Fall Guys: Ultimate Knockout

Twan Alofs op 13 augustus 2020
Fall Guys: Ultimate Knockout

Beeld: "Fall Guys: Ultimate Knockout" has been the surprise video game hit of the summer. (Devolver Digital)

De ultieme partygame?

Vlak voor release denderde de hype-trein opeens door gameland heen. Fall Guys: Ultimate Knockout werd gepromoot, streams met gameplay werden opgestart en veel gamers wilden de game hebben. Toen de game ook nog eens voor PlayStation Plus-gebruikers als download beschikbaar kwam, leek een succes in de maak. Wij kijken of de game dat ook daadwerkelijk is.

Mocht je het gemist hebben, dan hier even een korte samenvatting van wat Fall Guys: Ultimate Knockout is. De game lijkt in eerste instantie op de liefdesbaby van de televisie-spelshows WipeOut en Takeshi’s Castle. Elk potje begin je met zestig spelers en in elke ronde valt er een x-aantal deelnemers af. Wie uiteindelijk overblijft, is de grote winnaar en pakt de kroon.

Hectiek en chaos alom

Voordat je bij de kroon bent, moet je eerst verschillende rondes door zien te komen. Elke pot begint met een hindernisparcours waarbij ongeveer een kwart van de spelers afvalt. Deze parcoursen zijn wisselend in moeilijkheid, maar vragen ook allemaal om een andere tactiek. Zo is er Door Dash: een parcours waarbij je door enkele rijen deuren heen moet. In elke rij zijn er enkele deuren die open kunnen en deuren die dicht blijven als je ertegenaan springt.

Je kunt je voorstellen dat zoiets met zestig deelnemers tegelijkertijd voor enorm veel chaos zorgt. Iedereen rent naar voren om zo snel mogelijk bij de finish te komen en om je heen zie je allerlei spelers tegen dichte deuren aanvliegen. Juist deze hectiek zorgt voor een hoop lol.

Bij See Saw moet je proberen om over allerlei planken heen te lopen. Die planken hebben een scharnierpunt in het midden, waardoor ze fungeren als een wip zodra er te veel mensen aan een kant lopen. Val je ervanaf, dan word je teruggezet naar een checkpoint en kun je het opnieuw proberen. Je kunt net zolang doorgaan totdat het maximale deelnemersaantal binnen is. Daarbij is er ook nog een tactische laag doordat je spelers dwars kunt zitten. Als je wilt, kun je proberen de stand van de wip te veranderen zodat andere spelers er niet op kunnen springen.

[image_with_animation image_url=”31654″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Vallen en opstaan

Het is een geweldig gegeven en zorgt voor een hoop lol, mits je de besturing een beetje onder controle krijgt. Fall Guys: Ultimate Knockout heeft een simpele besturing met, naast je analoge stick, slechts drie knoppen. Zo is er een knop om te springen, een knop om te duiken en een knop om dingen vast te pakken.

Hier wringt de schoen enigszins. Je moet de knoppen wel heel lang indrukken voor ze hun werk doen. Hierdoor moet je een sprong eerder timen dan je denkt. Doe je dit niet, dan mis je soms net een sprong en dat is bijzonder frustrerend. Ook bij het duiken ontstaat er wat onduidelijkheid over de gevolgen. De ene keer duik je weg en sta je meteen weer op, terwijl je de andere keer even blijft liggen om vervolgens overeind te krabbelen.

[image_with_animation image_url=”31577″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Wanneer iemand dan toch onverhoopt afvalt in de eerste ronde, dan blijft het keer op keer leuk om degene door de headset aan de schandpaal te nagelen.

Frustrerende onderdelen

Dat is overigens niet het enige dat wat frustraties oproept. Wanneer je met nog ongeveer twintig spelers over bent, gooit de game er af en toe een teamonderdeel in. Deze teamonderdelen voelen vreemd aan. In de meeste onderdelen ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor je eigen succes (en je eigen falen), maar in een teamronde ben je afhankelijk van medespelers.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat je soms met een oneven aantal in een teamronde start. Hierdoor heeft een team een speler meer, waardoor er oneerlijk voordeel ontstaat. Dit is vooral bijzonder frustrerend in Fall Ball. Dit is een soort Rocket League-variant waarbij je twee ballen op een voetbalveld hebt. Deze moet je met je medespelers over de doellijn duwen. Als je met meer spelers tegen de bal drukt dan het andere team, heb je flink wat voordeel. Je kunt de bal namelijk goed sturen.

