Pokémon Café Mix

Bianca van Steeg op 27 juni 2020
Pokémon Café Mix

Sweets voor Slurpuff

Een ding waar ik een hekel aan heb met dit warme weer: het is te warm om te denken en vaak ook te warm om echt te gamen. De hitte die uit mijn laptop komt is gewoon veel te veel. Daarom neig ik met deze tropische hitte liever naar een simpele breindode game op mijn telefoon en gelukkig heeft Pokémon daarvoor sinds kort een nieuwe optie uitgebracht.

Een week geleden, op 17 juni, heeft Pokémon de aankondiging gemaakt van Pokémon Café Mix: een simpele strategie-puzzelgame dat zowel op de telefoon als de Nintendo Switch gespeeld kan worden. Op 23 juni is het spel uitgebracht. Na een lange dag werken in de hitte besloot ik op de achtergrond een serietje aan te zetten en een beetje hersenloos koffie, thee en lekkernijen aan Pokémon te serveren.

Onechtelijk kind van Candy Crush en Pokémon

Het eerste wat me opviel is dat het spel aanvoelde als een opgehemelde versie van Candy Crush, met Pokémon-poppetjes in plaats van snoepjes. Ik zuchtte dan ook diep toen het erop leek dat ik net als bij Candy Crush gewoon een beetje vier op een rij moest gaan doen. Gelukkig kwam ik er snel achter dat dit toch wel wat anders in elkaar stak.

In Pokémon Café Mix moet je namelijk wel dezelfde Pokémon met elkaar verbinden, maar je hebt niet de limieten dat je maar één vakje opzij mag schuiven. Je kunt Pokémon over het hele bord verschuiven en verbinden, maar dat betekent wel dat alles eromheen  mee verplaatst. Hoe meer Pokémon je tegelijk verbindt, hoe groter de score en hoe meer het energiebalkje volloopt om je skill te gebruiken. Voor elke bestelling krijg je een bepaalde eis. Dit kan zijn het verzamelen van ingrediënten, een bepaalde score behalen of een bepaalde hoeveelheid van dezelfde Pokémon aan elkaar verbinden.

Deze skills zijn kleine simpele dingetjes die, wat ik tot nu toe heb gezien, in een bepaald gebied Pokémon weghaalt. Naarmate je de game verder speelt en meer tevreden klanten krijgt, krijg je ook steeds meer Pokémon die zich aanbieden om bij je te komen werken. Elke Pokémon heeft zijn eigen vorm van de skill en veel hebben ook hun eigen specialiteit. De skill verschilt per Pokémon in dat het weghalen van een grote hoeveelheid blokjes in andere richtingen gaat. Voor elke bestelling die je krijgt kun je een Pokémon kiezen om de bestelling te leiden. Als de specialiteit van deze Pokémon gelijk is aan wat de klant bestelt, krijg je het voordeel dat het energiebalkje sneller volloopt en je dus sneller je skill kunt gebruiken.

Simpel vermaak met precies genoeg uitdaging

Wat ik heel fijn vond is dat het spel totaal niet moeilijk was om onder de knie te krijgen. Je hebt niet de limieten dat Pokémon die je wilt verbinden per se naast elkaar moeten staan. Het enige wat je door moet hebben is hoe je elk ingrediënt moet verzamelen. Sommige ingrediënten kunnen alleen verzameld worden als je ze uit de grid haalt met een skill, weer anderen moet je in een mand zien te krijgen door alles wat tussen de mand en het ingrediënt zit weg te halen of je moet Pokémon laten verdwijnen naast een ijsblokje om het ijsblokje te slopen en vervolgens het ijsblokje voor je drankje te gebruiken. Vooral bij de eerste soort komt de specialiteit van Pokémon goed van pas, omdat je dan vaker de mogelijkheid krijgt om je skill te gebruiken.

Een nadeel aan het moeten gebruiken van skills vind ik wel dat je op sommige levels heel sterk het gevoel krijgt dat je meer bonussen móet kopen om het level te halen. Een bepaalde hoeveelheid van deze bonussen krijg je gratis, maar om er meer te krijgen moet je ervoor betalen. Zo gaat het al gauw lijken op een pay-to-win-game.

Een ander nadeel is met de ingrediënten die je in een mand moet krijgen. Zoals eerder genoemd kun je Pokémon over het hele bord verschuiven, maar er omheen verplaatst dan ook en vaak niet in de richting die je wilt. Hierdoor heb je vaak net een beurt extra nodig, wat je je niet altijd kunt veroorloven.

[image_with_animation image_url=”30303″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Chibi Pokémon

De graphics waren in het begin even wennen voor me, omdat er een hele andere stijl gebruikt wordt dan dat ik gewend ben van de originele Pokémon-games. Met de overdreven grote ogen en hoofden in vergelijking met de kleine lichaampjes heeft de game zeker wat weg van een chibi-stijl.

Nu ik er eenmaal gewend aan ben geraakt moet ik zeggen dat ik de Pokémon er ontzettend schattig uit vind zien. Ik denk dat deze stijl veel mensen zal aanspreken, zowel kinderen als volwassenen die misschien al langer Pokémon spelen.