Een driehoeksverhouding op scherp in Triangle Strategy

Vooruitblik
Esther Bolt op 19 februari 2022
Een driehoeksverhouding op scherp in Triangle Strategy

Gaan keuzes er een keer toe doen?

Al sinds jaar en dag horen we ontwikkelaars claimen dat je keuzes impact hebben in games, maar met regelmaat komen we van een koude kermis thuis. Ook in de trailers van het aankomende Triangle Strategy word je met tal van keuzemogelijkheden om je oren geslagen, dus zijn we benieuwd: gaat deze tactical role-playing game ons eindelijk wat meer keuzevrijheid bieden?

Als het aankomt op Japanse role-playing games, dan is Square Enix al jaren heer en meester. Games van deze uitgever zoeken de cinematografische grenzen op met de Final Fantasy-serie, maar de Japanse uitgever lijkt ook te hunkeren naar het verleden. De Bravely Default-reeks en Octopath Traveler gaven de voorkeur aan grafische stijlen uit de jaren 80 en 90, een trend die de uitgever voortzet met diens nieuwste project Triangle Strategy.

Waar gaat Triangle Strategy over?

In Triangle Strategy reizen we af naar het fictieve continent Norzelia, dat verdeeld is tussen drie landen: Glenbrook, Aesfrost en Hyzante. Deze drie landen zijn met elkaar verwikkeld in een oorlog over zout en metaal, beter bekend als de Saltiron War. Een huwelijk tussen Serenoa Wolffort en prinses Frederica Aesfrost moet het conflict tot rust brengen, maar het is de vraag of dit lukt.

Als Wolffort reis je samen met Frederica en jeugdvriend prins Roland door de drie landen, in de hoop het conflict tot zijn einde te brengen. Daarbij belooft de game dat jouw keuzes cruciaal zijn en dat vriendschappen, samenwerkingen en zelfs liefdes kunnen opbloeien of verwelken, afhankelijk van jouw keuzes.

Wat weten we al van Triangle Strategy?

Wanneer je de eerste beelden ziet, komen er direct herinneringen naar games als Final Fantasy Tactics en Disgaea naar boven drijven. Dat is dan ook precies waar producer Tomoya Asano op uit is, die op zoek was naar een geschikter format voor volwassen verhalen die hij wilde vertellen in zijn RPG’s. Dit vond hij in de strategische gameplay van Triangle Strategy. In de game stuur je jouw troepen beurtelings aan op het veld, waarbij zaken als je positie op het veld en je type wapens van groot belang zijn in de strijd.

Zowel buiten de gevechten om als op het slagveld moeten keuzes een belangrijk element van de gameplay vormen. Afhankelijk van wat je kiest kun je vriendschappen sluiten, maar ook vijanden maken. Dit kan zelfs midden in een gevecht gebeuren, waarbij een vijand zich plots aan jouw kant schaart of een bondgenoot zich plots tegen je keert.

[image_with_animation image_url=”39267″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Wanneer je de eerste beelden ziet, komen er direct herinneringen naar games als Final Fantasy Tactics en Disgaea naar boven drijven.

Waarom kijken we ernaar uit?

Een nieuwe tactical role-playing game die het net wat anders dan de rest probeert te doen wordt altijd gewaardeerd. Daarbij helpen de grootschalige beloftes over keuzevrijheid natuurlijk ook wel om onze aandacht aan te wakkeren. Maar wat nog het meeste meehelpt is het bijzondere grafische stijltje dat Square Enix “HD-2D” noemt: een combinatie van HD-omgevingen waarbij de personages er in 16-bits-stijl bij lopen. Een bijzondere combinatie die vergelijkbaar is met de stijl uit Octopath Traveler.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Triangle Strategy ligt vanaf 4 maart in de winkels, exclusief voor de Nintendo Switch. Ben je in de tussentijd nieuwsgierig geworden? Dan kun je de demo downloaden in de Nintendo eShop. Mocht je meer vooruitblikken willen lezen, duik dan eens in ons dossier!