Tales of Arise voorziet in je anime-JRPG behoefte

By 18 juli 2021Preview

Preview

5 min.

Tales of Arise voorziet in je anime-JRPG behoefte

Bekende concepten in een nieuw jasje

Voor fans van Japanse action role playing games is 2021 zeker geen slecht jaar. Naast het recentelijk verschenen Scarlett Nexus en de PlayStation 5-upgrade van Final Fantasy 7 Remake krijgen ze dit jaar ook nog een nieuw deel in de Tales of-serie voorgeschoteld. Een serie die (totaal onterecht) vaak onder de radar vliegt. Met alweer het zeventiende deel in aankomst behoort de serie tot de langer lopende JRPG-franchises. Tijd om te kijken wat Tales of Arise voor ons in petto heeft.

De Tales of-serie draait alweer sinds 1995 mee, toen het allemaal begon met Tales of Phantasia op de Super Nintendo. Hoewel er geen overkoepelende verhaallijn is, zijn alle delen wel goed te herkennen door hun stijl en gameplay. Vooral de gameplay maakt de serie herkenbaar met het gevechtssysteem bekend als het Linear Motion Battle System, waarbij vloeiende aanvallen en hectische acties centraal staan. Dat is ook dit jaar met de release van Tales of Arise gelukkig niet anders.

De releasedatum van Tales of Arise

Eigenlijk had Tales of Arise al in de winkels moeten liggen: nadat de game werd aangekondigd tijdens E3 2019 had een release vorig jaar plaats moeten vinden. Zoals wel meer games werd Tales of Arise door de Covid-crisis uitgesteld en staat deze nu op de planning voor 10 september 2021. Daarbij moet de game op Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S verschijnen.

Op de nieuwe generatie consoles krijgen spelers een gratis upgrade, al is nog niet bekend wat deze upgrade precies inhoudt. Een opvallende keuze is dat spelers die de PlayStation 4-versie fysiek kopen, de geupgrade versie op de PlayStation 5 kunnen spelen wanneer ze een Digital Edition-console hebben. Iets om dus in de gaten te houden!

De game krijgt hiermee een getekend effect, maar niet op de cell-shaded manier zoals we kennen uit het verleden.

Op naar de 20!

Zoals aangegeven gaat de Tales of-serie alweer eventjes mee. Sinds het eerste deel heeft de serie tal van platformen aangedaan. In de basis is de game echter nooit veranderd: ook nu worden nietsvermoedende helden in een avontuur gestort om de wereld en de mensheid te redden, regelmatig van zichzelf.

Ook in Tales of Arise komende bekende elementen weer naar voren. Zo keert het Linear Motion Battle System weer terug, al maakt het team van Namco Bandai het systeem wel geschikter voor zowel nieuwkomers als bekenden van de serie. Hoewel de game gebruik maakt van de alom bekende Unreal Engine 4, krijgt Tales of Arise zijn eigen typische anime-sfeertje dankzij de nieuwe Atmospheric Shaders, zoals Namco Bandai ze zelf noemt. De game krijgt hiermee een getekend effect, maar niet op de cell-shaded manier zoals we kennen uit het verleden.

Twee werelden, één puinzooi

Het verhaal van Tales of Arise neemt ons mee naar de planeten bekend als Rena en Dahna, al zijn de twee wel nauw verwant aan elkaar. Rena heeft namelijk al ruim 300 jaar de macht over Dahna en haar bevolking, waarbij de ondergeschikte planeet vooral wordt leeggeroofd door Rena en de bevolking wordt gebruikt als slaven.

In de game volgen we Alphen en Shionne, respectievelijk afkomstig van Dahna en Rena. Hoewel ze bij toeval bij elkaar komen, moeten ze samen met andere kompanen op reis gaan om de greep van Rena te doorbreken en de werelden te redden. Iets wat natuurlijk met een flinke dosis drama en mysterieuze figuren gepaard gaat.

De gameplay van Tales of Arise

Net als in die voorgaande delen is Tales of Arise weer een typische Japanse action role-playing game waarbij je van dorp naar dorp door de fantasiewereld reist en in de tussentijd tal van vijanden uitschakelt. Zoals gewend van de serie gebeurt dit niet in turn-based gevechten, maar duik je meteen de actie in. Je krijgt de vrije controle je personages te besturen en naar eigen wens aanvallen en combo’s uit te voeren.

Ditmaal ligt de focus tijdens de gevechten op ontwijken en counteren, waarbij de ontwikkelaars zelf aangeven geïnspireerd te zijn door de gameplay uit 2009’s Tales of Graces. Verwacht dus niet continu combo’s te spammen, maar eerder tactisch het gevecht aan te gaan om zo maximale schade aan te richten. De Boost Strike-aanvallen waarbij meerdere personages samenwerken voor maximale schade zullen daarbij dan ook een belangrijke rol spelen.

De trailers van Tales of Arise

Benieuwd geworden naar Tales of Arise? Bekijk dan hier alle trailers voor de game:

Geschreven door:

Geef een reactie

Het e-mailadres word niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *