Marvel’s Avengers

Jordy Nieuwenhuis op 10 september 2020
Marvel’s Avengers

Looter shooter met Marvel’s superhelden

Ik ben zo’n nerd die je meestal enkel in films tegen komt. Gamen? Jep. Films? Ook jep. Comics? Sowieso. Ik ben dus eigenlijk precies de doelgroep om helemaal fan te zijn van de Marvel Cinematic Universe (MCU). Hoewel Crystal Dynamics met Marvel’s Avengers besloten heeft om een eigen verhaal binnen de wereld te creëren en dit verhaal niks te doen heeft met de MCU, nam ik de hype toch een beetje mee naar de game. Na het spelen van de bèta was ik helemaal klaar om mezelf in de superhelden wereld te gooien.

Hoewel ik fan ben van de hele wereld van Marvel, is er nog iets dat meespeelt waardoor ik extreem veel zin had in deze titel. Crystal Dynamics wil de superhelden namelijk meenemen naar het looter-shooter genre. Met dik 1000 uur in games als Destiny 2 (waar ik ook gewoon trots op ben, dat beloof ik je), kan ik zeggen dat dit genre helemaal mijn dingetje is. Ik was daarom benieuwd hoe dat zou uitpakken wanneer je speelt als Iron Man, the Hulk en andere personages.

A-day? Eerder doomsday

Marvel’s Avengers begint heel rustig, de wereld is immers nog op orde. In de rol van een jonge Kamala Khan verken je A-Day, een dag die speciaal is opgezet voor fans van de Avengers. Je kunt de boel op je eigen gemak verkennen en kennismaken met de Avengers die ook op die dag aanwezig zijn. Uiteindelijk vindt er een ceremonie plaats, maar helaas kan deze niet tot het einde doorgaan. Terwijl Tony Stark een speech geeft, ontploft er in de verte iets op de Golden Gate Bridge. Het is dan ook geen verrassing dat de Avengers er meteen op af gaan.

Wat volgt is een kleine tutorial waarbij we even kort kennismaken met alle helden en hun manieren van vechten. Je zit meteen in het verhaal dankzij het uitstekende motion capture en voice over werk. De helden komen natuurlijk over en de emoties druipen van de gezichten. Hoewel de helden uiteindelijk wel de dag redden, moet de regering rekening houden met een fikse lading collateral damage. De reactor van het schip, de Chimera, draait op de substantie Terrigen. Deze reactor ontploft tijdens de gevechten en daarmee krijgt een grote hoeveelheid mensen in de buurt superkrachten en de explosie zelf zorgt dat half San Francisco onbewoonbaar wordt. De Avengers gaan uit elkaar en duiken onder.

We spoelen vijf jaar verder en de wereld staat compleet op de kop. Nog steeds in de schoenen van Kamala Khan, die ook krachten heeft gekregen van de ontploffing, verkennen we deze wereld. Mensen met krachten worden als Inhumans bestempeld en afgevoerd. Het lijkt een beetje op de praktijken uit de tweede wereldoorlog en de shit is dan ook flink aan. Kamala laat het er echter niet bij zitten en wanneer ze bewijs in handen krijgt dat duidelijk maakt dat de Avengers erin zijn geluisd, gaat ze naar hen op zoek.

[image_with_animation image_url=”32063″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Level up, nieuwe krachten

Als je net begint, speel je enkel als Kamala die op dat moment nog niet heel veel voorstelt. Zoals je waarschijnlijk al wel had zien aankomen, blijft dit niet de gehele game zo. Naast het feit dat we ook als de bekende Avengers mogen knokken, worden de helden waarmee je speelt ook beter door levelen en uitrusting. Na het stijgen van een level krijg je een skillpoint waar je diverse aanvallen mee kunt vrijspelen.

Het verdelen van de skillpoints is lekker standaard zoals je van vele games kent. Als we het hebben over uitrusting is dat wel een ander verhaal. Naast het hebben van een level, hebben onze helden ook te maken met een Power Level. Deze bepaalt veel meer of je klaar bent voor een specifieke missie, omdat met je Power Level wordt aangeduid hoe moeilijk deze is. Je Power Level kun je upgraden met betere uitrusting, die je door de levels heen in kistjes kan vinden of als beloning kan krijgen voor het uitvoeren van een missie.

Nu is het niet enkel een kwestie van betere uitrusting vinden, je kunt deze namelijk ook upgraden. Sommige onderdelen die je vindt, en dan met name de meer zeldzame stukken, bevatten extra perks. Ze beschermen bijvoorbeeld tegen een bepaalde vijand of maken je aanvalskracht beter. Die wil je natuurlijk wel zo lang mogelijk relevant houden. Je kunt dan op een simpele manier, met één druk op de knop (ervan uitgaande dat je de juiste resources hebt verzamelt), je uitrusting upgraden. Je Power Level is compleet gebaseerd op de uitrusting die je aan hebt.

[image_with_animation image_url=”32051″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Knokken tot je een ons weegt

Het vechten werkt ontzettend lekker. De knoppen die je moet gebruiken voelen heel natuurlijk en daardoor lukt het je direct het uiterste uit een personage te halen. Wel heeft elk een eigen manier van doen. De Hulk is natuurlijk super sterk, maar niet heel erg mobiel. Het tegenovergestelde geldt juist weer voor Black Widow: heel snel, maar vrij zwak. Het verhaal stimuleert je om met diverse personages te spelen, ook voor de verbetering van uitrusting. Het duurt echter niet lang voor je een voorkeur hebt.

