De Sims 4 Star Wars: Journey to Batuu

Robert Zomers op 8 september 2020
De Sims 4 Star Wars: Journey to Batuu

Laat je dromen over de gevaarlijke moerassen van Dagobah

De Sims-serie is niet vies van een beetje fantasy en bovennatuurlijke elementen, maar met Star Wars neemt The Sims Studio wel een grote sprong naar een universum hier ver, ver vandaan. Toch moet De Sims 4 Star Wars: Journey to Batuu een klein stukje van het immer uitdijende Star Wars-universum naar De Sims halen.

Voor Sims-spelers die weinig met Star Wars hebben zal dit gamepack als wel erg vergezocht aanvoelen, maar voor uitgever EA is de crossover vrij logisch. EA heeft de licentie voor Star Wars-games in handen en bracht onlangs nog Star Wars Jedi: Fallen Order uit. De Sims is nog altijd een van de best lopende franchises binnen EA, dus om De Sims 4 met een gamepack te verbinden aan het niet onpopulaire Star Wars is zo gek nog niet.

Op vakantie naar Batuu

Je Sims reizen helaas niet met een ruimteschip naar Batuu, maar moeten net als voor een vakantie naar de jungle via hun telefoon een enkeltje Batuu boeken. Gelukkig hoeft je Sim geen vakantiedagen op te nemen en hoef je bij aankomst ook geen kamer in de lokale herberg te huren. Zo snel als je computer het toelaat, staat je Sim na een laadscherm dat met een typische jaren ‘70 uit beeld schuift zonder kosten en moeite op Batuu.

Sterker nog: je simoleons, de valuta waar je Sims normaal gesproken hun meubels mee kopen, laat je achter in het ‘gewone’ Sims-universum. Daardoor moet je lokaal met Star Wars-credits betalen. Het maakt niet uit hoe rijk je Sim is, want je moet je eerst inzetten voor een van de facties op Batuu voor je een eigen droid of lichtzwaard kunt kopen.

De speciale valuta en het feit dat de Batuu-buurt enkel als vakantiebestemming te bezoeken is, geeft je meteen het gevoel dat dit gamepack erg losstaat van de gewone Simswerelden waar je met je Sims woont. Zeker omdat je Sims op Batuu ook andere outfits dragen is het net alsof je in een losstaande spin-off bent beland en kreeg ik meteen een déjà vu naar De Sims Middeleeuwen. Helaas blijkt De Sims Star Wars: Journey to Batuu bepaald geen prins op het witte paard.

WooHoo in een Tie Fighter?

Op je reis naar en door Batuu is het de bedoeling dat je je aansluit bij een van de drie facties: het Verzet, The First Order en de Schurken. Wanneer je aansluit bij het Verzet zul je vooral acties ondernemen tegen de First Order, en als je je bij de First Order aansluit ga je vooral het Verzet het leven zuur maken. De Schurken vliegen daar lekker tussendoor met een Millenium Falcon, die prominent staat opgesteld in een van de drie wijken in Batuu.

Dit is precies waar ik als Star Wars-fan op hoopte, helemaal toen duidelijk werd dat je bij het verbeteren van je relatie met een van de drie facties coole personages als Kylo Ren en Rey kunt ontmoeten. De teleurstelling was groot toen bleek dat Rey enkel als NPC door het bos heen wandelt en alleen de meest basic sociale interacties mogelijk zijn met deze legendarische personages. Dat betekent dus geen kleine baby Rey en mocht je sinds de aankondiging van dit gamepack dromen van WooHoo met Kylo Ren in een Tie Fighter, dan heb ik ook slecht nieuws voor je.

Nu was dit te verwachten, alleen was de teleurstelling extra groot vanwege de saaie reis naar het moment dat je Rey of Kylo kunt ontmoeten. Er zijn per factie een handvol verschillende missies die je moet voltooien om je reputatie omhoog te werken en je moet deze meerdere malen voltooien om een goede status te krijgen. Niet alleen zijn deze missies erg onduidelijk, het is ook bijzonder saai om zes keer dezelfde communicatieterminal te “hacken”.

[image_with_animation image_url=”32024″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

“Mocht je sinds de aankondiging van dit gamepack dromen van WooHoo met Kylo Ren in een Tie Fighter, dan heb ik ook slecht nieuws voor je.”

The Force isn’t strong with this one

Bij de aankondiging van dit gamepack werd door fans meteen geroepen dat dit enkel een groot uithangbord is voor het gelijknamige Disney-park met Star Wars-thema. Helaas blijkt na het spelen dat deze voorbarige conclusie juist was.

Batuu is werkelijk prachtig om te zien en de modellen van de huizen en objecten in de buurt zijn geweldig. Helaas is het een lege schil waar je als bezoeker doorheen loopt, zonder dat je Sim ook maar echt enige verbinding met de wereld kan maken. Je kunt geen permanente intrek nemen op de buitenaardse kolonie en buiten de zeer sfeervolle Oga’s Cantina is er geen enkel gebouw dat je van binnen kunt bekijken.

Ook de Force die een centrale rol speelt in vrijwel elke Star Wars-uiting ontbreekt. Dat terwijl het gamepack Magisch Rijk wel bovennatuurlijk krachten aan je Sims toekende. Bij terugkomst van Batuu heeft je Sim alleen een lichtzwaard waarmee hij een zeer cool, maar betekenisloos duel kan houden. De Millennium Falcon blijft achter en wat overblijft is de teleurstelling dat een ritje in dit legendarische ruimteschip ook voor je Sims niets meer was dan een leuk aangeklede pretparkattractie.