MotoGP 20

Twan Alofs op 11 mei 2020
MotoGP 20

Kun je met een valse start nog een goed resultaat behalen?

Normaliter verschijnen de licentiegames van MotoGP en Formule 1 tijdens het lopende seizoen. Hierdoor weet de ontwikkelaar een beetje hoe de verhoudingen tussen de teams zijn en wordt er een goed gebalanceerde game gemaakt. Dit seizoen is het voor beide disciplines helaas anders. Door de huidige crisis komen de games al uit, nog voordat er ook maar een meter is gereden. Hebben de games hieronder te lijden of valt het allemaal mee? We zochten het voor je uit in MotoGP 20.

Eigenlijk is het een mooi stukje service naar de fan toe. Nu zij Rossi, Marquez en Dovizioso niet in het echt kunnen zien, kunnen ze er wel virtueel het asfalt mee betreden. Toch is daar ook meteen wat geks mee aan de hand. De MotoGP-games komen normaal gesproken pas uit in juni, maar dit jaar verschijnt MotoGP 20 al in april. Ontwikkelaar Milestone heeft aangegeven dat tussen nu en eind juni de game nog aangevuld wordt. Hierdoor is de game op dit moment dus nog niet compleet.

Ontbrekende onderdelen

Het is een rare gewaarwording, een game die niet helemaal af is voor de volle prijs verkopen. Begrijp me niet verkeerd, de game is voor 90% af en de mechanics werken zoals ze moeten werken, dus qua gameplay heb je er geen hinder van. Zaken die nog toegevoegd moeten worden zijn het MotoE-kampioenschap, de Red Bull MotoGP Rookies-cup, updates voor het MotoGP, Moto2 en Moto3 kampioenschap en updates voor de liveries van de motoren. Precies die updates voor MotoGP, Moto2 en Moto3 zijn de reden dat  de schoen wringt.

Zonder die updates mist er namelijk allerlei informatie. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan de afbeeldingen van de rijders. Wanneer je nu in de carrièremodus een rivaliteit hebt met een coureur, dan zie je in de menu’s alleen maar zijn helm. In eerste instantie dacht ik dat deze foto’s nog niet beschikbaar waren, maar een korte speurtocht op de officiële site van MotoGP liet zien dat deze afbeeldingen allang bestaan. Waarom ze niet zijn toegevoegd is mij dus een raadsel. Verder is het ook vreemd dat ze bij de game, in bijvoorbeeld de PlayStation-Store, niet aangeven dat bepaalde content later pas wordt toegevoegd. Hier kom je dus pas achter tijdens het spelen als je het spel al hebt gekocht.

Lastig om op te stappen

De game kent zoals elke racegame standaard onderdelen. Zo is het hier ook mogelijk om een eigen Grand Prix-weekend (of meerdere achter elkaar) te organiseren, is er een time trial-modus en ontbreekt natuurlijk de online multiplayer niet. Toch is de grote blikvanger van de game de carrièremodus.

Deze modus zit ontzettend goed in elkaar, maar kent wel een aantal opstartproblemen. Deze problemen worden vooral veroorzaakt doordat de game helemaal niks uit zichzelf uitlegt. Door op R3 te drukken, krijg je bij sommige schermen hints. Dit wordt echter nergens uitgelegd en in het begin loop je vooral zelf wat aan te rommelen met je data engineer en personal manager. Ik had soms werkelijk geen idee wat nou handig was om te doen. Dat is ontzettend vervelend omdat je wel graag zo snel mogelijk je motor wilt upgraden.

[image_with_animation image_url=”28928″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Het is een rare gewaarwording, een game die niet helemaal af is voor de volle prijs verkopen.

Wanneer je eenmaal hebt uitgevogeld hoe het werkt, valt er een hoop plezier te halen uit het ontwikkelen van je motor. Het is duidelijk te merken dat de wegligging van je motor beter wordt naarmate je deze verder blijft ontwikkelen. Waar je in het begin van het seizoen bijvoorbeeld nog weleens moeite kunt hebben met langzame bochten, kan het door de upgrades ook maar zo zijn dat je daar later in het seizoen je voordeel uit haalt.

Het is natuurlijk niet nieuw in racegames om je progressie zo te onderhouden, maar MotoGP 20 voert het wel echt goed uit. Elke ontwikkeling heeft impact. Daarbij word je gedwongen om te kiezen tussen verschillende upgrades. Hierdoor is het belangrijk dat je echt leert om je motor goed te begrijpen. Hoe beter je dat doet, hoe sneller je door kunt ontwikkelen. Als je eenmaal een goede motorfiets hebt ontwikkeld, zorgt het er ook voor dat je aan het eind van het seizoen bij je team wilt blijven en geen snelle overstap maakt naar een (op papier) beter team.