Verder duren sommige van deze teamonderdelen nogal lang. Zo is Team Tail Tag een onderdeel waarbij je een soort vossenjacht hebt. De helft van de spelers uit je team heeft een staart en de andere helft niet. De spelers met staart moeten uit de handen zien te blijven van spelers uit andere teams die geen staart hebben. Welk team aan het eind de meeste staarten heeft, wint de ronde en gaat door. Deze ronde duurt zo’n twee minuten, waar dertig seconden ook wel meer dan genoeg was geweest.

Lachen, gieren, brullen met je vrienden

Toch is er een manier waarop die teamonderdelen wel ontzettend leuk en wat makkelijker worden. Wanneer je met je vrienden samen speelt, kun je namelijk met elkaar communiceren en een tactiek bepalen. Zo kun je bij bijvoorbeeld See Saw met zijn allen de boel saboteren door aan een kant van de wip te gaan staan. Fall Guys: Ultimate Knockout kun je momenteel met maximaal drie vrienden tegelijkertijd spelen. Hier komt ook de grote kracht van de game naar boven drijven.

Samen met je vrienden heb je namelijk de grootste lol. In elke ronde zit je elkaar (ongevraagd) tips te geven om door te komen. Wanneer iemand toch onverhoopt afvalt in de eerste ronde, dan blijft het keer op keer leuk om degene door de headset aan de schandpaal te nagelen. Het leuke is dan wel dat de afgevallen speler mee kan kijken in de volgende rondes en volop kritiek kan leveren als je voor de zoveelste keer de afgrond in duikt.

Haal je met je vrienden een van de laatste rondes, dan wordt het teamonderdeel zoals gezegd wat makkelijker. Al moet je in eerste instantie wel in de mogelijkheid zijn om daar te komen. Zelfs ruim een week na release zijn er nog wat problemen met de servers en kom je geregeld niet in een lobby terecht. Het lijkt erop of ontwikkelaar Mediatonic de grote hype heeft onderschat en niet genoeg serverruimte in heeft gekocht. Dit kan op release nog wel door de vingers worden gezien voor zo’n kleine indie, maar na een week moet het toch wel op orde zijn.

[image_with_animation image_url=”31576″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Je personage is namelijk een soort jelly bean waarvan je de kleur en het patroon aan kunt passen.

Kleren maken de man

Mocht je niet in staat zijn om in een potje te komen, dan kun je in het menu nog wel jouw personage helemaal naar eigen wens aanpassen. Je personage is een soort jelly bean waarvan je de kleur en het patroon aan kunt passen. Verder zijn er nog enkele leuke outfits die je aan kunt trekken. Je kunt deze dingen op twee manieren krijgen. De eerste is door te levelen: bij elk level krijg je een cadeautje en soms zitten daar nieuwe outfits, kleuren of patronen bij. Ook zitten er af en toe kronen en credits bij.

Kronen kun je verder ook nog verdienen als je als laatste overblijft. Credits verdien je altijd als je meedoet aan een potje. Hierbij geldt wel dat je er meer krijgt naarmate je verder komt. Beide kun je dus weer gebruiken om aanpassingen te doen. Al deze aanpassingen zijn overigens puur cosmetisch en leveren geen voordelen op. Wel zorgt het ervoor dat het deelnemersveld kleurrijk en divers is en dat maakt het leuker om naar te kijken.

[image_with_animation image_url=”31650″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Plussen en minnen

Fall Guys: Ultimate Knockout zit in een lastig segment. Aan de ene kant kent de game nogal wat problemen. Zo zijn de servers dus nog niet op orde en vallen de teamrondes een beetje uit de toon. Verder is het op dit moment ook nog niet mogelijk om de minigames bijvoorbeeld individueel te spelen om ze te oefenen.

Toch bezorgt de game ook ontzettend veel plezier. De kick die je krijgt als je een ronde verder komt is groot. Zeker wanneer je samen met je vrienden een ronde verder komt. Hier schuilt ook de absolute kracht van de game: wanneer je met zijn vieren bezig bent om verder te komen, heb je de grootste lol met elkaar. Hopelijk weet Mediatonic de serverproblemen op te lossen, zodat het lol maken de komende tijd door kan gaan. Mocht je overigens nog op zoek zijn naar tips om verder te komen in Fall Guys: Ultimate Knockout? Lees dan ons artikel daarover!