Het begin van een nieuw tijdperk met Destiny 2: Beyond Light

Preview
Kevin Rombouts op 20 oktober 2020
Het begin van een nieuw tijdperk met Destiny 2: Beyond Light

Omarm de duisternis

Bungie heeft geen gemakkelijk jaar gehad in 2020. Alsof de corona-perikelen en het thuiswerken nog niet voldoende druk op ieders schouders heeft gelegd, was dit ook het eerste jaar dat de studio zijn eigen boontjes moest doppen na de scheiding met uitgever Activision. De eerste gevolgen zijn dan ook meteen merkbaar, met een nieuwe uitbreiding voor Destiny 2 die niet twee weken, maar twee maanden later dan gepland pas in de schappen ligt. Het is dan ook niet meer dan toepasselijk dat in deze donkere tijden Bungie de duisternis compleet omarmt in Destiny 2: Beyond Light.

Het verhaal van Destiny heeft over de afgelopen zes jaar al verschillende pieken en dalen gekend, vaak gekoppeld aan diens bijbehorende uitbreidingen. Hoewel het verhaal van zowel Destiny 1 als 2 niet als geweldig werd ontvangen, wisten grote uitbreidingen als The Taken King en Forsaken veel goed te maken. Waar we bij Destiny 1 na drie jaar een sequel zagen, blijft een vervolg voor Destiny 2 voorlopig nog uit. Dat betekend niet dat er niet genoeg gaat veranderen, want met Beyond Light begint de looter-shooter aan een nieuw tijdperk.

De releasedatum van Destiny 2: Beyond Light

Eigenlijk hadden we al een aantal weken aan de slag moeten zijn met Destiny 2: Beyond Light. De derde grootschalige uitbreiding hadden we in september al verwacht, in lijn met voorgaande jaren. Door de corona-perikelen kreeg Bungie het echter niet voor elkaar om de game op tijd af te hebben en dus werd de planning omgegooid. Nu mogen we vanaf 10 november aan de slag op Europa, de tweede maan van Jupiter.

Dit heeft ook gevolgen voor de huidige content in Destiny 2, want waar voorgaande seizoenen ongeveer 90 dagen duurde moet het huidige Season of Arrivals zijn content spreiden over een periode van bijna 150 dagen. De bekende content-droogte is dan ook in Destiny 2 momenteel zeker merkbaar.

De duisternis klopt aan

Zoals eerder al aangeven is het verhaal van Destiny eentje van pieken en dalen, maar we mogen wel stellen dat Bungie een verhaal van enorme proporties aan het opzetten is. Met Destiny 2: Beyond Light lijkt het verhaal een eerste grote climax te bereiken door de komst van de duisternis. De Darkness ligt al sinds de originele game op de loer als reden waarom de Traveller (die grote, witte bol) uiteindelijk naar ons sterrenstelsel kwam, maar aan het einde van Destiny 2 werd deze kwaadaardige kracht weer aangewakkerd.

Over de afgelopen jaren hebben we steeds meer van de duisternis gezien, met als meest duidelijk voorbeeld het piramide-vormige schip dat in Destiny 2: Shadowkeep plots in de krochten van de maan te vinden was. Hoewel imposant, bleek dit bij lange na niet het enige schip te zijn, zo ontdekte we de afgelopen seizoenen. Nu zweven tal van schepen boven een aantal van de planeten en ziet het er niet goed uit voor ons sterrenstelsel.

[image_with_animation image_url=”32595″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De Cosmodrome zal voor oudgediende weer voelen als thuiskomen.

Eindelijk weer sneeuw op Europa

Met Destiny 2: Beyond Light krijgen we twee nieuwe locaties in Destiny 2 te verkennen. Ik zeg specifiek in Destiny 2, want een van de omgevingen is het Russische Cosmodrome. Deze locatie zal voor oudgediende weer voelen als thuiskomen, want ons originele Destiny-avontuur begon hier in 2014. Nu kunnen we dit gebied nogmaals gaan verkennen, waar het opnieuw zal dienen als startplek voor nieuwe spelers.

