Gran Turismo 7 (PS4)

Robert Zomers op 10 maart 2022
Gran Turismo 7 (PS4)

Een ode aan uitlaten, spruitstukken en alles wat met auto’s te maken heeft

Het is bijna tien jaar geleden dat er een volwaardige Gran Turismo-game verscheen. De franchise sloeg bijna een hele generatie consoles over, ware het niet dat er een online uitstapje werd gemaakt met Gran Turismo Sport. Dit is slechts een uitstapje, omdat Gran Turismo 7 laat zien hoe een volwaardige racegame van het hoogste niveau eruit hoort te zien.

Het is feitelijk niet helemaal juist om te schrijven dat de hoofdserie van Gran Turismo de PlayStation 4 helemaal overslaat. Gran Turismo 7 is namelijk ook te spelen op de PlayStation 4. Uiteraard is de superieure versie op de PlayStation 5 te ervaren, maar helaas heeft ondergetekende nog altijd geen PlayStation 5 weten te bemachtigen.

Dat doet best wel een beetje zeer als je de PlayStation 5-screenshots ziet van de game, maar het gaf mij wel de ‘unieke’ kans om een PlayStation 4-review te schrijven over de game. Althans, dat hou ik mezelf maar voor. Al ben ik er daardoor wel achtergekomen dat het allesbehalve een straf is om Gran Turismo 7 op de PS4 te spelen.

PlayStation Showcase trailer van Gran Turismo 7

Auto’s als kunstvorm

Polyphony Digital koppelt auto’s het liefst aan klassieke muziek, om zo de schoonheid van de voertuigen die centraal staan in hun game te benadrukken. Dat begint al bij het installeren van de game van ruim 100GB. Je kunt tijdens de installatie een kleine minigame spelen waarin je op de muziek rondjes in klassieke wagens rijdt. Rij in een Alpine op klassieke muziek over een legendarisch circuit of in een oude Nissan over een Japanse autoweg dwars door Tokyo terwijl er hiphop door de speakers schalt. De toon is meteen gezet. Dit is geen game voor arcadebarbarbaren, Gran Turismo 7 is bedoeld voor de echte connaisseur.

In deze game is het niet de bedoeling dat je zo snel mogelijk in een zo groot mogelijke asobak computergestuurde tegenstanders van de wegduwt omdat je te beroerd bent om het rempedaal in te drukken. Nee, in Gran Turismo 7 ga je zelfs met je net aangeschafte middenklasse hatchback eerst naar de ‘scape’ film-modus om je nieuwe aanwinst van alle kanten te kunnen bewonderen. En nu hoor ik je denken: allemaal leuk, maar dan gaan we daarna wel lekker scheuren op een circuit, toch? Fout. De echte autoliefhebber gaat eerst langs het koffiezaakje van Luca om daar verder te filosoferen over de vorm van spatborden en de romantiek van dashboardleer. Natuurlijk komen we niet alleen bij Luca voor de koffie en de filosofie. De beste man heeft ook leuke uitdagingen om nieuwe kunstobjecten op de kop te tikken.

Voordat je banden het asfalt van een circuit raken ben je als je alle gesprekken en introfilmpjes doorloopt een goed halfuur verder en precies deze eerste dertig minuten geven goed weer wat de game wil overbrengen: autoliefhebberij gaat niet over de snelste rondetijden, het gaat om de passie en liefde voor de automobiel en alles wat daarbij komt kijken.

De occasions en licenties zijn terug

De tweedehands automarkt is terug in de game en niemand minder dan Andi helpt je bij het uitzoeken van de juiste wagens. Andi rijdt van de commissie die hij daar oppakt waarschijnlijk een ordinaire BMW 5-serie, maar dat mag de pret van het speuren naar leuke tweedehands deals niet drukken. Al komen we hier ook meteen de optie tegen om onze portemonnee aan te vullen met echt geld. Hierdoor kunnen we ervan uitgaan dat Andi waarschijnlijk een BMW 7-serie rijdt.

Andi biedt uitkomst als je de opdrachten van Luca doorloopt, die de hoofdmoot van de singleplayercampagne zijn. Je moet namelijk menu’s van klassieke wagens zien te verzamelen. Dit kun je doen door races te voltooien, waarbij je de betreffende auto’s als beloning krijgt. De tweede optie is door ze tweedehands op de kop te tikken bij Andi. Mits je genoeg geld hebt natuurlijk, want je moet flink wat kilometers maken om een beetje credits te verdienen.

Dat heeft tot gevolg dat het ook even duurt voor je een auto nieuw gaat kopen, omdat je daar simpelweg de credits niet voor hebt. Helemaal als je races in de GT-klasse wilt rijden. Deze races speel je snel vrij als je de missies van Luca volgt, maar je kunt er pas aan deelnemen als je een GT4-wagen hebt en de verplichte licentie hebt behaald.

