Hytale wil het Minecraft van de volgende generatie worden

Preview
Robert Zomers op 31 maart 2020
Hytale wil het Minecraft van de volgende generatie worden

Een van de meest ambitieuze games van 2021 bestaat uit blokken

Dat een game ontwikkelen wel even iets anders is dan een Minecraft-server onderhouden, ondervond het team van Hypixel Studios de afgelopen maanden. Dat neemt niet weg dat ze een aardig succes in handen lijken te hebben. De eerste gameplaytrailer van Hytale werd al meer dan 50 miljoen keer bekeken. Daarmee lijkt de indiestudio de juiste snaar te raken bij veel Minecraft-fans.

Hoewel het niet eerlijk is om Hytale een-op-een te vergelijken met Minecraft, kunnen we Hytale ook niet helemaal los zien van de bekende blokkengame. De werelden in Hytale worden ook willekeurig gegenereerd met algoritmes en bestaan volledig uit vierkante blokken. Daarnaast is het brein achter Hytale de industrie ingerold via de Hypixel Minecraft-servers, een van de meest succesvolle Minecraft-servers aller tijden.

De release van Hytale hoeven we niet vóór 2021 te verwachten

De inkomsten van deze server worden nu in de ontwikkeling van Hytale gestopt en de makers nemen dan ook de tijd. De game werd in december 2018 aangekondigd, maar komt op zijn vroegst pas in 2021 uit.

Aangezien Riot Games vorig jaar besloot om miljoenen te investeren in de studio, lijkt het team weinig meer in de weg te staan om Hytale naar het gewenste niveau te tillen. Van wat we tot nu toe weten over Hytale kunnen we in ieder geval zeggen dat het Hypixel Studios niet ontbreekt aan ambitie.

Fantasy waar je vierkant achter kunt staan

Hytale mag dan misschien net als Minecraft uit blokken bestaan, maar uit de eerste beelden is meteen op te maken dat we hier te maken hebben met een compleet andere soort game. In Hytale creëer je een eigen personage om een fantasiewereld te doorkruisen. De game lijkt sterk op een typische RPG-game, maar er worden geen concessies gedaan wat betreft de vrijheid in het creëren en bouwen die we uit Minecraft kennen.

De wereld zit vol met sfeervolle wouden, uitgestrekte woestijnen en pittoreske dorpen. Uiteraard zijn er grotten om te verkennen en zijn er tientallen soorten dieren en wezens te ontdekken in de wereld van Hytale. Daarbij gaat de studio verder dan de standaard zombies en spinnen.

Als we de eerste beelden en screenshots mogen geloven, struikelen we straks over trollen, goblins en op z’n tijd zelfs een vuurspuwende draak. Als je de bewegende beelden van Hytale bekijkt, lijken de werelden leven te ademen en lijkt de studio in staat om statische, vierkante scènes om te toveren tot sprookjesachtige plekken.

[image_with_animation image_url=”27929″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Gameplay van een ander niveau

Zoals elke RPG heeft ook Hytale een quest-systeem, dat willekeurig gegenereerde avonturen moet creëren. Hoe dit er precies uit gaat zien, is alleen nog niet helemaal duidelijk. Het is in ieder geval de bedoeling dat de quests verschillende speelstijlen ondersteunen. Of je nou op avontuur wil, grootste kastelen wil bouwen of het ultieme zwaard wil smeden: het moet allemaal kunnen in Hytale.

Waar we al wel iets meer van hebben kunnen zien, is het gevechtssysteem. De verschillende vijanden die je tegen kunt komen, zullen niet allemaal recht op je af rennen en net zo lang een standaardaanval uitvoeren tot jij of hij erbij neervalt. In de trailer kunnen we bijvoorbeeld een groot monster zien dat vanaf een afstand rotsblokken richting de speler gooit.

De speler is zelf ook vrij om zijn aanvalsplan te bepalen. Je kunt met een groot zwaard op de vijand inhakken, maar het is ook mogelijk om een vijand met magie een kopje kleiner te maken. Details ontbreken ook hier nog, maar daar zullen we de komende maanden ongetwijfeld meer over horen. Het team plaatst namelijk maandelijks updates op hun blog.

De community voorop

De spelers zelf zijn niet de enigen die hun manier van spelen kunnen bepalen, want Hypixel Studios zet ook hoog in op modders en content creators. Het moet mogelijk worden om live in de game eigen scripts te maken en ook wordt het eenvoudig om zelf content toe te voegen.

Zo is het de bedoeling dat spelers zelf een film kunnen maken in de game, die vervolgens aan een publiek in het spel getoond kan worden. Hytale zal alle ruimte bieden aan de community om zelf hun manier van (samen)spelen vorm te geven. Gezien het CV van de makers, moet dat gedeelte in ieder geval wel goedkomen.

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]