners liggen op schema om komende maand aan de Tour de France te beginnen. Voor een goede koers zijn we dit jaar dus niet afhankelijk van Pro Cycling Manager, maar dat weerhoudt Cyanide Studios er niet van om gewoon met een nieuwe game te komen: Pro Cycling Manager 2021.

Wie de Pro Cycling Manager-serie de afgelopen jaren een beetje heeft gevolgd, weet dat de term ‘nieuwe’ game relatief is. Meestal is een ‘nieuwe’ Pro Cycling Manager meer een dure update van de game van het jaar ervoor en dat is met PCM 2021 ook het geval. Al zitten er dit jaar wel een paar interessante vernieuwingen in.

De kleine dingen

Het is belangrijk om plezier uit de kleine dingen in het leven te halen en dat geldt zeker voor PCM 2021. Als we naar de lijst met nieuwe toevoegingen kijken, gaat het voornamelijk om wat verbeteringen in de menu’s van de game.

Zo is het scherm om de doelen voor je renners te bepalen op de schop genomen. Je kunt nu meteen in een kalenderoverzicht zien aan welke race een renner meedoet en meerdere doelen toevoegen per kwartaal. Dat is een welkome verandering, aangezien je normaal gesproken maar een race per drie maanden kon selecteren. Nu kun je Wout van Aert in piekvorm laten zijn voor alle klassiekers in het voorjaar.

Ook een leuke toevoeging is het Europees kampioenschap, al kun je je ook afvragen waarom deze wedstrijd er überhaupt nog niet in zat. Het is dan wel weer knullig dat juist dit kampioenschap in eerste instantie niet goed verscheen in carrièremodus. Gelukkig is dat inmiddels opgelost, al zul je hier en daar nog wel wat andere bugs tegengekomen.

Waaieralarm

Een van de grotere toevoegingen dit jaar staat gek genoeg niet aangegeven in de aankondiging van de game. Sommige etappes hebben nu namelijk grote stroken waar het peloton vol in de wind moet fietsen en het effect van de wind vele malen krachtiger is. Dat betekent dat er nu waariertappes in de game zitten en je met het juiste kopwerk het peloton helemaal op een lint kunt trekken.

Bij release moet dit nog wel uitgebalanceerd worden, want met een paar hardrijders van Jumbo Visma reed ik zo weg van het peloton. Toch geeft het een nieuwe dimensie aan de koers. Zeker in een grote ronde kun je hiernaast in de bergen het verschil maken. Als je met een kleinere ploeg speelt kun je hier ook op inzetten en op die manier toch een paar dagen de leiderstrui pakken. Het is een van de grotere toevoegingen aan de game dit jaar, dus het is jammer dat Cyanide dit niet aan de grote klok hangt.

Wat ze dan wel bovenaan de lijst met veranderingen hebben staan, is het verbeterde gedrag van de AI in de sprints. In PCM 2020 was het zeker bij release haast onmogelijk om een sprint te winnen, maar nu reageert de game een stuk beter op een goede sprinttrein. Ook gaan kopmannen minder snel zelf achter ongevaarlijke kopgroepen aan.

[image_with_animation image_url=”36767″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Focus op licenties

Kort na de release van PCM 2021 heeft Cyanide nog nieuwe modellen en licenties toegevoegd aan de game, voor de fietsen van verschillende profteams. Zo kun je nu bijvoorbeeld je ploeg op echte Canyon-fietsen laten rijden. Ook wordt de lijst met namen van renners weer iets completer. Alleen die Mark Cavendish wil maar niet virtueel op de fiets stappen.

Het probleem met Pro Cycling Manager is dat deze licenties niet op kunnen tegen de mods van de community. Binnen twee dagen staat er in de Steam Workshop een betere database met namen en rugnummers zoals je deze ook in het echte peloton terugvindt. Je kunt je daarom afvragen of het geld en de tijd die is geïnvesteerd in het verkrijgen van licenties niet beter in de gameplay of het oplossen van bugs gestopt had kunnen worden. De game blijft vol met fouten zitten. Het gaat van kopmannen die zich aan de voet van een slotklim al helemaal leeg rijden tot aan een kleine wedstrijd in Noord-Nederland waar opeens alle grote namen uit het wielrennen verschijnen. Onderhand heb ik de hoop ook opgegeven dat we ooit nog een nieuwe engine gaan zien.

Zolang de ontwikkelaar zich blijft richten op licenties in plaats van bugs en de game elk jaar slechts mondjesmaat bijwerkt, is het nieuwe deel van PCM elk jaar weer niet meer dan een veel te dure patch.