Gran Turismo 7 (PS4)

Een geweldige simulator met matige waterdruppels

De game beperkt je behoorlijk in het begin  in wat je allemaal kunt doen en iedereen zal de verplichte rondjes in een Toyota rijden, waar je grootouders normaal gesproken de boodschappen mee doen. Dat is niet zonder reden, want Gran Turismo 7 is allesbehalve een makkelijke game. Zelfs met de ideale lijn en remindicatoren aan ga je in snellere wagens al snel de bocht uit – zeker als je meer arcade racers gewend bent. Via de menukaarten en andere missies in de singleplayer word je goed uitgelegd hoe je een auto het best door de moeilijkste bochten van een circuit krijgt.

En dat zijn er nogal wat. Verdeeld over de drie regio’s Noord-Amerika, Europa en Azië, krijg je 34 circuits tot je beschikking. Uiteraard met klassiekers als de Nürburgring, Tsukuba Circuit en de Daytona International Speedway. Daarnaast zijn er fictieve circuits die we ook al eerder in Gran Turismo zijn tegengekomen, zoals de Tokyo Expressway en Dragon Tail. Bovendien zijn er op deze circuits weer allerlei variaties mogelijk, waardoor je bijvoorbeeld op de Daytona International Speedway een compleet ander circuit krijgt als de baan wordt omgelegd.

De races op deze circuits kunnen ook weer compleet anders aanvoelen als het weer of de tijd wordt aangepast. Je moet heel anders gaan rijden als er opeens een bak water uit de hemel valt of het langzaam donker wordt. Dat is niet alleen goed voor de afwisseling, maar maakt ook 24-uurs races een stuk interessanter.

Waterdruppels en oude mannen

Overigens is dit meteen het enige punt waarop ik tegen de limieten van de PlayStation 4 aanliep. Ik heb de game gespeeld op de originele PS4 en dus niet de Pro. Hierdoor merkte ik dat de weerseffecten wat te wensen overlaten in deze versie. Regendruppels zien er niet echt realistisch uit en opspattend water wordt als snel een grijze waas. Maar goed, als dat het enige is voor een game die er verder prima uitziet en bovendien op – zover het blote oog dit kan waarnemen – 60 fps draait, mogen we niet te veel klagen.

Het enige waar ik me wel echt aan heb zitten ergeren zijn de personages die de verschillende locaties en spelelementen kleur moeten geven. Ik noemde al even Luca en Andi, maar er zijn een tiental van dit soort mannen die je meenemen door de gameplay van de game. Echt alléén maar mannen. De enige vrouw die ik ben tegengekomen is Sarah en zij is, jawel, je assistent.

Het is maar een klein onderdeel en het zijn ook niet meer dan fotootjes in het spel, maar daarom is het des te meer frustrerend dat hier nul moeite is gedaan om de game iets meer representatie te geven. Dat geldt trouwens ook voor je avatar, want deze is standaard een man en dit kan niet worden gewijzigd. Gamen en racen is anno 2022 echt niet meer een (oude) mannen sport en het was fijn geweest als er tenminste een klein beetje moeite was gedaan door Polyphony Digital om te laten merken dat ze een moderne studio zijn.

Gran Turismo 7 (PS4)

De racesimulator voor de komende generatie

Ondanks het oude mannen-complex van de ontwikkelaar, kunnen we er niet omheen dat Gran Turismo 7 de meest brede racesimulator is. De diehard racers zullen misschien pleiten dat iRacing of Assetto Corsa realistischer is, maar die games halen niet de toegankelijkheid en variatie die Gran Turismo 7 te bieden heeft. De game neemt je bij de hand en brengt je de fijne kneepjes van het racen bij, terwijl je zelf het idee hebt dat je gewoon een heerlijk lesje in autogeschiedenis aan het volgen bent.

De stroeve en langdradige elementen als het behalen van licenties uit de vorige games zijn in dit nieuwe deel goed afgewisseld met wat meer spannende gameplay. Hierdoor is de singleplayer veel gevarieerder en leuker geworden. Daar komt bij dat het echt een knap staaltje werk is om deze gigantische game zo goed werkend te krijgen op de PlayStation 4. Als we eventjes niet denken aan de PlayStation 5-screenshots die we voorbij hebben zien komen, dan is dit een van de mooiste games die we hebben gespeeld op de PlayStation 4.

Het is bizar hoe Gran Turismo 7 is afgewerkt en is volgestopt met uren aan content en dan heb je daarna nog gewoon Gran Turismo Sport dat als multiplayeronderdeel is geïntegreerd in de game. Het is met grote voorsprong het meest complete virtuele feestje voor elke autoliefhebber. Als je geen raceplezier kunt halen uit Gran Turismo 7, dan heb je niets achter het stuur te zoeken.