De Sims 4: Paranormaal

Review
Robert Zomers op 30 januari 2021
De Sims 4: Paranormaal

Een bovennatuurlijk accessoirepakket

Normaal gesproken reviewen we de accessoirepakketten van De Sim 4 niet, omdat ze simpelweg te weinig bevatten om een artikel over te schrijven. Dat geldt niet voor De Sims 4: Paranormaal, waar best wel wat te beleven valt. We doken in de wereld van schattige spoken en behekste huizen.

 

Als je me naar een lijst met accessoirepakketten die ik het liefst wil spelen laat  kijken, zonder dat ik weet  wat ze inhouden, zou Paranormaal zeker onderaan eindigen. Ik heb niets met griezelige, onverklaarbare, spookachtige verschijnselen. Ik speel nooit horrorgames en ik ben in mijn hele leven één keer in een spookhuis geweest, onder hoge druk van een meisje dat ik leuk vond. Ze is nog altijd mijn vriendin, dus het was het gelukkig wel waard. Ondanks dat ik dus weinig heb met paranormale zaken heb ik goede redenen om dit accessoirepakket wél te reviewen.

Gegrepen door angst

Ten eerste bestaat ‘paranormale activiteit’ in de Sims 4 uit schattige spookjes en is er weinig angstaanjagends aan. Ten tweede is het een accessoirepakket dat niet alleen wat leuke meubels en een setje kleding bevat, maar ook gameplay.

Hoewel de kans minimaal is dat je zelf angstige momenten gaat beleven met dit accessoirepakket, is dat voor je sims een heel ander verhaal. De nieuwe emotie zorgt ervoor dat ze kunnen bibberen van angst. Dat kan komen omdat er een monster onder het bed zit, het buiten onweert of doordat een huis behekst is.

Deze nieuwe emotie is geïntroduceerd in een update voor alle Sims 4-spelers, maar alleen bezitters van Paranormaal kunnen een kavel omtoveren naar een spookhuis. Daarnaast zijn natuurlijk ook nieuwe kleren en items alleen te gebruiken als je het pakket hebt gekocht.

Gameplay

Normaal gesproken zou ik elk artikel met een kopje ‘gameplay’ terugsturen naar de redacteur met de opmerking dat het wel iets creatiever mag. In het geval van een accessoirepakket voor De Sims 4 dekt het wel precies de lading: er zit behoorlijk wat nieuwe gameplay in dit pakket.

Niet alleen is er een kristallen bol die je in staat stelt om in contact te komen met het hiernamaals, maar zit er ook een nieuwe freelancecarrière bij dit pakket. Als spokenjager kun je er ’s nachts op uit om huizen van je Sims’ buren te bezoeken en daar alle paranormale activiteit uit te bannen.

Dat is alleen niet zo uitgebreid als de vergelijkbare carrière van spokenjager in De Sims 3. Wanneer je een stuk of vier huizen hebt vrijgemaakt van activiteiten uit hogere sferen heb je het wel gezien en wordt het vooral een herhaling van dezelfde opdracht. Gelukkig hoef je niet elke keer met je Sim mee naar een nieuwe opdracht om de spokenjager uit te hangen.

[image_with_animation image_url=”34669″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

“Het is bijna vreemd dat dit niet bestempeld is als gamepack door EA”

Een fanservice-pakket

Toch zijn de toffe kleren, gezellige meubels en paranormale activiteiten niet direct de reden voor het grote enthousiasme over De Sims 4: Paranormaal vanuit de community. Dat is de terugkeer van fan favoriet Bonehilde. De hulp in huis kan worden opgeroepen via een ritueel door iemand met een hoge medium vaardigheid. Deze nieuwe vaardigheid laat Sims in contact komen met het bovennatuurlijke.

Wanneer je met je Sim intrek neemt in het spookhuis dat bij het pakket zit heb je ook wel een hulp in de huishouding nodig, aangezien je Sim te druk zal zijn met het verjagen van geesten en verstoppen onder de dekens (niet per se in die volgorde).

Alles bij elkaar genomen is De Sims 4: Paranormaal verreweg het meest complete accessoirepakket tot nu toe en het is bijna vreemd dat dit niet bestempeld is als gamepack door EA. In elk geval hoop ik dat deze trend wordt doorgezet, want dat zou accessoirepakketten eindelijk de moeite waard maken.

{!{wpv-view name=’review-blok’}!}

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]