De groei van de personages is goed uitgewerkt. Ze beginnen allemaal met wat basis moves, maar zonder hun eer als een echte Avenger te verliezen. Upgraden is wel echt belangrijk als je jouw favoriete held wat meer gevechtsopties wilt geven. Elk van deze nieuwe moves sluit prima aan op het basismodel en dit zorgt ervoor dat je niet de meest rare knoppencombinaties in je hoofd moet stampen om zo die ene move te herhalen.

Wat ik toch ook nog even wil benoemen is dat ik het erg leuk vond om kennis te maken met Kamala Khan, aka Ms. Marvel. De ‘standaard’ helden hebben natuurlijk op allerlei vlakken hun charmes, maar het was leuk om eens niet met een van de standaard helden te vechten. Ze is heel erg enthousiast en ik mocht haar al nadat ze drie zinnen had gezegd. Een welkome toevoeging aan het team.

Loot, shoot, repeat

Nu kun je jouw personages wel uitgebreid gaan upgraden voor de singleplayer, maar bovenstaande punten komen toch voornamelijk tot zijn recht wanneer je andere dingen gaat doen. Het eerste gedeelte van het verhaal loopt chronologisch en je hebt niet veel vrije keuze. Wanneer je eenmaal op de Chimera aanbeland bent, verandert dit. Je maakt daar kennis met de War Table, waar je voortaan je missies vandaan haalt. Nu kun je daar verder gaan met de singleplayer, maar er zijn ook eindeloos andere opties.

Zo kun je infiltratie missies doen, je uitleven in de HARM (Holographic Augmented Reality Machine) room waarin je allerlei vijanden in golven van je af moet knokken of gewoon missies kan doen waarbij je de vijand een kopje kleiner maakt. Veel van deze missies kun je samen doen en dat heb ik dan ook veelal gedaan met mijn eigen vrouw (die behoorlijk vloekt als ze een potje verliest overigens). Wanneer je een level met iemand samen doet, valt het misschien niet heel direct op omdat je het samen leuk hebt. Helaas is het namelijk zo dat er wel eindeloos veel levels zijn, maar ze lijken veel op elkaar waardoor je op gegeven moment ervaart dat je hetzelfde doet met alleen een ander jasje aan.

Dit valt ook een stuk minder op als je nog met het verhaal bezig bent. De missies lijken als een soort boom vertakking uit de grond te komen, als je er met één klaar bent krijg je er weer een paar voor terug. Nadat je het verhaal uitgespeeld hebt, blijf je met de repetitieve missies zitten en dat is toch wel een flinke teleurstelling.

[image_with_animation image_url=”32060″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Jammer, jammer

Marvel’s Avengers doet behoorlijk wat dingen goed, maar heeft ook echt zijn eigen negatieve dingen. De repetitiviteit is er daar één van. Verder bevat de game visueel behoorlijk wat mankementen en de camera werkt ook niet altijd even soepel mee. Frame drops die nog net niet naar 0 zakken tijdens intense gevechten, personages die deels in de grond staan of zwevende vijanden zijn aan de orde van de dag. Dit kun je misschien wel achter je laten als de rest perfect is, maar wanneer je er een opsomming van kan maken is het voor de ontwikkelaar misschien verstandig er nog eens naar te kijken.

Zo ook de uitrusting. Dat je een armband voor Kamala vindt die beter is, dat klinkt logisch toch? Klinkt het ook nog zo logisch dat je een compleet nieuwe ruggengraat vindt voor de Hulk die beter is dan zijn huidige? Nee, dat maakt de zaak toch net iets anders. Ik wist namelijk niet dat de wereld bezaaid was met lichaamsdelen die zo voor het oprapen waren.

Daarnaast zorgt de uitrusting niet voor een ander uiterlijk, maar zijn het de skins die dat voor je doen. Een aantal van deze skins zijn te verdienen tijdens het spelen, maar het gros zul je moeten kopen met credits. Deze credits zijn te verdienen tijdens het spelen. Daar mag je wel gerust een dagje grinden voor neerleggen als je één van de duurdere skins wilt kunnen betalen. De duurste skin die ik ben tegen gekomen in de store kost om en nabij 14 euro. Nee, voor zulke grote bedragen dat je bij het woord MCU eerder denkt aan Microtransactions Cosmetic Universe dan aan de echte betekenis.

[image_with_animation image_url=”32062″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Jongleren met portemonnees

Ik had heel erg veel zin in deze game en ik kan niet ontkennen dat ik me behoorlijk vermaakt heb met de titel. Toch is het niet alles waar ik op hoopte en ik kijk dan ook met gemengde gevoelens naar mijn favoriete superhelden. Ik had simpelweg meer van de game verwacht en hoop dat Crystal Dynamics nog eens kritisch naar de game kijkt en nog wat gaat tweaken om de grind wat minder te maken en grafisch nog een beetje te poetsen. Ik keek er naar uit om na het verhaal los te gaan op het grinden (wel in mindere mate dan nu nodig is) en upgraden van uitrusting en eerlijk gezegd weet ik nu dus even niet wat ik moet doen met mijn leven.

Dit maakt mij wel benieuwd naar wat de ontwikkelaar nog van plan is met de game. Games als deze zijn gemakkelijk aan te vullen met meer missies en helden, we weten al dat Hawkeye er binnenkort aan komt. Verder ben ik dan wel benieuwd wat Crystal Dynamics nog meer voor ons in petto. Wel hoop ik dat ik om mee te kunnen doen met alle nieuwe dingen, niet mijn complete portemonnee naar de ontwikkelaar hoef te gooien.