Destiny 2: Beyond Light

Kevin Rombouts op 20 november 2020
Destiny 2: Beyond Light

De duisternis is hier... ergens...

“Het begin van een nieuw tijdperk,” dat kondigde Bungie aan bij de onthulling van de nieuwste uitbreiding voor Destiny 2. In Beyond Light is de Darkness echt hier en zal het alles gaan veranderen. Planeten verdwijnen, hele stukken verhaal gaan de kluis in en jij als Guardian krijgt een zwik nieuwe krachten om de strijd aan te gaan met de duisternis. Na het spelen van de uitbreiding blijft echter vooral de vraag over: wanneer staan we oog in oog met de duisternis?

Het verhaal van Destiny is er over de afgelopen jaren niet makkelijker op geworden, maar de basis is redelijk simpel. Jij als Guardian – een functionele zombie met speciale krachten – strijd als beschermer van het licht en de mensheid tegen de kwade krachten van buitenaf. Hoewel er verschillende facties alles aan doen om jou een kopje kleiner te maken, is de drijvende kracht achter deze facties de duisternis.

Dit alles bereikte het afgelopen jaar een nieuw hoogtepunt, met de lancering van Destiny 2: Shadowkeep in oktober 2019. De duisternis bleek al in ons zonnestelsel te zijn en over de maanden werd duidelijk dat het er niet goed uitzag voor de planeten om ons heen. Met de lancering van Beyond Light laat de duisternis zijn kracht zien: planeten en manen als Mars en Io zijn compleet van de kaart verdwenen.

Een Europa waar de kerst nog wel wit is

Wanneer jouw Guardian op Europa – de ijzige maan van Jupiter, niet ons werelddeel – op onderzoek is naar de duistere krachten, ontvang je al snel een noodoproep. Niemand minder dan Variks The Loyal roept om hulp, maar jij bent twijfelachtig. Het was immers Variks die de uitbraak in de Prison of Elders leidde, wat voor de dood van je kompaan Cayde-6 zorgde in de Forsaken-uitbreiding twee jaar geleden.

De plicht van een Guardian is echter om te helpen, dus ook nu schiet je te hulp. Zo kom je er achter dat jij niet de enige bent op Europa die op zoek is naar de duistere krachten. Samen met een leger aan Fallen is Eramis the Shipstealer op de maan aanwezig, maar is zij al vijf stappen vooruit. Zij beschikt immers al over de duistere krachten bekend als Stasis en doet er alles aan om deze uit jouw handen te houden.

Zo begint er opnieuw een klopjacht over de ijzige maan waar sneeuwstormen je zicht beperken. Europa is namelijk een maan waar je meer sneeuw ziet dan op een gemiddelde Franse piste. Maar er is meer aan Europa dan alleen de ijzige oppervlakte. Onder de tonnen van sneeuw vinden we de restanten van de tweede gouden eeuw van de mensheid. Een volledige stad en vooral laboratoria van Clovis Bray, het schimmige bedrijf achter onder andere de Exos waar veel Guardians mee rondrennen.

Vooral het contrast tussen veel van wat we in Destiny hebben gezien en deze locatie van Clovis Bray is sterk. Wanneer je de laboratoria onder de sneeuw binnenloopt, lijkt het net of je uit Destiny en in Mirror’s Edge bent gestapt. Veel wit gecombineerd met felle kleuren, strakke lijnen en relatief weinig vernietiging. Het voelt als een frisse wind door het anders altijd ruwe Destiny. Natuurlijk hebben we nog niet alles van deze faciliteiten gezien, want komend weekend gaan de deuren van de Deep Stone Crypt open voor de raid.

[image_with_animation image_url=”33645″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Hierdoor is Eramis slechts je standaard “slechterik van de week”.

Het gaat de goede kant op

Iedereen die al langer Destiny speelt, kan beamen dat de uitbreidingen van de game niet altijd van gelijke kwaliteit zijn. Forsaken wordt nog vaak geprezen als misschien wel de beste Destiny-uitbreiding tot nu toe, terwijl Shadowkeep van afgelopen jaar niet geweldig uit de verf kwam. Hoewel Beyond Light nog niet dezelfde pieken als Forsaken haalt, maakt Bungie wel duidelijk stappen in de juiste richting.