Of nouja, beter. Ook hier ontbreekt er helaas veel informatie voor de speler. Persoonlijk ken ik de MotoGP-teams allemaal wel, maar wat er in de Moto 2 en Moto3 rijdt en hoe goed deze teams normaal gesproken zijn… Tja, zeg het maar. Het was handig geweest als je daar wat meer informatie over krijgt. Deze informatie krijg je namelijk wel te zien als je een los Grand Prix-weekend organiseert. Het is daarbij ook niet helemaal duidelijk of je bij een daadwerkelijk bestaand team tekent of dat het een door Milestone ontwikkeld team is.

[image_with_animation image_url=”28921″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Aanrommelen

Nu we het daar toch over hebben: Milestone geeft spelers de mogelijkheid om een eigen team te maken. Je kiest je motor, geeft hem de kleuren, ontwerpt de pakken van je rijders, kiest je sponsoren en ga zo maar door. Het jammere is dat je dit team niet kunt kiezen in je carrièremodus. Nadat ik dus een half uur had lopen aanrommelen om een toffe motorfiets te ontwerpen met een net motorpak, kon ik er vervolgens niks mee. Racen in een losse Grand Prix is mogelijk, maar je wilt juist met je eigen motor furore maken in de carrièremodus.

Een ander raar punt is de creatie van je eigen coureur. Je kunt hierbij kiezen uit een aantal vooraf ingestelde avatars en kunt daarbij ook meteen de accenten van zijn pak uitzoeken. Tot dusver niks geks. Vervolgens mag je een startnummer en een bijnaam kiezen. Voorheen kon je altijd een nummer en naam ingeven en een lettertype uitkiezen. Dit behoort in MotoGP 20 helaas niet meer tot de mogelijkheden. Je kiest uit een stuk of vijftien vooraf gemaakte namen en nummers. Mocht je toch iets anders willen, dan moet je met de sticker editor aan de slag en moet je zelf op een omslachtige manier maar een bijnaam in elkaar knutselen.

[image_with_animation image_url=”28926″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Valse start

Hierdoor krijgt de game, vooral in het begin, een wat rare vibe. Het wordt je allemaal erg moeilijk gemaakt terwijl dat eigenlijk onnodig is. Een simpele tutorial en het kiezen uit drie lettertypes had vrijwel alle frustratie weggehaald. De game maakt hierdoor een valse start en dat is zonde. Toch zorgt deze valse start niet direct voor een slecht resultaat.Wie namelijk moeite doet om door het begin heen te ploeteren, krijgt er wel een mooie game voor terug. Zoals ik tot nu toe in al mijn artikelen over motorracegames heb gezegd: motorrijden is geen autorijden. Het klinkt wellicht stom, maar daar moet je echt in allerlei opzichten rekening mee houden.

Zo moet je eerder beginnen met sturen omdat je je gewicht moet verplaatsen, veel meer rekening houden met accelereren en je veel bewuster zijn van de coureurs om je heen. In Project Cars overleef je een kleine touché vaak nog wel, maar in MotoGP 20 is dat funest. Bij het minste of geringste word je van je motor gewipt. Gelukkig heeft de game een rewindfunctie en het mag gezegd worden: het vallen van je motor ziet er echt spectaculair uit. De camera schakelt over naar een soort crashcam op je motor zodat je in detail kunt zien hoe je van je motor af wordt geworpen. Blijf je toch liever op je motor zitten, lees dan onze tips in ons eerdere artikel over MotoGP 20.

Terug naar toen met de 'Historic Mode'

Een ander onderdeel van de game waar Milestone hoog op inzet is de ‘Historic Mode’. In deze mode krijg je uitdagingen waarmee je geld verdient om 46 klassieke rijders en 43 klassieke motorvoertuigen te verdienen. Je zou verwachten dat je dan ook historische races naspeelt, maar niets is minder waar. Je rijdt  willekeurig geselecteerde races en met je eindresultaat verdien je geld. Hiervoor kan je dan weer rijders kopen en deze kun je inzetten in een losse Grand Prix. Hierdoor voelt het geheel meer als een slap aftreksel dan een volwaardige game modus. Doordat je op willekeurig geselecteerde banen rijdt, is dit voor nieuwkomers ook geen ideaal beginpunt van de game.

MotoGP 20 bevat namelijk voor autoracefans veel onbekende banen. Het MotoGP-seizoen bestaat uit twintig races en slechts drie van deze circuits zitten bijvoorbeeld in een Formule 1-game. Hierdoor moet je alle circuits leren kennen. Samen met een ietwat onwennige besturing in het begin, zorgt het ervoor dat je wat voorzichtig (lees: langzaam) rondrijdt op de banen. Daar kan de game natuurlijk niks aan doen, maar het draagt wel bij aan een wat hogere moeilijkheidsgraad, helemaal in het begin. Als je het eenmaal onder de knie hebt, dan krijg je ook respect voor de banen. Sommige circuits zijn zo tof dat ik hoop dat ze ooit hun weg vinden naar autoracegames. Denk hierbij aan het circuit van Argentinië, Mugello (waar ze de sfeer van de thuisrace van Valentino Rossi perfect simuleren) en natuurlijk ons eigen TT Circuit in Assen.