We wachten nog even op Halo Infinite

Preview
Kevin Rombouts op 3 september 2020
We wachten nog even op Halo Infinite

Beeld: Halo Infinite Screenshot A Brand New Fight

Microsoft neemt een gewaagde gok

Het had de grote launchtitel voor de Xbox Series X moeten worden dit najaar: Halo Infinite. Na een matig ontvangen gameplay-demo tijdens Microsoft’s eigen showcase besloot ontwikkelaar 343 Industries echter om de game door te schuiven naar 2021. Hoewel Microsoft nu met een gapend gat in de launch line-up van de nieuwe console achterblijft, biedt het voor ons de mogelijkheid om nog eens rustig vooruit te blikken op wat gaat komen met Halo Infinite.

De Halo-serie heeft een nogal wisselend track-record opgebouwd sinds de release van de eerste game in 2001. Hoewel de games uit de originele trilogie nog altijd worden geprezen als enkele van de beste shooters aller tijden, wil het nieuwe drieluik nog niet op stoom komen. Vooral de verhaallijn in de nieuwe trilogie is voor veel fans nog altijd een heikel punt, waardoor de verwachtingen wisselend zijn voor het derde deel in de Reclaimer-trilogie.

[image_with_animation image_url=”31959″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

De corona-perikelen hebben de productie echter niet versimpeld, wat pijnlijk duidelijk werd tijdens Microsoft’s showcase.

De releasedatum van Halo Infinite

We zeiden het hiervoor al: Halo Infinite had de grote launch-titel voor de Xbox Series X moeten worden, wanneer de nieuwe console naar alle waarschijnlijkheid in november op de markt ligt. De corona-perikelen hebben de productie echter niet versimpeld, wat pijnlijk duidelijk werd tijdens Microsoft’s showcase eind juli, toen er voor het eerst gameplaybeelden van de game te zien waren. De graphics vielen veel fans tegen en zagen er vooral simplistisch en plat uit.

Op 11 augustus werd dan ook aangekondigd dat de releasedatum van najaar 2020 niet meer gehaald zou worden en dat de game in plaats daarvan ergens in 2021 zal verschijnen. Een periode is nog niet bekend, maar hopelijk geeft dit de studio voldoende tijd om de game op te poetsen vanuit de staat waarin deze eerder dit jaar verkeerde.

De standaard voor sci-fi first-person shooters

Wanneer je Microsoft Games zegt, dan noem je in één adem titels als Forza, Gears en natuurlijk Halo. Het is dan ironisch om te bedenken dat niemand minder dan voormalig Apple-CEO Steve Jobs de game ooit onthulde, in ontwikkeling voor de Mac. Financiële problemen bij Bungie zorgden er echter voor dat de studio in handen van Microsoft terecht kwam en zo werd Master Chief misschien wel het bekendste gezicht van de Xbox-spelcomputers.

Negentien jaar later is Halo nog altijd een belangrijke serie voor Microsoft. Naast de hoofdreeks, waarvan Infinite het zesde deel zal zijn, heeft de reeks ook enkele spin-offs gehad. Zo namen we controle over het slagveld in Halo Wars, doken we het verleden in met Halo Reach en kregen we een kleinschaliger verhaal zonder superkrachten in Halo ODST. Halo 5: Guardians dateert uit 2015, dus het is nu wel hoog tijd voor een nieuwe game.

[image_with_animation image_url=”31962″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Tot in de oneindigheid

Net als in de vorige hoofddelen van Halo nemen we in Infinite opnieuw de controle over Spartan-117, beter bekend als Master Chief. Na een tijdje door de ruimte te hebben gezweefd, wordt Master Chief door een UNSC-piloot uit het luchtledige geplukt. Wanneer de Chief weer bij zinnen is, blijkt dat de UNSC de oorlog tegen een nieuwe vijand onder de naam The Banished heeft verloren. De Halo-ring waar het schip bij zweeft, blijkt daarbij ook voor een deel vernietigd te zijn.

Van wat we uit de gameplay-trailer hebben kunnen opmaken, lijkt het merendeel van de Halo-ring in handen te liggen van The Banished wanneer het verhaal van Infinite begint. Voor het eerst krijgen we in een Halo-game de vrijheid om te gaan en te staan waar we willen. In plaats van afgesloten levels, lijkt 343 Industries met Infinite een semi-open wereld te gebruiken waarin je vrij tussen doelen kunt reizen en missies kunt voltooien.

De gameplay van Halo Infinite

Hoewel we een stuk meer vrijheid lijken te krijgen in Halo Infinite, ziet de basis-gameplay er nog altijd uit als in de vorige delen. Het is immers aan jou om het als Master Chief op te nemen tegen tal van vijanden, met natuurlijk keuze uit een groot wapenarsenaal. In de eerste gameplaytrailer hebben we daarbij ook verschillende nieuwe wapens gezien, zoals een aantal shotguns en rifles.

Bij de vrijheid die Master Chief krijgt in Halo Infinite hoort natuurlijk ook de mogelijkheid om nieuwe gebieden te trotseren. Een belangrijke gadget daarbij zal de grappling hook zijn, die Chief om zijn pols draagt. Hiermee zien we hem in de gameplaytrailer moeiteloos verticaal terrein trotseren, maar ook items pakken of de afstand tussen vijanden heel rap verkleinen.

[image_with_animation image_url=”31962″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Multiplayer voor de massa's

Halo Infinite is ondertussen al genoeg in het nieuws geweest. Niet alleen met de eerste matige vertoning en het daaropvolgende uitstel, maar ook met de multiplayermodus. 343 Industries heeft namelijk de keuze gemaakt om het multiplayer-gedeelte van de game volledig gratis te maken voor iedereen.

Een opvallende en interessante keuze van 343 en Microsoft. Met de gratis multiplayer kan iedereen kennismaken met de gameplay die door fans al jaren geliefd wordt en is de kans dat de servers lang bevolkt blijven extra groot. Daarnaast maakt het de game een perfect instappunt voor Microsoft’s Game Pass-dienst, waarmee spelers de gehele game kunnen spelen. Microsoft lijkt dan ook duidelijk te weten dat ze eerst moeten zaaien, voordat ze kunnen oogsten.

Trailers van Halo Infinite

Benieuwd geworden naar Halo Infinite? Bekijk dan zeker de trailers van de game hieronder:

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]