Nieuwe werelden ontdekken in Sonic Frontiers

Gotta go fast

Paul Schulte op 21 december 2022

Onze blauwe egel is terug in een open wereld

Na een periode van anonimiteit keert onze favoriete blauwe egel weer terug. Dit keer neemt Sega een grote trukendoos mee en probeert de ontwikkelaar verschillende konijnen uit hoeden te toveren. Krijgt Sega een staande ovatie of worden de vers geplukte tomaten al in de aanslag gehouden?

Op 31 mei 2022 werd de eerste trailer van Sonic Frontiers onthuld. Ik kreeg destijds een Breath of the Wild-gevoel bij de game. Met mooie pianomuziek, open velden en indrukwekkende actiescènes werd ik behoorlijk nieuwsgierig gemaakt naar wat Sega ons zou brengen in november van dit jaar. Zo episch als The Legend of Zelda: Breath of the Wild is Sonic Frontiers zeker niet, maar het brengt met een open wereld en klassieke race-levels wel een game die een nieuwe snaar raakt in de Sonic-franchise.

Sonic to the rescue

Het verhaal van Sonic Frontiers is niet heel ingewikkeld. Je gaat met je team bestaande uit Sonic, Tails en Amy op reis naar Starfall Islands en daar ga je op zoek naar de Chaos Emeralds. Alles lijkt volgens plan te gaan, maar Sonic en zijn team worden uit het niks geteleporteerd naar een Cyber Space-dimensie. Sonic weet te ontsnappen, keert terug naar Starfall Islands en hoort bij aankomst een geheimzinnige stem die over een quest vertelt om zijn teamleden te redden. Daarvoor dient hij het tegen Titans op te nemen en deze te verslaan. Sonic is de beroerdste niet en gaat dit avontuur met overtuiging aan.

Sonic Frontiers is een open wereld-game met een kleine twist. De eilanden waar Sonic zich op vertoeft, zijn groot en hebben ieder een eigen thema. Elk eiland, de zogeheten Hub wereld heeft een thematische racebaan met de bijbehorende vijanden, loopings en versnellingsplatformen die karakteriserend zijn voor echte Sonic-liefhebbers. De eilanden voelen in het begin gebrekkig en kil, maar maak je geen zorgen: dit is de bedoeling. Je dient namelijk door middel van uitdagingen en baasgevechten het eiland uit te breiden. Met korte missies zoals een race tegen de klok of een obstakel-uitdaging herstel je dan gedeeltes op de kaart, maar ook railsystemen. Hoe meer uitdagingen je voltooit, hoe meer railsystemen je vrijspeelt en hoe sneller je portalen vrijspeelt, zodat je tussen verschillende eilanden kunt reizen. Er zijn dan twee verschillende portalen, namelijk de rode en de paarse. De rode portalen brengen je naar de welbekende Sonic levels, waarbij je zo snel mogelijk een parcours moet doorkruisen binnen een bepaalde tijd. De paarse portalen brengen je naar Big the Cat. Bij Big kun je na een aantal hectische levels ontspannen en lekker gaan vissen.

Control movement

Ondanks de open wereld en de vrijheid die daarbij past, word je als speler toch redelijk beperkt in de controle over Sonic. De camera-instelling in combinatie met de soms onverwachte bewegingen van Sonic zorgen ervoor dat je nooit volledige controle hebt over je blauwe egel. Dit leidde bij mij geregeld tot frustraties, want perfectionist als ik ben, wilde ik maximale scores halen. De gebrekkige controls doen op momenten afbreuk aan de algehele ervaring en de opbouw van de spelwereld.

Naast de onwennige controls lijkt de Sonic soms daadwerkelijk sneller te zijn dan het spel aankan. De visuele pop-ins komen vertraagd op gang. Hierdoor heb je pas laat in de gaten dat je tegen een railsysteem, vijanden of andere grote objecten aanloopt.

Klassiek Sonic

Zoals al eerder beschreven zijn naast de ontdekkingsmogelijkheden in de open wereld de welbekende en klassieke Sonic levels aanwezig in Sonic Frontiers. Het doel van deze levels is om binnen een bepaald tijdsbestek zo snel mogelijk parcours te voltooien waarbij je extra uitdagingen kunt behalen door meer gouden ringen te verzamelen of geheime routes te ontgrendelen. Sega heeft ervoor gekozen om dit in een vernieuwde 3D omgeving af te laten spelen, waarbij wederom de controls en camerawerk wat te wensen overlaten. Echter zijn er ook meerdere tweedimensionale levels en die zijn dan weer om van te smullen. Het ontwerp van deze levels zijn goed en het loont je in deze gevallen om de levels vaker te spelen. Bij een goede uitvoering kun je met volle vaart door de tweedimensionale wereld heen vliegen, wat toch een machtig gevoel geeft.

Sega heeft duidelijk op alle vlakken proberen te vernieuwen en als het aankomt op een originele insteek voor een avontuur met de egel, dan is de missie geslaagd. Alleen zijn er nog veel gebreken waaraan gewerkt moet worden wil het echt een succes gaan worden in de toekomst. Sonic Frontiers is een voorzichtige stap richting een toffe, nieuwe generatie Sonic games, maar wel een die voorlopig nog niet de meters maakt die je verwacht.

• De nieuwe insteek van Sega voelt fris aan

• De gebrekkige controls
  • Gevechten voelen te simpel aan