Dat komt vooral doordat de personages beter tot hun recht komen. Hoewel Eris Morn in Shadowkeep interessant was, bleef “de grote vijand” uit. Het voelde meer als een herintroductie van de duisternis, een opstapje naar wat komen ging. In Beyond Light gaat het de betere kant op, met zowel de Exo Stranger als Variks die duidelijk de strijd op de maan laten zien. Terwijl de Exo Stranger vooral benieuwd is naar de Stasis-krachten en hoe we die voor het goede in kunnen zetten, draait het bij Variks om het beschermen van zijn volk. Het doel is uiteindelijk hetzelfde: voorkomen dat Eramis met de krachten er vandoor gaat.

Hoewel ook Eramis een tof personage is, mist zij de gravitas om uit te groeien tot een echt kwaadaardig meesterbrein. Tenzij je de beschrijving van elk lore-item hebt gelezen en het universum van Destiny van binnen en buiten kent, is de kans groot dat je voor deze uitbreiding nog nooit van Eramis hebt gehoord. Hierdoor is ze – zoals lore-meester My Name is Byf al zei – slechts je standaard “slechterik van de week”. Ze komt op het toneel, zet haar snode plannen uit en jij moet haar stoppen. De opbouw hier naartoe en haar rol in het grotere universum worden door Bungie achterwege gelaten. Ze is enkel een halte tussen jou en je nieuwe krachten.

Kosmisch ijs voor iedereen

Die nieuwe krachten zijn natuurlijk de duistere krachten van Stasis. Voor het eerst in zes jaar Destiny introduceert Bungie een volledig nieuw element aan de speler in de vorm van deze ijskracht. Daarbij horen nieuwe abillities voor de drie klassen van Titan, Warlock en Hunter waarbij het bevriezen en verpletteren van vijanden centraal staat.

Nieuw hierbij is de manier waarop je jouw nieuwe krachten ‘opbouwt’. Tot nu toe bestond elk element uit verschillende skill-trees, waarbij de krachten die je had afhankelijk waren van de route die je koos. Met Stasis mag je zelf gaan bouwen dankzij Aspects en Fragments. Met Aspects krijg je extra krachten om in te zetten. Zo werd het middels een Aspect voor mijn Hunter mogelijk om op ieder moment vanuit de lucht een stamp op de grond te doen alsof ik een Titan ben. Fragments daarentegen zijn buffs en debuffs die je kunt verdienen, maar waarvoor je een beperkt aantal slots hebt om in te zetten. Zo wordt het mogelijk om je subclass in te richten hoe het voor jou prettig speelt.

Korte samenvatting: de Stasis-krachten zijn tof, maar hebben duidelijk nog wat meer tijd nodig om volledig tot zijn recht te komen in de ‘meta’ van de game. Het is heerlijk om een groepje vijanden te bevriezen met je granaat. Dit om er daarna met volle snelheid in te duiken en ze allemaal in stukjes te zien ontploffen en daarna weer het vuur te openen op de rest.

Vijanden met Stasis-krachten kunnen jou echter ook bevriezen, waardoor jij moet ontsnappen uit het ijs om niet zelf in ijsblokjes te veranderen. Hoewel dit in PvE niet zo’n probleem is, heerst er complete chaos in de multiplayer van de game. De verschillende klassen voelen niet gebalanceerd, waarbij vooral de Warlocks onevenredig sterk zijn. Met video’s waarin raid-eindbazen in een kwestie van seconden worden vermorzeld door een team van Warlocks, is het nog maar de vraag hoe de nieuwe raid dit weekend uit gaat pakken.

[image_with_animation image_url=”33664″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Maar waar is de duisternis?

Zoals ik eerder al aangaf: het afgelopen jaar in Destiny draait om de komst van de duisternis. Het ontdekken van het Pyramide-schip op de maan, het contact met je duistere zelf, het verdwijnen van de planeten. Alles gaf aan dat de duisternis er was en niet van plan was om weg te gaan. Jammer is het dan ook om te zien dat de duisternis weer naar de achtergrond verdwijnt in deze uitbreiding.

Natuurlijk krijgen we de krachten van de duisternis tot onze beschikking en een hoop gepiep van onze Ghost over de kracht van het goede en hoe twijfelachtig het is om de kracht van het kwaad te gebruiken. Maar een confrontatie met de duisternis blijft uit. We zien een Pyramide-schip boven Europa hangen, maar bezoeken het nooit. We horen de stem van de duisternis niet. De duisternis is er, maar lijkt ons niet belangrijk genoeg te vinden om aandacht aan ons te besteden.

