Lord of the Rings: Gollum

Vooruitblik
Jonathan Bolt op 15 augustus 2020
Lord of the Rings: Gollum

My precious

Gollum, ook wel bekend als Sméagol, is misschien wel een van de meest bekende karakters in de Lord of the Rings-trilogie. Persoonlijk was ik dan ook erg enthousiast toen ik hoorde dat er een game in de maak was met deze hobbit in de hoofdrol.

In 2019 werd bekend gemaakt dat Middle-Earth Enterprises en de Duitse studio Daedalic Entertainment, bekend van zijn point-and-click adventure-games, een deal hebben gesloten om meerdere games uit het Tolkien-universum te produceren. Lord of the Rings: Gollum mag aftrappen en staat gepland om in 2021 uit te komen voor pc, Xbox Series X en PS5.

[image_with_animation image_url=”31712″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

De storyline

De Lord of the Rings-franchise fungeerde door de jaren heen al als inspiratie voor meerdere succesvolle games. Middle-Earth: Shadow of Mordor en Middle-Earth: Shadow of War zijn hier de meest recente voorbeelden van. In tegenstelling tot de Assassin’s Creed-esque combat-gameplay van deze games, zal Lord of the Rings: Gollum volgens Daedalic Entertainment een “stealth-action adventure game” zijn. Dit komt vooral neer op platforming en keuzemogelijkheden in dialogen. De game zal plaatsvinden in de jaren nadat Gollum in bezit is gekomen van de ring, jawel: die enige echte. Dit betekent dat de tijdlijn van de game plaatsvindt voor de gebeurtenissen uit de films. Daedalic Entertainment heeft aangegeven trouw te blijven aan de lore van het Tolkien-universum. 

De gameplay

Uit de recent vrijgegeven beelden van de game is te zien dat je als Gollum meerdere gebieden van Mordor zult bezoeken. De game begint dan ook in Barad-dûr, een vestiging in Mordor waar Gollum gevangen zit en waar hij uit zal moeten ontsnappen. Het zal hier van belang zijn om je ongezien voort te bewegen; de verwachting is dan ook dat het nodige platforming aan bod zal komen. Ook zal een deel van de gameplay betrekking hebben op de interne strijd die Gollum voert met zijn alter-ego: Smeagol. Dit is terug te zien in de dialoogkeuzes die je kunt maken. Het is momenteel nog niet helemaal duidelijk of, en welke  gevolgen dit zal hebben op het verhaal.

De beelden van Lord of the Rings: Gollum geven een impressie van het uiterlijk van de game. Wat meteen opvalt is dat er is afgestapt van de ultrarealistische looks van de Middle-Earth-games. Lord of the Rings: Gollum lijkt een wat vriendelijker beeld te willen schetsen van de inwoners van Mordor. Dit is terug te zien in het ietwat cartoonachtige uiterlijk van de orcs in de vrijgegeven screenshots.

Alhoewel ik zelf nog wat vraagtekens heb bij de opzet van de game – zo is mij nog niet duidelijk of platforming en storytelling de enige gameplayvormen zijn – ben ik erg benieuwd naar de vormgeving van het verhaal. De transformatie van Sméagol de Hobbit naar Gollum, een gebochelde en geobsedeerde ringdrager, is een interessant ietwat  tragisch en misschien wel gruwelijk verhaal. Ik kijk dan ook erg uit naar de manier waarop Daedalic Entertainment dit weet te in te vullen.

[image_with_animation image_url=”31710″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Hoelang moet ik nog op Gollum wachten?

Tot 2021. Specifieker is de release date van The Lord of the Rings: Gollum helaas nog niet. Wel weten we dat de game uit zal komen op de next-gen consoles. Deze worden eind dit jaar verwacht. Hopelijk zal dan ook snel duidelijk worden wanneer Gollum beschikbaar zal zijn.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]