Interessanter qua locaties is het volledig nieuwe Europa, de tweede maan van Jupiter. Deze ijskoude omgeving diende ooit als een van de uitvalsbasissen van de mens, maar is nu vooral de thuishaven van de Fallen-kapitein Eramis. Het is niet gek dat Eramis deze maan als basis heeft gekozen, want ze heeft haar lichaam verrijkt met Exo-tech. Laat Europa nou ook de locatie zijn van de Deep Stone Crypt, de bakermat van de Exo-technologie.

[image_with_animation image_url=”32582″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De gameplay van Destiny 2: Beyond Light

Bungie heeft grote beloftes gemaakt voor Destiny 2, met de aankondiging dat er nog minstens drie grote uitbreidingen komen tussen nu en 2023. Daarbij trapt Beyond Light een nieuw tijdperk af, onder de naam Era of Darkness. Dat de duisternis een grotere rol gaat spelen heeft echter niet alleen met het verhaal te maken. Voor het eerst sinds de originele lancering van Destiny krijgen we namelijk ook een nieuwe element voor onze kiezen: Stasis.

Naast de bekende elementen van Arc, Solar en Void lijkt Stasis de duisternis en de ijzige kou van Europa te combineren. Met deze nieuwe krachten kunnen Guardians ijskristallen maken die tal van opties lijken te bieden. Zo hebben we in de trailers krachten gezien waarmee vijanden bevroren worden, maar ook compleet nieuwe plateaus langs muren worden gemaakt om nieuwe gebieden te bereiken. Het is de eerste keer in zes jaar dat Bungie een dergelijke rigoureuze stap neemt dus we zijn erg benieuwd naar de resultaten van de Stasis-kracht.

Einde van het begin

Door de komst van Beyond Light liep Bungie echter wel tegen een probleem aan waar ook veel andere ontwikkelaars mee worstelen: de enorme groottes die games beginnen aan te nemen. Kijk maar naar titels als Call of Duty, waar updates van tientallen gigabytes niet meer dan normaal zijn geworden. Om de toekomst van Destiny 2 dan ook schaalbaar te houden, heeft Bungie noodgedwongen de Destiny Content Vault geïntroduceerd.

Bekende locaties als Mars, Mercury, Io en Titan komen daarmee te vervallen, net als het enorme Leviathan-schip en The Farm op aarde. Dit om ruimte te maken voor de toekomst en nieuwe locaties als de Cosmodrome en Europa toe te voegen. Een bijkomend nadeel is dat veel originele content van Destiny 2 ook niet meer beschikbaar zal zijn vanaf 10 november. De Red War -het originele verhaal- en de Warmind en Curse of Osiris uitbreidingen zijn niet meer speelbaar, net als enkele originele raids. Door deze content eruit te halen wordt de installatie grootte wel aanzienlijk minder. Het betekent echter wel dat je het spel helemaal opnieuw moet downloaden als de preload op 9 november actief is.

Hoewel het voor nieuwe spelers geen gemis zal zijn, levert het voor fanatieke spelers wel een probleem op. Content die aan deze locaties en activiteiten namelijk gekoppeld waren zullen ook verdwijnen. Denk daarbij aan Exotic-wapens, achievements en meer zullen simpelweg niet meer haalbaar zijn tot dat Bungie ooit besluit ze weer uit de kluis te trekken. Dat beloven ze echter te gaan doen, met als eerste voorbeeld de terugkeer van de Vault of Glass ergens in 2021. Deze originele raid uit Destiny 1 is voor veel spelers een plek van dierbare herinneringen, dus spelers kunnen niet wachten hier weer mee aan de slag te gaan.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

De trailers van Destiny 2: Beyond Light

Benieuwd geworden naar Destiny 2: Beyond Light? Bekijk hier dan de verschillende trailers: