MotoGP 21

Review
Twan Alofs op 22 april 2021
MotoGP 21

Rijd met de rem erop

Net als van FIFA, F1 en andere sportgerelateerde licentiegames verschijnt er ook van MotoGP jaarlijks een nieuwe game. De grote vraag daarbij is elk jaar weer of de games vernieuwend genoeg zijn om opnieuw tot aanschaf over te gaan. Ik zocht daarom voor je uit of MotoGP 21 de aanschaf waard is dit jaar of dat je het beter bij MotoGP 20 kunt houden.

MotoGP 20 was vorig jaar bij release een beetje een vreemde game. Zoals je kunt lezen in onze review waren we vorig jaar vooral verbaasd over de staat van de game bij release. Er ontbraken nog veel features in de game. Nu is dat op zich geen wereldramp als je daar als ontwikkelaar transparant over bent, maar wel wanneer je de game voor de volle prijs in de winkel legt zonder disclaimer dat bepaalde content later wordt toegevoegd. Hopelijk weet Milestone met MotoGP 21 die fout te voorkomen.

De ezel stoot zich…

Toch werd ik bij het spelen van MotoGP 21 direct al teleurgesteld. Wie de game koopt, ziet staan dat de game vijf verschillende bestaande raceklassen uit het huidige tijdperk bevat en een historische modus heeft. Ik heb de game van voor tot achter doorzocht, maar kan tot op heden enkel de MotoGP, Moto2, Moto3 en historische motoren vinden. De MotoE en MotoGP Red Bull Rookies Cup ontbreken volledig. Wellicht dat deze net als vorig jaar op een later moment worden toegevoegd, maar dat is op dit moment nergens aangegeven.

Vorig jaar ontbraken basale zaken, zoals foto’s van de coureurs, bij de MotoGP, Moto2 en Moto3 volledig. Deze zijn dit jaar gelukkig wel al vanaf dag één toegevoegd. Toch blijf je door het ontbreken van twee klassen wel met een nare smaak in je mond achter. Milestone had vorig jaar nog het excuus dat de release van de game flink naar voren was getrokken. Normaal verschijnt de game pas in juni, in 2020 al in april. Dat is dit jaar echter niet het geval.

[image_with_animation image_url=”36180″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Vallen, opstaan en weer doorgaan

Goed, qua content valt er dus wel het een en ander op aan te merken, maar hoe zit het dan met de vernieuwingen voor MotoGP 21? Deze zijn in de vorm van drie nieuwe features aanwezig. Een van de grootste aangekondigde features is de Bike Retrieval. Wie MotoGP wel eens op televisie kijkt, ziet de coureurs bij een valpartij snel weer naar hun motor sprinten om hem op te tillen en door te rijden. Viel je normaal gesproken in een MotoGP-game, dan werd je keurig netjes teruggezet op de baan.

Dit gebeurt niet meer in MotoGP 21. Wie nu van zijn motorfiets afvalt en geen permanente schade aan zijn of haar motor heeft opgelopen, moet opstaan en rennen naar zijn motorfiets om deze weer op te pakken. Althans, het opstaan gebeurt automatisch, het rennen kan alleen maar in een rechte lijn en de motorfiets oppakken gebeurt ook weer automatisch. 

Op zich is het logisch dat deze zaken automatisch gebeuren, maar het is wel storend dat er telkens een kleine vertraging tussen zit. Als jij met je coureur aankomt bij je motor dan wil je hem meteen omhoog trekken om zo snel mogelijk de wedstrijd te kunnen vervolgen. Dit gebeurt helaas niet. Je coureur staat eerst nog een halve seconde stil om vervolgens rustig de motor omhoog te tillen. Kostbare secondes tikken zo weg.

Overigens kun je de Bike Retrieval sowieso maar beter uitzetten als je tegen de AI rijdt. Om een of andere reden wordt de AI bij een valpartij wel direct terug op het asfalt gezet. Hierdoor komt het voor dat jij ongeveer dertig seconden verliest door alle handelingen die je moet doen, terwijl de AI keurig op de baan is teruggezet en al met de noorderzon is vertrokken.

[image_with_animation image_url=”36170″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Dichter bij het echte werk

Het is duidelijk dat Milestone met deze feature de realiteit wat meer probeert te benaderen. De twee andere nieuwe features moeten hier ook voor zorgen. Zo wordt vanaf MotoGP 21 ook de temperatuur van je remschijven gemeten. Dit is iets waar je tijdens een race ook echt scherp op moet letten. Worden je remmen te heet of te koud, dan werkt je rem simpelweg minder goed en heb je een langere remweg. Je moet dus soepel met je remmen om kunnen gaan om zo snel mogelijk te zijn en dat is een toffe extra uitdaging om rekening mee te houden.

Verder heeft Milestone eindelijk de befaamde ‘long lap penalty’ ingevoerd. Deze regel werd al in het 2019-seizoen van MotoGP ingevoerd in de sport. Waar coureurs vroeger nog een tijdstraf kregen wanneer ze (te vaak) in de fout gingen, moeten ze nu een extra stuk parcours afleggen wat automatisch voor extra rondetijd zorgt. Hierbij moet je denken aan een extra lus achter een bocht, waardoor de bocht langer is. Vaak is deze extra lus ook nog een stuk smaller dan de reguliere bocht, waardoor je er langzamer doorheen moet.

Deze nieuwe straf werd destijds in 2019 pas in maart ingevoerd. Het is dus geen schande dat het nog niet aanwezig was in MotoGP 19, maar achteraf wel vreemd dat het MotoGP 20 niet heeft gehaald. Blijkbaar was de implementatie ervan moeilijker dan verwacht, maar gelukkig mogen we in MotoGP 21 eindelijk van deze regel genieten. Mocht je het overigens te pittig vinden om zelf door deze krappe extra bocht heen te komen, dan is er gelukkig een assist aanwezig. Zo blijft de game toch wat toegankelijker voor nieuwkomers van de serie.

Keiharde leercurve

Gelukkig maar, want ook dit jaar heeft de game weer een leercurve waar je u tegen zegt. Nieuwkomers van de game moeten beschikken over serieus veel doorzettingsvermogen willen ze iets van plezier met deze titel beleven. Het lijkt er in ieder geval wel op dat Milestone de kritiek op MotoGP 20 ter harte heeft genomen. In tegenstelling tot de voorgaande delen bevat MotoGP 21 nu eindelijk een tutorial mode.

Toch krijg je hier ook weer een kleine domper te verwerken. De uitleg is van een bedenkelijk niveau. Je krijgt kort wat toelichting op hoe de systemen werken op een motor en wat  elke assist doet in de game, maar je krijgt nergens uitleg over motorrijden an sich. Dat voelt toch wel als een gigantische misser. Ik kan het in al mijn artikelen over motorracegames niet vaak genoeg benadrukken: motorrijden is geen autorijden. Je hebt te maken met het gewicht en meebewegen van je coureur en zolang je daar als nieuwkomer geen uitleg over krijgt, dan is er haast geen beginnen aan.

Als je de game niet kent, dan zul je in het begin ook meer naast je motor liggen dan dat je erop zit. Dit komt  ook doordat er nergens duidelijk wordt uitgelegd hoe het remmen nu echt werkt. Gelukkig kun je wel gebruik maken van een assist die de ideale lijn op het circuit aangeeft. Deze geeft in principe ook aan wanneer je moet beginnen met remmen. Het helpt dan alleen niet mee dat deze ideale lijn vaak het verkeerde remmoment aangeeft. Ben je al wel bekend met de game, dan zul je op de remtemperatuur na weinig verschil merken met de vorige game.

Been there, done that

Dat is ook meteen het grootste manco aan MotoGP 21. Spelers van de voorgaande delen zullen weinig vernieuwing merken. Het is fijn dat er drie nieuwe features zijn, maar als eentje daarvan al niet op een eerlijke manier werkt, dan blijft er te weinig over om de aankoop van een nieuw deel te rechtvaardigen.

Natuurlijk bevat de game weer alle officiële circuits en coureurs en hebben die waar nodig een update gekregen. Zo is bocht tien van het circuit in Barcelona bijvoorbeeld voorzien van de update die dit jaar is doorgevoerd. Toch is er verder niks nieuws onder de zon. De carrièremodus is hetzelfde als vorig jaar, waardoor het voelt als een herhaling.

Ondanks dat zit de carrièremodus wel gewoon weer goed in elkaar. Je kunt bij een bestaand team gaan of je eigen team beginnen om je vervolgens omhoog te werken. Het makkelijkste is daarbij om in de Moto3 te beginnen. Zo kun je kennismaken met de basisprincipes van een motorfiets en word je niet meteen overrompeld door de kracht van een MotoGP-machine. Een andere leuke toevoeging is dat je aan het begin kunt kiezen of je de oorspronkelijke kalender wilt volgen of dat je de aangepaste kalender wilt volgen die is ontstaan door de coronacrisis.

[image_with_animation image_url=”36175″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Terug de geschiedenis in

Toch voelt de game door het ontbreken van nieuwe content gedateerd. Het lijkt alsof je het allemaal al een keer gespeeld hebt en dat is geen goed gevoel. Gelukkig is de game geen exacte kopie van haar voorganger, want de historische modus is wel aangepast door Milestone. Vorig jaar kon je kiezen uit drie willekeurig gegenereerde races. Met de uitkomst van die races won je dan een bepaald geldbedrag. Van dit geld kon je historische motoren en coureurs aanschaffen. In MotoGP 21 zit er gelukkig geen verdienmodel achter, maar kun je direct met alle historische content aan de slag.

 Het is een kleine pleister op de wond die MotoGP 21 is geworden. Kijk je puur naar het racen, dan zit het op zich wel goed met de game, maar dat komt vooral omdat de basis van MotoGP 20 goed was. Het feit dat er verder nauwelijks vernieuwing in zit, maakt dat dit nieuwste deel weinig plezier biedt. Je hebt continu het gevoel dat je het allemaal al eens gedaan hebt. Daarbij komt het probleem dat er content ontbreekt. Deze zal ongetwijfeld later worden toegevoegd, maar wanneer is op het moment van schrijven onduidelijk. Het enige dat je kunt hopen is dat Milestone met MotoGP 21 een tussenjaar neemt en een hele grote update voor MotoGP 22 aan het voorbereiden is.

{!{wpv-view name=’review-blok’}!}

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]