Nebuchadnezzar

Indiecator
Robert Zomers op 2 maart 2021
Nebuchadnezzar

Kijken wie de grootste tempel heeft

Fans van het citybuilder-genre houden van problemen. Of het nu files, werkloosheid of probleemwijken vol met dieven zijn: de innerlijke urban planner en socioloog komt bij dit soort spelers snel bovendrijven om deze problemen op te lossen. Dat zorgt er helaas ook voor dat citybuilders vaak hard werken zijn, terwijl je soms gewoon wilt relaxen en een beetje wilt bouwen. Dat geldt niet voor Nebuchadnezzar van Nepos Games. Deze game laat je lekker achterover leunen terwijl je inwoners metershoge tempels voor je bouwen.

Nebuchadnezzar is een klassieke citybuilder waarbij je moet denken aan games als Caesar of Pharaoh. Zowel voor de grafische stijl als de gameplay heeft ontwikkelaar Nepos Games veel inspiratie gehaald uit deze citybuilders van vroeger. Nu heeft Nebuchadnezzar meteen al een streepje voor, want in plaats van de inmiddels welbekende Egyptische of Romeinse setting, begeven we ons in het oude Mesopotamië. Dat betekent irrigatiekanalen, historische locaties als de oude stad Ur en misschien nog wel het belangrijkste: ziggurats.

De koning van Uruk als tutor

Mocht je nu geen idee hebben wat een ziggurat is: geen zorgen. Nebuchadnezzar heeft op dit moment alleen nog een campaign-modus en dit is meteen ook een tutorial die je stap voor stap uitlegt hoe het eraan toe gaat in de game. Als uitlegger heeft Nepos Games niet gekozen voor koning Nebukadnezar, maar voor de legendarische koning Gilgamesj.

Hij is de hoofdpersoon in het gelijknamige epos, dat een van de eerste overgeleverde literaire werken is. Voor je flashbacks krijgt naar saaie geschiedenislessen op de middelbare school, wees gerust: Gilgamesj legt je alleen uit hoe je een stad moet bouwen en zal je niet vervelen met zijn eigen levensverhaal (al kan ik elke geschiedenisnerd aanraden het Gilgamesj-epos een keer te lezen).

Op het moment van schrijven is er nog geen vrije bouwmodus in de game aanwezig en kun je alleen de missies uit de campaign doen. Nu was het wel fijn (en voor mij ook noodzakelijk) om alle verschillende elementen en opties goed uitgelegd te krijgen. Daardoor heb ik de vrije bouwmodus nog niet echt gemist. Om de game langer dan een uurtje of zes leuk te laten zijn, zal deze modus wel essentieel zijn. Gelukkig staat dit volgens de ontwikkelaar bovenaan het lijstje van aankomende features.

Alle tijd van de oude wereld

Dat is maar goed ook, want Nebuchadnezzar is heerlijk om te blijven spelen en is typisch zo’n game waarbij het opeens twee uur ’s nachts is als je niet oplet. Dat is meestal een goed teken bij een citybuilder en dat geldt ook voor deze game. Wat daarbij vooral fijn is, is dat de game heel relaxed is. Er zijn geen grote rampen, files of andere plotselinge bedreigingen waar je op moet reageren. Het gaat er allemaal vrij gemoedelijk aan toe in het oude Mesopotamië.

Bij het bouwen van een nieuwe stad begin je op je gemak met het aanleggen van de eerste productielijnen, om van bijvoorbeeld graan gebakken broden te maken. Deze moet je dan vervolgens via markten verspreiden door je woonwijken, want in tegenstelling tot de meeste vinexwijken in Nederland, wordt er in het oude Mesopotamië wél aan de deur gekocht. De routes van de kooplui stippel je ook zelf uit, waardoor je op een eenvoudige manier precies kunt regelen waar je geproduceerde goederen terechtkomen.

Door de afwezigheid van tijdsdruk en de eenvoudige, maar effectieve controle over de kleinste details in je stad, heb je constant het gevoel dat je de controle hebt. Dat betekent dat je niet tot 02:00 uur in de nacht aan het spelen bent om een hopeloos fileprobleem op te lossen (ik kijk naar jou, Cities Skylines), maar omdat je druk bent om bakstenen te produceren voor een extra laag op je ziggurat-tempel. Tempels die je trouwens helemaal zelf kunt vormgeven als je daar zin in hebt.

Voor de geoefende citybuilder biedt Nebuchadnezzar mogelijk wel wat te weinig uitdaging. Het is een hele relaxte game en misschien niet diepgaand genoeg voor de speler die elke graankorrel wil micromanagen. Toch denk ik dat zelfs de meest fanatieke speler af en toe zin moet hebben in niet te veel gezeur en gewoon mooie irrigatiekanalen wil aanleggen voor een megadadelboerderij.