Hierdoor voelt het afgelopen jaar ook een beetje als iets dat met een sisser afloopt. We hebben een goed idee van waar Bungie naar toe wilt met het verhaal. Maar wanneer Bungie telkens dat verhaal weer naar de achtergrond schuift en in plaats daarvan ons een zijspoor opstuurt, maken we simpelweg geen progressie. Het is dan ook te hopen dat er de komende seizoenen meer mee wordt gedaan. Anders gaat ook dit jaar weer een lang jaar worden voor de game en is het de vraag hoe vaak Bungie dit nog kan volhouden.

[image_with_animation image_url=”33661″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Met minder wapens en armor-stukken om na te jagen, komt de grind dan ook vooral neer op het verhogen van een arbitrair cijfer.

Weinig water in de loot-pool

Beyond Light is voor veel fans van de serie niet alleen de start van een nieuw tijdperk, maar ook het einde van een hoop items in de game. Een van de meest besproken onderwerpen binnen de community is dan ook het ‘sunsetten’ van wapens en armor: items die al langere tijd meegaan, maar vanaf heden niet meer sterker kunnen worden. Hierdoor verliezen tal van belangrijke wapens en armor-stukken hun waarde in de end-game activiteiten van Destiny 2. Wapens als de Recluse, de Mountaintop en de Mindbender’s Ambition zijn niet meer relevant en dat valt veel fans zwaar.

Nu was dit natuurlijk geen enorm probleem geweest als er tal van nieuwe wapens terug zouden komen in de uitbreiding, maar dit is tot op heden nog relatief beperkt gebleven. Op Europa krijgen we een nieuwe set wapens, het nieuwe seizoen geeft een set en ook bij de raid is een set te verdienen. Toch hebben we het dan maar over een kleine twintig wapens tegenover de 300 wapens die hun relevantie verliezen. Iets wat er voor zorgt dat de loot-pool aardig opdroogt.

Dit alles zorgt er ook voor dat de ‘grind’ minder interessant zal worden voor spelers. Het power-level systeem is dit jaar niet veranderd, wat betekent dat wapens tussen je standaard power-level van 1050 en de soft-cap van 1200 eigenlijk altijd beter worden. Vanaf 1200 tot 1250 krijg je nog krachtige drops die iets hoger zijn, maar alleen van specifieke activiteiten en tot 1260 moet je de echt moeilijke zaken gaan ondernemen.

Met minder wapens en armor-stukken om na te jagen, komt de grind dan ook vooral neer op het verhogen van een arbitrair cijfer. Het is dan ook hopen dat Bungie hier in de komende seizoenen aan gaat werken, want het wordt zo niet interessanter voor spelers.

[image_with_animation image_url=”32591″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Eyes up, Guardian!

Met de aanval van de duisternis op verschillende planeten, zijn een hoop locaties vanaf heden niet meer beschikbaar. Dit betekent dat een hoop originele content niet meer te spelen is. Het originele verhaal bekend als The Red War, The Curse of Osiris- en Warmind-uitbreidingen: het is allemaal in Bungie’s digitale kluis geplaatst. Dus moest er een nieuwe introductie worden gemaakt voor spelers die voor het eerst de wereld van Destiny induiken.

Gelukkig kon Bungie in diezelfde digitale kluis graven naar andere content. Hiervoor hebben ze terug gegrepen op waar het voor de meeste Guardians in Destiny 1 begon: de Cosmodrome. Dit verlaten Russische ruimte park was de plek waar onze reis als Guardian zes jaar geleden begon. Nu is het opnieuw de startplek voor Guardians, met dezelfde missie als zes jaar geleden. Net als de maan afgelopen jaar, voelt de Cosmodrome opnieuw als thuiskomen.

In de Cosmodrome leren nieuwe spelers de kneepjes van het vak. Samen met het nieuwe personage Shaw Han ontdek je de Cosmodrome, sta je voor het eerst oog in oog met de Fallen en de Hive en leer je de verschillende personages en facties kennen. Het is de perfecte manier om de game te leren en misschien nog wel een betere opening voor nieuwe spelers dan dat de originele missies van Destiny 2 ooit waren. Daarnaast zit je niet lang vast in deze introductie, want na het eerste uur kun je al andere verhalen van Forsaken, Shadowkeep en Beyond Light gaan verkennen. Mits je de uitbreidingen hebt natuurlijk…