Pokémon Sword en Shield: The Crown Tundra DLC

Stan van der Burg op 4 november 2020

Zo veel legendaries!

The Pokémon Company, Nintendo en Game Freak doen al jarenlang hetzelfde met de Pokémon-games: er worden twee versies van een game uitgebracht, met net andere Pokémon, en een tijdje later wordt er een derde, ‘completere’ versie uitgebracht van diezelfde generatie. Deze keer dachten de drie daar toch anders over. Het uitbreiden van de originele game hoeft niet als nieuwe game met een net andere naam, dat kan tegenwoordig als DLC! Zo ontstond het idee van de Pokémon Sword en Shield Expansion Pass, waarvan het tweede deel, The Crown Tundra, nu beschikbaar is.

Eerder besprak ik wat we konden verwachten van de The Crown Tundra DLC en bekeek ik de The Isle of Armor DLC. Ook deze DLC bevat een hoop ‘nieuwe’ oude Pokémon, nieuwe features en een nieuw verhaal. Ook is het in The Crown Tundra mogelijk om samen met andere spelers op avontuur te gaan in Dynamax Adventures. Zijn deze toevoegingen de moeite waard?

Welkom in de sneeuw!

Net als in The Isle of Armor stap je in de trein om uiteindelijk op de nieuwe locatie, The Crown Tundra, aan te komen. Deze keer is het echter geen eiland dat op je wacht, maar een besneeuwd gebied. Ook dit hele gebied is één grote Wild Area, waardoor je meteen na het introductieverhaaltje kunt gaan en staan waar je wilt. Er zijn weer een hoop oude bekende Pokémon toegevoegd die je kunt vangen, er zijn een hoop Max Raid Battles om in te vechten en natuurlijk zijn er weer genoeg andere, nieuwe dingen te doen.

Waar The Isle of Armor heel ruim en groot aanvoelt, is dat bij The Crown Tundra voor mij niet zo. Op de kaart is het gebied groter dan het eiland, maar alles voelt minder compleet. In afmetingen is The Crown Tundra dan waarschijnlijk ook wel groter, maar hele stukken afleggen zonder dat er veel gebeurt, geeft toch het gevoel alsof er iets mist. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat het eiland veel verschillende types gebieden had en The Crown Tundra eigenlijk alleen bestaat uit sneeuw en grasvelden.

[image_with_animation image_url=”33012″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Op avontuur in de Max Lair

Het verhaal van The Crown Tundra zit dan wel weer slim in elkaar. Zodra je met de trein aankomt op het station word je begroet door Peony, een oud-gym leader die nu graag op avontuur gaat met zijn dochter, en Peonia, de dochter in kwestie. Peonia zit niet zo te wachten op een avontuur met haar vader en ze gaat dan ook zelf op avontuur uit. Jij blijft met Peony achter en krijgt een aantal taken, waarmee het verhaal van start gaat.

Een van die taken is op zoek gaan naar Peonia. Zij bevindt zich in de Max Lair. Dit vormt meteen de introductie voor misschien wel de meest geliefde nieuwe functie in deze DLC: Dynamax Adventures. Het concept is simpel: jij gaat met andere spelers (of alleen met NPC’s) de Max Lair binnen. Jullie krijgen allemaal een Pokémon te leen en gaan de uitdaging aan. In verschillende Dynamax-gevechten baan je je een weg naar de grote eindbaas, waarbij je verslagen Pokémon kunt vangen. Een persoon in je team kan deze gevangen Pokémon inruilen met zijn huidige Pokémon om daarmee door te vechten. De eindbaas is altijd een legendarische Pokémon uit een van de eerdere generaties. Wanneer deze verslagen wordt, kun je hem vangen en het mooie: het vangen van deze legendarische Pokémon is altijd gegarandeerd.

Dit systeem is simpel en werkt heel fijn. Ondanks dat het nogal repetitief lijkt te zijn, valt dat best mee; iedere keer speel je met andere mensen en andere Pokémon en moet je uiteindelijk toch die legendarische Pokémon zien te verslaan. Ook kun je ervoor kiezen om een andere gevangen Pokémon mee te nemen uit de Max Lair. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je de legendarische al hebt: je weet van tevoren vaak niet welke Pokémon je tegen gaat komen en je kunt iedere legendary maar één keer meenemen uit de Max Lair. Al met al een goede plaats om flink wat uurtjes in te steken.

[image_with_animation image_url=”33009″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

De kroon op het verhaal

Een tweede taak is het volgen van het verhaal van Calyrex, de kroon-Pokémon. Dit is het hoofdverhaal van de DLC. Gaandeweg leer je Calyrex kennen: Calyrex staat in legenden bekend als The King of Bountiful Harvests, maar de bewoners zijn hem in de loop der jaren vergeten. Je vervult verschillende taken voor hem om de bevolking er weer aan te herinneren dat hij bestaat.

Ook help je hem zijn krachten terug te krijgen (waaronder door het vinden van zijn paard, een andere legendarische Pokémon). Zo help je hem om de bewoners weer te voorzien van een goede oogst en The Crown Tundra uiteindelijk een beetje beter te maken. Het verhaal zit goed in elkaar; je speelt er vrij makkelijk doorheen en het wordt niet langdradig, zonder dat het saai wordt en wat wil je nu nog meer?

De derde en vierde taak zijn vrij simpel: ga naar een grote boom om de Galarian legendarische vogels op te sporen of bezichtig oude ruïnes om kennis te maken met de bekende Regis en hun nieuwe Galarian toevoegingen Regieleki en Regidrago. Hoewel deze twee taken vrij simpel zijn, geven ze meteen karakter aan de omgeving. Daarnaast is het een mooie manier om ook deze legendarische Pokémon beschikbaar te stellen. Ook krijg je hier de vrijheid om zelf te kiezen welke taak je eerst uitvoert, waarmee alles nog net even vrijer aanvoelt.

[image_with_animation image_url=”33014″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Verdere toevoegingen

Naast de vele toevoegingen hierboven zijn er nog een aantal andere, kleinere zaken beschikbaar. Zo is er het Galarian Star Tournament, waarin je met een van de bekende personages in het spel de strijd aangaat tegen gym leaders en andere belangrijke personages. Ook is er natuurlijk weer een nieuwe PokéDex te voltooien, met heel veel Pokémon die fans bovenaan hun favorietenlijstje hebben staan. Ondanks dat hij niet nodig is voor het voltooien van de The Crown Tundra PokéDex: vergeet de nieuwe Galarian Slowking niet!

Verder is er de mogelijkheid om voetstappen op te sporen in The Crown Tundra (vergelijkbaar met de Digletts in The Isle of Armor, maar op de een of andere manier makkelijker) die je ook weer leiden tot een aantal legendarische Pokémon. Als je je dan bedenkt dat zelfs een kookpan op een eilandje je kan leiden tot een legendarische Pokémon, dan weet je dat The Pokémon Company, Nintendo en Game Freak er zeker van wilden zijn dat iedereen deze DLC aanschaft.