De Sims 4: Interieurdesigner

Robert Zomers op 26 juni 2021
De Sims 4: Interieurdesigner

Al bouwend rijk worden

De Sims 4: Interieurdesigner is misschien wel het meest verwarrende gamepack tot nu toe, want De Sims is toch al praktisch een interieurdesigner simulator? Dat klopt, maar met dit gamepack kan je Sim betaald krijgen voor jouw creativiteit. Een win-win? Of is het vooral heel veel gedoe? Pixel Vault ging dit Eigen Huis en Tuin-avontuur aan en zocht het uit.

Even een korte opfriscursus voor wie door alle dlc het bos niet meer ziet: de Sims 4 heeft vier soorten dlc. Ongeveer twee keer per jaar komt er een uitbreiding uit, met daarin gameplay en een berg nieuwe spullen. Dan hebben we de gamepacks, waar Interieurdesigner toe behoort, met wat minder spullen en een klein beetje gameplay. Ook heeft The Sims 4 accessoirepakketten met vooral spullen, maar geen gameplay (uitzonderingen daargelaten). Tot slot zijn er sinds een paar maanden ook ‘kits’ waarin alleen wat spullen zitten. Mocht ik je inmiddels kwijt zijn, dan hoef je maar even één ding te onthouden voor nu en dat is dat De Sims 4: Interieurdesigner een gamepack is.

De werkloosheid was waarschijnlijk nog nooit zo laag in SimCity

Een gamepack legt de nadruk altijd meer op gameplay en dat is ook het geval bij De Sims 4: Interieurdesigner. Het gaat in dit geval om een nieuwe freelance-carrière, waar dit gamepack ook zijn titel aan ontleent. Dit betekent dat je Sim zich kan inschrijven bij de Kamer van Koophandel in SimCity en opdrachten kan aannemen.

De opdrachten  variëren van het herinrichten van een logeerkamer tot aan hele verdiepingen of tuinen. Welke opdrachten je kunt accepteren, hangt af van je reputatie en je vaardigheid als interieurdesigner. Je kunt nog zo’n goed gevoel hebben voor pastelkleuren en de laatste trends, als je de klant niet tevreden weet te houden, kun je het vergeten.

Klanten gaan je namelijk geen goede review geven als je kleuren gebruikt die ze niet mooi vinden of als je meubels gebruikt die ze lelijk vinden. Ook moet je als goede aannemer binnen budget blijven. Wat ook niet helpt is als je klaar bent met je make-over de overgebleven tijd gebruiken om poedelnaakt op het ligbed bij het zwembad een paar uurtjes te zonnen. Je sim heeft namelijk altijd minder snel zijn kleren weer aan dan dat de klant door zijn voordeur is en zich realiseert dat hij betaalt voor de vitamine D van je sim.

Vraag je klanten het hemd van het lijf

Wat je wel kunt doen is van te voren de klant goed ondervragen en erachter komen wat de smaak is van de klant. Op die manier weet je of je bijvoorbeeld de kleur rood moet vermijden of moderne meubels moet plaatsen. Als je eenmaal achter de wensen en voorkeuren van je klant bent gekomen, is het zaak om een foto van de huidige situatie te maken. Op die manier kun je na de renovatie op typische Eigen-Huis-En-Tuin-wijze de impact van je makeover laten zien.

De voorkeuren van je sims bepalen wat ze leuk vinden en als je De Sims 4 voor het eerst weer opstart met dit gamepack geïnstalleerd, staan je aardig wat pop-ups te wachten. Elke keer als je met je sim activiteiten onderneemt, krijg je de vraag of dat hij door al dat zingen in de karaokebar misschien zingen leuk vindt of er juist helemaal klaar mee is. Dat geldt ook voor andere sims waar je mee hebt gespeeld in je buurt. Zij kunnen ook opeens iets leuk gaan vinden, gelukkig checkt de game van te voren wel even of je dit ook wil. Zodat je niet bij een sim terugkomt die schilder is en opeens geen canvas meer wil zien.

De interieurstijlen zaten overigens al in de game, maar zijn nu prominenter aanwezig, omdat je sims naar hun meubelvoorkeuren kunt vragen. Het geeft je sims weer net een beetje meer karakter.

[image_with_animation image_url=”36823″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De bouwers zitten goed met dit gamepack

Voordat het zover is moet er natuurlijk wel even gebouwd worden. Zodra je je klanten hebt geïnterviewd stuur je ze weg voor de rest van de dag en kun je los in de bouwmodus in het huis van je buren. Dit is iets dat de meeste De Sims-spelers toch al deden, maar nu krijgt je sim dus betaald voor jouw renovatiedrift. Daar komt bij dat de bouw-modus een flinke berg aan nieuwe items heeft gekregen, wat dit gamepack ook interessant maakt voor spelers die graag wat meer spullen willen hebben om mee te spelen. Zoals een stapelbed met een bureau eronder, ovens die in het aanrecht geplaatst kunnen worden of modulaire banken en kasten.

Het klinkt misschien niet heel revolutionair, maar deze voorbeelden zijn veel gevraagde meubelopties in De Sims-community. Daarom is het fijn dat de ontwikkelaar de bouwers tegemoet komt. Het is wel jammer dat sommige meubels achter slot en grendel zitten tot je een van je sims het ver genoeg laat schoppen als interieurdesigner. Alleen met cheats kun je deze verplichtingen omzeilen. Hetzelfde geldt voor de kleding die wordt toegevoegd. Het zijn al niet heel veel nieuwe sets en een deel zit dus ook gelockt achter de interieur designer freelance-carrière. Wat scheelt is dat je je sim ook zelfstandig naar een opdracht kunt sturen als je geen zin hebt in het renoveren van de buurt, maar wel de beloning wil.

Nu zul je dit pakket niet snel aanschaffen als je nieuwe kleren voor je sims wil. Het is echt voor de bouwers – of je nu extra spullen wil of je toch al de hele buurt aan het renoveren was. Als je een speler bent die vooral de kant-en-klare woningen wil en in bouwmodus eigenlijk alleen de reeds ingerichte kamers op je kavel neerploft op het moment dat je een extra kinderkamer nodig hebt, is dit gamepack niet voor jou.